محمدحسین مرادی، معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان همدان اظهار کرد: حجم بافت فرسوده در این استان زیاد است و بر اساس آخرین آمار های منتشر شده ۵ هزار و ۵۰۷ هکتار می باشد.

وی با اشاره به این که پروژه بازآفرینی شهری در برخی از استان ها در زمره پروژه های مشارکتی و همچنین تکمیل شده قرار می گیرد اظهار داشت: این پروژه ها با مشارکت و همکاری بخش های خصوصی و تعاون مسکن به مرحله اجرا و پیاده سازی رسیده اند. وی این طور صحبت هایش را ادامه داد:  واحد هایی که مشمول طرح بازآفرینی شهری می شوند در ۵ محدوده مختلف تحت عنوان محلات تاریخی، محدوده های ناهمگون و بافت های تاریخی، بافت های نابسامان میانی، روستا های الحاقی و سکونتگاه های غیررسمی شناخته می شوند.

تعداد محله های تعریف شده در همدان به گفته این مقام مسئول به ۹۵ محله می رسد که در ۹ شهرستان استان همدان پراکنده شده اند. مرادی پراکندگی این محله ها را این طور روایت کرد: از این تعداد، ۱۷ محله در همدان دایر است ضمن این که تعداد واحد های موجود در ملایر به ۱۳ واحد می رسد. وی افزود: تعداد واحد های موجود در نهاوند، اسدآباد، بهار، رزن، کبودراهنگ و فامنین به ترتیب ۱۵، ۱۲، ۱۲، ۲، ۵ و ۴ محله می باشد. وی این طور صحبت هایش را ادامه داد: برای بازسازی این واحد ها نیاز است راهکار هایی اندیشیده شود و برنامه هایی در دستور کار قرار بگیرد.

مرادی در ادامه از اهداف تعریف شده برای اقدامات بازآفرینی شهری سخن به میان آورد و اظهار داشت: انتظار می رود به واسطه بازآفرینی شهری، این محلات به سطحی فراتر از متوسط شهری ارتقا پیدا کنند.

وی ضمن اشاره به این که شهرداری ها به عنوان دبیرخانه ستاد بازآفرینی در این راستا به ایفای نقش می پردازاند، اذعان نمود: از این رو شهرداری ها به عنوان یکی از مهم ترین ارگان های مؤثر در پیشبرد اهداف این طرح ها هستند.

معاون بازآفرینی شهری استان همدان از ارائه برنامه های اعضای ستاد بازآفرینی خبر داد و اظهار داشت: برنامه پیشنهادی این اعضا در سال ۹۷ به ۲۳۲ میلیارد ریال می رسد.

وی از تعداد واحد های ساخته شده در بازه ۹ ماهه سال جاری خبر داد و این طور گفت: در این برهه زمانی، ۱ هزار و ۱۳ واحد ساخته شده است که از این تعداد، ۴۸۴ واحد بر اساس تسهیلات و وام های دریافتی ساخته شده و احداث دیگر واحد ها شخصی سازی بوده است.

ایشان در ادامه از مسکن امید سخن به میان آوردند و اذعان نمودند: ساخت این واحد ها کماکان به مرحله اجرا و پیاده سازی نرسیده است. وی افزود: در منطقه جولان، مساحتی به اندازه ۶۹۲ متر، به اجرای این طرح اختصاص داده شده است.

ایشان از تسهیلات لازم برای ساخت این واحد ها سخن به میان آوردند و اذعان نمودند: نیاز است تسهیلاتی که برای بازسازی این واحد ها در نظر گرفته می شود از طریق صدا و سیما اطلاع رسانی گردد تا آحاد جامعه از آن مطلع و باخبر شوند و مالکان بتوانند آگاهانه در این مسیر گام بردارند.

شهردار ملایر تصریح کرد: تعداد سکونتگاه های غیررسمی در ملایر به ۵ محله می رسد که مساحتی معادل ۲۲۵ هکتار برای آن ها تعریف شده است، و قرار است طرح بازآفرینی شهری در این محله ها نیز استارت خورده و پیاده سازی شود.

حسین بابایی ضمن مرور اقدامات و فعالیت هایی که توسط شهرداری پیاده سازی و اجرایی شده است اظهار داشت: برگزاری سه جلسه و کارگروه در سال ۹۷ را می توان به عنوان اقدامات انجام شده معرفی کرد که تخفیفات عوارض اعمال شده برای آن ها ۳ میلیارد تومان گزارش شده است.

ایشان اقدامات شهرداری را با جزئیات بیشتری تشریح نمودند و این طور گفتند: بازآفرینی در پارک شمس آباد به واسطه شهرداری و با آورده ۸ میلیارد تومان محقق شده است، ساخت کتابخانه عمومی در حوالی امامزاده عبدالله (ع)، تملک ابنیه واحد ارزش تاریخی به ارزش ۱ میلیارد و ۵۰۰ هزار تومان، ارائه دستورالعمل صدور مجوز ساخت درمانگاه سرجو و تکمیل بازارچه ۱۵ خرداد از دیگر اقدامات ارزشمندی می باشد که توسط شهرداری اجرایی شده است.

به گفته بابایی، ساخت پارک ۴ هزار متر مربعی میرفتاح با پیشرفت ۸۰ درصدی همراه بوده است، ضمن این که اقداماتی در راستای جمع آوری فاضلاب محله شمس آباد و سرجو صورت گرفته است. به گفته این مقام مسئول، ساخت ورزشگاه روباز، ساخت سایت حوادث غیرمترقبه میدان بهارستان، ساخت پایگاه فرهنگی شمس آباد، ارائه فضای سبز حوالی بلوار کریم خان، توسعه بوستان گلستان شهید نصری، ساخت پیاده رو شهید تاجوک به طول ۳۰ متر، پیاده سازی طرح سرای محله سرجو، پیاده رو بلوار اراک و خیابان شهدا، ساخت پارک محله نفت سیاه و اصلاح سه راهی طالقانی از دیگر فعالیت های مهم و ارزشمند شهرداری بوده است.

ایشان در پایان به مشکلات شهرداری اشاره کردند و اذعان نمودند: فقدان اعتبارات برای تملک زمین از جمله مواردی است که شهرداری با آن دست و پنجه نرم می کند. ایشان از ضرورت اعتماد سازی برای پرداخت تسهیلات سخن به میان آوردند و اظهار داشتند: به واسطه این امر مردم می توانند با خیال راحت وارد پروژه های بازسازی شده و این فرآیند را در پیش بگیرند.

  • منبع خبر : تی نیوز