این روز ها رشد قیمت مسکن در تهران به ۹۲ درصد رسیده است، این امر که سرمایه گذاران را راضی می کند و آن ها را به این باور می رساند که بازار مسکن بازاری مناسب برای سرمایه گذاری و حصول سود است، با مشکلی همچون کاهش حجم معاملات دست به گریبان می باشد و این سؤال را مطرح کرده که آیا شاهد رکودی دیگر در بازار مسکن خواهیم بود؟

همزمان با رشد قیمت مسکن، حجم معاملات واحد های مسکونی، ریزش قابل توجهی را شاهد بوده است. رشد قیمت مسکن که این روز ها به ۹۲ درصد رسیده است، سبب شده سرمایه گذاران از وضعیت فعلی راضی باشند و به این باور برسند، بازار مسکن بازار سودمندی است و می توان شاهد سود خوبی در این بازار بود. با این حال افت حجم معاملات این سؤال را مطرح کرده است که آیا بازار مسکن رکود جدیدی را تجربه خواهد کرد؟ برخی از فعالان و تحلیلگران این بازار عنوان می کنند کاهش حجم معاملات ناشی از کساد این بازار است. این افراد که عنوان می کنند بازار مسکن راکد نیست بلکه تنها کساد است، بر این باورند که رشد قیمت با شیب ملایمی در حال پیشروی است. بیت الله ستاریان، ضمن اشاره به این که شیب رشد قیمت مسکن ملایم و کند شده است، ادعا می کند رشد قیمت ها کماکان ادامه خواهد داشت و دنباله دار است. حسام عقبایی به عنوان نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران، بر این باور است از اواسط بهمن ماه سال جاری، قیمت مسکن ثبات را تجربه خواهد کرد و به تعادل خواهد رسید. به گفته عقبایی، واحد های بزرگ متراژ و لوکس به زودی شاهد کاهش ۲۰ تا ۲۵ درصدی قیمت ها خواهند بود. این مقام مسئول تا تابستان سال آینده، رکود و کسادی را در این بازار پیش بینی کرده است.

رشد قیمت در آذر ماه سال جاری

در آذر ماه سال جاری، متوسط قیمت فروش هر متر واحد مسکونی، ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اعلام شده است، به عبارتی رشد قیمت مسکن در مقایسه با آذر ماه سال گذشته، ۹۱٫۸ درصد بوده است. تعداد معاملات صورت گرفته در آذر ماه امسال معادل ۶٫۸ هزار فقره بوده است ضمن این که این رقم از کاهش ۶۱٫۷ درصدی به نسبت آذر ماه سال گذشته خبر می دهد. در بازه ای ۹ ماهه، از فروردین ماه سال جاری تا آخر آذر ماه، حجم معاملات ثبت شده در تهران، ۹۷٫۷ هزار فقره بوده که از افتی ۲۵٫۶ درصدی حکایت دارد. بررسی وضعیت مسکن در آذر ماه سال جاری به تفکیک عمر بنا حاکی از آن است که بیشترین معاملات مربوط به واحد هایی با عمر بنای تا ۵ سال بوده است به طوری که سهم آن ها از کل معاملات صورت گرفته ۴۳٫۴ درصد اعلام شده است. آمار ها نشان می دهد، تعداد اجاره نامه های تنظیم شده در آذر امسال در مقایسه با آذر سال گذشته با رشد ۱۹٫۲ درصدی همراه بوده است. لازم به توضیح است که میزان اجاره نامه ها در آذر به نسبت ماه آبان سال جاری با افزایش ۱۶٫۲ درصدی همگام بوده است.

منطقه ۵ تهران، بیشترین حجم معاملات را شاهد بوده، به طوری که سهم این منطقه در از کل مبایعنامه های امضا شده به ۱۴٫۳ درصد می رسد. سهم منطقه ۲ تهران در کل خرید و فروش های مسکن ۹٫۲ درصد اعلام شده ضمن این که منطقه ۴، سهم ۸٫۳ درصدی را تجربه نموده است. منطقه ۱۰، ۱۴ و ۷ در رتبه های بعدی جای گرفته اند ضمن این که منطقه یک رتبه ششم را از آن خود نموده و به عنوان گران ترین منطقه تهران از آن یاد می شود.

آینده بازار مسکن به چه صورت خواهد بود؟

سؤالی که این روز ها ذهن بسیاری از افراد را به خود مشغول ساخته است این است که آیا قیمت مسکن از این گران تر خواهد شد یا ظرفیت رشد قیمت در این بازار کاملا پر شده است؟ پاسخ به این سؤال در گرو توجه به شاخص های اقتصاد کلان و وضعیت قیمت در بازار های موازی است. دولت برنامه هایی برای افزایش تولید مسکن در پیش گرفته است با این حال باید شاهد نتیجه این تصمیمات در واقعیت بود و دید ساخت چه تعداد مسکن توسط دولت در سال های آتی به واقعیت خواهد پیوست.

  • منبع خبر : تی نیوز