سید احسن علوی به عنوان نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس، ضمن اشاره به این که دولت از راهکار های جدیدی برای بازار مسکن پرده برداشته است اظهار داشت: دولت عنوان کرده زمین رایگان ارائه می دهد و به پرداخت تسهیلات ارزان قیمت می پردازد. وی ادامه داد: چنانچه دولت این برنامه ها را در پیش بگیرد آن گاه شاهد بهبود شرایط در بازار مسکن و متعادل شدن قیمت ها خواهیم بود.

این مقام مسئول با بیان این که قیمت مسکن رشد ۹۰ درصدی را تجربه کرده است اظهار داشت: رشد قیمت مسکن در کشور به ویژه کلانشهر ها به گونه ای بوده است که متقاضیان توانایی خود را برای خرید مسکن از دست داده اند و تمایلی به تهیه مسکن ندارند از این رو رکود چشمگیری بر این بازار سایه افکنده و حجم معاملات به میزان قابل توجهی افت را تجربه کرده است.

تحریم ها و نوسان های اقتصادی، به رشد قیمت ها دامن زده اند

نماینده مردم سنندج و دیواندره، در مجلس با بیان این که عوامل مختلفی در رشد قیمت مسکن دخیل و اثرگذارند اظهار کرد: در حال حاضر حجم معاملات مسکن به میزان قابل توجهی کاهش را تجربه کرده است، و خرید و فروش واحد های لوکس به میزان خیلی اندک عملی می گردد. به گفته این مقام مسئول بیشتر معاملات پیرامون واحد هایی با متراژ های کمتر از ۷۰ متر مربع صورت می گیرد ضمن این که استقبال از واحد هایی با عمر بنای بیشتر به دلیل قیمت مناسب تر، بالاتر است.

با ارائه زمین رایگان از سوی دولت، بازار مسکن بهبود می یابد

علوی این طور صحبت هایش را ادامه داد: دولت عنوان نموده است اراضی رایگان ارائه می دهد به پرداخت تسهیلات ارزان قیمت می پردازد. علوی گفت: چنانچه این وعده ها از سوی دولت محقق شود آن گاه بازار مسکن شرایط بهتری را تجربه خواهد کرد و تلاطم و نوسانات بازار مسکن به میزان زیادی ریزش خواهد داشت.

بر اساس گزارش  های ارائه شده، در حال حاضر کشور به ۵ میلیون مسکن نیاز دارد. این مقام مسئول اظهار داشت: به زعم این که نیاز فعلی کشور به مسکن ۵ میلیون واحد برآورد شده است با این حال انتظار می رود دولت در مرحله نخست برای ساخت یک میلیون واحد مسکونی راهکار هایی بیندیشد و برنامه هایی را در دستور کار خود قرار دهد.

وی ضمن اشاره به این که سالانه ساخت ۹۰۰ هزار مسکن در کشور کاملا ضروری است عنوان کرد: در حال حاضر بر اساس برآورد هایی که صورت گرفته به ۵ میلیون مسکن نیاز است با این حال دولت به عنوان گام نخست بهتر است ساخت ۱ میلیون واحد را در پیش بگیرد.

دست دلالان از بازار مسکن باید کوتاه شود

ایشان ضمن اشاره به این که رشد قیمت مسکن در مقایسه با سال گذشته واقعا زیاد برآورد شده است اذعان نمود: این رقم هرگز طبیعی و معمول نیست. علوی اظهار داشت: دلالان و سوداگران بر این بازار اثر شایانی گذاشته اند و رشد قیمت را به میزان بسیار زیادی تحت تأثیر قرار داده اند در واقع بخش اعظمی از رشد قیمت مسکن در ماه های اخیر ناشی از فعالیت گسترده دلالان و سوداگران است. به گفته این مقام مسئول نیاز است دولت و مسئولان توجه لازم را به حضور فعالان مبذول نمایند و دست آن ها را از این بازار کوتاه کنند چرا که میان آن ها و اختلاس گران اقتصادی تفاوت چندانی وجود ندارد.

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس، ضمن اشاره به این که وضعیت مسکن در حال حاضر مطلوب نیست ادامه داد: چنانچه راهکار های مناسبی برای این بازار در نظر گرفته نشود و سیاست هایی در پیش گرفته نشود آنگاه رکود تورمی در آینده ای نزدیک بر این بازار حاکم خواهد شد و آن را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

  • منبع خبر : افکار نیوز