علی فرخ زاد، معاون عمرانی استاندار، از سختگیری بانک ها در ارائه تسهیلات خبر داد و اظهار داشت: به واسطه این امر، تنها ۱۹۸۰ مورد از ۵۰۰۰ سهمیه وام استان ابلاغ شده است و از این تعداد، شمار آن ها که به عقد قرارداد منجر شده است ۳۴۰ مورد می باشد. وی ضمن اشاره به این که چنین مسئله ای در جلسات مختلف مطرح شده است اذعان نمود: کماکان راه چاره ای برای این امر لحاظ نشده است.

وی ضمن شرکت در جلسه شورای مسکن استان قزوین، به شهر هایی که با مشکل مسکن مهر دست به گریبان هستند اشاره کرد و به مهرگان، تاکستان و بوئین زهرا اشاره نمود. وی این طور صحبت هایش را ادامه داد: برای حل برخی از مشکلات موجود تنها هزینه و اعتبار نیاز است حال آن که برخی دیگر را می بایست با استفاده از راهکار های مدیریتی و سیاست های درست حل و فصل نمود.

وی از وجود کاستی هایی در زمینه های فرهنگی و آموزشی مهرگان سخن به میان آورد و اظهار داشت: پایان مسکن مهر تنها به این معنا نیست که خانواده ها در آن ساکن شوند بلکه نیاز است همه زیرساخت ها به دقت مورد بررسی قرار گیرند و واحد ها بدون این که با مشکلاتی همچون آب و برق و غیره همراه باشند در اختیار متقاضیان قرار داده شوند.

ایشان در ادامه مسکن مهر را به پیرمردی ۹۰ ساله تشبیه کردند که دارای وضعیت مالی بسیار ضعیفی است و در فقر دست و پا می زند. وی این طور ادامه داد: حکایت مسکن مهر حکایت همین پیرمرد فقیری است که تمام پول هایش را سپرده گذاری کرده است بلکه روز مبادا بتواند از آن ها بهره بگیرد فارغ از این که امروز همان روز مبادایی است که چشم به راهش نشسته است. وی این طور ادامه داد: برای مسکن مهر شهرک مهرگان هم همین امروز باید هزینه کرد و اعتبار های مورد نیاز را خرج نمود چرا که روز مبادا برای مسکن مهر این شهرک همین امروز است. به گفته فرخ زاد، در مهرگان اراضی و زمین های زیادی وجود دارد که با فروش آن ها می توان اقدامات مهمی را انجام داد و بسیاری از مشکلات را از میان برداشت.

این معاون عمرانی، ضمن اشاره به این که مسئله مسکن مهر قزوین با دیگر استان ها متفاوت است اظهار داشت: با توجه به این که در قزوین دست به احداث شهر های جدید زده ایم بنابراین انتظاراتی هم که از این شهر ها داریم متفاوت و منحصر به فردند. به گفته این مقام مسئول، به رغم این که در خیلی از جاها نیازی به شبکه جداگانه آب و فاضلاب احساس نمی شود اما در مهرگان نیازی اساسی است چرا که مهرگان به دومین شهر پرجمعیت استان بدل خواهد شد. منابع تأمین آب جداگانه و تصفیه خانه با توجه به این که چیزی حدود به ۱۰۰ هزار نفر در این شهر ساکن خواهند شد ضرورتی اساسی است.

وی به استفاده از پست برق سیار در این شهرک اشاره کرد و اظهار داشت: این نوع سیستم های برق رسانی تنها در شرایط بحرانی قابل استفاده خواهند بود. وی اظهار داشت: آب و فاضلاب شهرک مهرگان نیز شرایط مشابهی دارد و با بحران هایی روبروست. وی ضمن اشاره به این که نیاز است واگذاری زمین های تجاری در اسرع وقت صورت بگیرد اظهار داشت: این امر از تبدیل واحد های مسکونی به تجاری و تخلف های مشابه جلوگیری به عمل می آورد.

ایشان در ادامه به مشکل پیمانکاران مسکن مهر اشاره کردند و اظهار داشتند: برخی از پیمانکارانی که در زمینه مسکن مهر ورود پیدا کرده اند با مشکلاتی مواجه شده اند ضمن این که حکم جلب تعدادی از آن ها نیز صادر شده است. به گفته فرخ زاد، به رغم این که بسیاری از مالکان در واحد های مورد نظر ساکن شده اند با این حال، ظرفیت و ضمانت نامه آن ها آزاد نشده این درحالی است که روال کار به این صورت است که با رسیدن کار به مرحله سفت کاری، آزاد سازی ظرفیت های پروژه های شهر استارت می خورد.

این معاون عمرانی با اشاره به این که بانک ها برای پرداخت تسهیلات نوسازی مسکن شرایط مناسبی ندارند اظهار کرد: به واسطه سختگیری هایی که بانک ها برای ارائه وام نوسازی مسکن دارند تنها ۱۹۸۰ مورد از ۵۰۰۰ سهمیه وام استان ابلاغ شده است و از این تعداد، شمار آن ها که به عقد قرارداد منجر شده است ۳۴۰ مورد می باشد.

وی این طور ادامه داد: در برخی از روستا ها از ۹۰ درصد چنین وام هایی استفاده شده است در حالی که در برخی دیگر این رقم به صفر می رسد.

فرخ زاد از ایجاد کمیته ای در استان به ریاست، مجموعه استانداری خبر داد و پس از اشاره به این که دبیرخانگی این کمیته بر عهده اداره کل راه و شهرسازی است اذعان نمود: این کمیته با نمایندگانی از دفتر فنی استانداری و سازمان مدیریت برنامه و بودجه، اداره تعاون، بانک ها و همچنین نظام مهندسی ساختمان تشکیل خواهد شد که به واسطه اختیارات آن ها می توان از اراضی مهرگان استفاده کرده و به واسطه آن ها مشکلات فرهنگی و زیرساختی آن ها را از میان برداشت.

  • منبع خبر : شهرخبر