این روز ها واسطه های ملکی از بازار مسکن ناراضی هستند و از افت چشمگیر عرضه مسکن در تهران خبر می دهند. به گفته مشاوران املاک، چنین وضعیتی تا انتهای بهمن ماه ادامه خواهد داشت.

کاهش حجم معاملات در بازار مسکن طی ماه های گذشته کاملا مشهود بوده است و سبب شده خریداران و متقاضیان این بازار را رها کنند و آن را ترک نمایند. در این میان هستند کسانی که متقاضی خرید مسکن هستند و با این امید که در شرایط کنونی بتوانند با قیمت مناسب در راستای خرید مسکن اقدام نمایند در حال جستجو برای واحد مسکونی هستند. با افزایش قیمت مسکن، قدرت خریداران به میزان زیادی کاهش یافته است و همین عامل سبب شده تعداد متقاضیان مسکن به میزان قابل توجهی کاهش یابد.

بررسی بازار مسکن و نقطه نظرات واسطه های ملکی حاکی از آن است که نه تنها خریداران تمایل به خرید مسکن ندارند بلکه وضعیت عرضه نیز روندی مشابه دارد به طوری که بسیاری از سازندگان و فروشندگان واحد های مسکونی، این بازار را رها کرده اند و تمایل به عرضه واحد های خود ندارند. برخی عنوان می کنند آن چه سبب شده است رشد قیمت مسکن نیز این چنین بالا باشد، همین فاکتور است. به رغم این که برخی خریداران در بازار مسکن حضور دارند و پیوسته ملکی با قیمت مناسب را جستجو می کنند اما آمار ها حاکی از آن است که چنین افرادی نیز در یافتن ملک مورد نظرشان شکست می خورند و بدون ایجاد معامله، بازار مسکن را رها می نمایند. در مقابل، فروشندگانی حضور دارند که گمان می کنند حتی اگر قیمت مسکن را به همین شیوه افزایش دهند باز هم هستند کسانی که از خرید مسکن استقبال می کنند و راغبند واحد های مسکونی را با چنین قیمت های گرانی خریداری نمایند.

با این حال بررسی وضعیت مسکن در ماه های گذشته و افت شدید حجم معاملات چیزی جز این را نشان می دهد. مبهم بودن آینده مسکن در روز ها و هفته های پیش رو سبب شده شاهد دو رفتار متفاوت از سوی فروشندگان باشیم. برخی از عرضه کنندگان مسکن، این بازار را در شرایط کنونی رها کرده اند با این هدف که طی ماه های پیش رو با قیمت های گران تری این واحد ها را به فروش برسانند، عده ای نیز کماکان در این بازار حضور دارند اما با ارائه قیمت های گران برای واحد های مسکونی درصدد کسب سود های کلان هستند. چنین اقداماتی بازار مسکن را با رکود سنگین تر و شرایط بحرانی تری همراه خواهد ساخت.

چرا بازار مسکن در تهران راکد است؟

  • منبع خبر : تی نیوز