رئیس انجمن انبوه سازان کشور، ضمن اشاره به این که سامانه املاک و اسکان می تواند نقشی مهم در پیشبرد بازار مسکن داشته باشد عنوان کرد: این درحالی است که وزارت راه و شهرسازی مدت هاست اجرای این سامانه را به تعویق می اندازد و از ایجاد این سامانه امتناع می ورزد.

به رغم این که سال ها پیش برای نخستین بار مسئله ایجاد و راه اندازی سامانه املاک و اسکان کشور مطرح گردید و ایجاد آن بر عهده وزارت راه و شهرسازی قرار داده شد با این حال، کماکان خبری از این سامانه نیست و هر زمان که در خصوص این سامانه سخن به میان آمد اجرای آن را به زمان دیگری موکول کردند و به تعویق انداختند. در شرایط کنونی که از این سامانه خبری نیست، تمام اطلاعات مربوط به ۲۷ میلیون مسکن از نوع ملک، محل قرار گرفتن آن تا پلاک و نام مالک و غیره به صورت جداگانه احصا می گردد. از این رو راه اندازی سامانه املاک و اسکان کمک بزرگی در این راستا قلمداد می شود که می تواند با اثرات مثبت زیادی همراه باشد.

این درحالی است که کماکان مشخص نیست چه کسی مسئول راه اندازی این سامانه است. به رغم این که در روز های نخست وزارت راه و شهرسازی را مکلف به راه اندازی این سامانه کردند، بعد ها این وزارت ایجاد سامانه مذکور را وظیفه سازمان مالیاتی کشور دانست و این وظیفه را به گردن این سازمان انداخت ضمن این که ادعا کرد خود نیز با این سازمان همکاری های لازم را برای ایجاد سامانه املاک و اسکان به عمل خواهد آورد.

با توجه به نوسانات اخیر بازار مسکن و التهابات موجود، برخی عنوان می کنند ایجاد سامانه املاک و اسکان می تواند پیگیری بازار مسکن را به شیوه ای مؤثرتر فراهم کند به عبارتی با در اختیار داشتن این سامانه می توان، میزان عرضه و تقاضا را رصد نمود و بازار مسکن را به شیوه ای مؤثر تر کنترل و مدیریت کرد.

وی این طور ادامه داد: به زعم این که با اجرای این سامانه، کنترل بازار مسکن راحت تر اتفاق می افتد با این حال کماکان شاهد اتفاق مثبتی در این خصوص نیستیم و وزارت مسکن و شهرسازی بعد از سال ها کماکان اقدامی در این راستا انجام نداده است.

ایشان از شناسایی خانه های خالی سخن به میان آوردند و اذعان نمودند: به واسطه ایجاد سامانه املاک و اسکان کشور آن گاه شناسایی واحد های خالی راحت تر خواهد شد و ظرف مدت کوتاه تری می توان این واحد ها را شناسایی کرده و از آن ها مطلع گردید.

وی در خصوص قیمت مسکن در آینده این طور گفت: چنانچه قیمت دلار کماکان افت را تجربه کند آن گاه نرخ مصالح ساختمانی نیز روندی نزولی را در پیش خواهد گرفت که به واسطه این امر می شود به مناسب و متعادل شدن قیمت مسکن امیدوار بود و دلخوش کرد.

وی ضمن اشاره به این که همزمان با رشد قیمت دلار، قیمت مصالح ساختمانی نیز به شدت اوج گرفت و افزایش یافت اظهار داشت: با کم شدن قیمت دلار انتظار می رود نرخ مصالح ساختمانی نیز با روند نزولی همراه گردد و افت را تجربه کند هرچند افت قیمت ها در بازار مصالح ساختمانی و میلگرد فرآیندی زمانبر است و به سرعت اتفاق نمی افتد.

وی این طور صحبت هایش را ادامه داد: امید است با ثابت شدن قیمت دلار، شاهد اتفاقات مثبتی در مصالح ساختمانی و بازار مسکن باشیم، با این حال در شرایط کنونی نمی توان با قاطعیت بازار مسکن را پیش بینی کرد و از آینده خبر داد.

باید منتظر ماند و دید سامانه املاک و اسکان کی راه اندازی می شود و چه راهکار هایی برای ایجاد این سامانه در دستور کار قرار می گیرد. باید این سامانه راه اندازی شود و اثرات آن بر بازار مسکن مورد ارزیابی قرار بگیرد.

  • منبع خبر : تی نیوز