حسام عقبایی، نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران، ضمن اشاره به این که همزمان با اوج گرفتن قیمت سکه و ارز برخی اجاره بهای خود را به صورت ارزی طلب می کردند اظهار داشت: این روز ها دیگر سکه قیمت اجاره بها را تعیین نمی کند.

ایشان در ادامه وضعیت بازار مسکن را روایت کردند و این طور گفتند: رکود بازار مسکن مسأله تازه ای نیست و از سال ۹۲ تا ۹۶ شاهد رکود و افت معاملات در این بازار هستیم. وی اظهار داشت: در این بازه زمانی نیز بار ها اخبار خروج مسکن از رکود به گوش رسید و عده زیادی روز های خوب بازار مسکن را نوید دادند حال آن که با آغاز سال ۹۷ شاهد شرایط بدتری در این بازار بودیم و بحران های تازه ای بر بازار مسکن سایه انداختند. به گفته عقبایی حجم معاملات مسکن در تیر امسال در مقایسه با تیر سال گذشته، افت ۲۵ درصدی را تجربه کرده است که این رقم در مرداد ماه، شهریور ماه و مهرماه به ترتیب به ۳۶ درصد، ۴۵ درصد و ۵۴ درصد تغییر یافته است. به گفته عقبایی میزان افت معاملات مسکن در آبان ماه و آذر ماه سال جاری به ترتیب ۵۸ و ۶۲ درصد گزارش شده است.

وی در ادامه از رکود بازار مسکن سخن به میان آورد و اذعان نمود: رکود این بازار در سال جاری بیشتر از سال گذشته بوده که این امر با مشاهده آمار ها به خوبی قابل درک است.

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران از نبود تعادل میان عرضه و تقاضای مسکن صحبت کردند و اظهار داشت: از جمله عواملی که به این امر دامن زده می توان افت ۵۰ درصدی مسکن را نام برد و به بی توجهی وزارت راه به ساخت مسکن اجتماعی اشاره کرد. وی افزود: افت قدرت خرید متقاضیان و عدم ارائه تسهیلات مناسب سبب شده این تعادل بر هم بخورد و رکود عمیقی بر بازار مسکن حاکم شود.

وی در ادامه به رشد قیمت ارز اشاره کرد و تصریح نمود: افزایش قیمت ارز از مهم ترین فاکتور هایی است که زمینه رشد ۱۰۰ درصدی قیمت مسکن را فراهم نمود. این مقام مسئول این طور ادامه داد: بسیاری از مالکان با در نظر گرفتن قیمت ارز، واحد های خود را قیمت گذاری می کنند و همین امر سبب شده رشد قیمت مسکن در برخی ازمناطق بیش از ۱۰۰ درصد گزارش شود.

وی با اشاره به این که در تابستان شاهد رشد ارز و افرایش نجومی قیمت اجاره و مسکن بودیم عنوان کرد: رشد قیمت ها به گونه ای رقم خورد که عده ای برای اجاره بها، دریافت سکه و ارز را طلب می کردند و بر این اساس به دریافت اجاره بها استقبال نشان می دادند.

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک با بیان این که رشد قیمت مسکن بر اساس گزارش رسمی بانک مرکزی ۹۲ درصد اعلام شده است اظهار داشت: به واسطه این امر خریداران قدرت خرید خود را به میزان زیادی از دست داده اند و آن ها که گمان می کردند به واسطه تسهیلات بانکی می توانند مسکن خریداری کنند در حال حاضر خود را از تهیه مسکن عاجز می پندارند. رشد قیمت ها سبب شد، قیمت مسکن ۵۰۰ میلیون تومانی در تهران به ۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان برسد که رقم کمی نیست و خرید واحد هایی با این قیمت برای کثیری از افراد دشوار و سخت است.

ایشان از ادامه دار بودن رکود تورمی در بازار مسکن خبر دادند و اظهار داشتند: با توجه به این رکود، رشد قیمت ها در ماه های پایانی سال جاری بعید به نظر می رسد.

وی صحبت هایش را این طور ادامه داد: چنانچه در روز های آتی شاهد رشد قیمت ارز نباشیم آن گاه بر اساس پیش بینی های صورت گرفته واحد هایی با متراژ بالای ۱۵۰ متر مربع، با افت ۲۵ درصدی قیمت همراه خواهند بود، این درحالی است که قیمت های کوچک متراژ چنین افت قیمتی را متوجه نخواهند شد و با توجه به عدم تعادل و توازن در عرضه و تقاضای این واحد ها، احتمالا ثبات را تجربه کنند و دستخوش تغییر نگردند.

وی از رکود بازار مسکن تا شهریور ماه سال آینده خبر داد و اظهار داشت: امکان تورم نسبی در این بازه زمانی در بازار مسکن وجود خواهد داشت. عقبایی افزود: این بازار کشش رشد قیمت ندارد و در نیمه نخست سال آینده رشد قیمت را تجربه نخواهد کرد.

وی از وجود سوداگری در بازار مسکن سخن به میان آورد و اذعان نمود: رشد قیمت مسکن در روز ها و ماه های اخیر نشأت در حضور سوداگران و دلالان دارد. وی افزود: بسیاری از افراد و متقاضیان واقعی توانایی خرید مسکن را ندارند و این بازار را ترک کرده اند چرا که با در اختیار داشتن ۵۰ میلیون تومان پول، تنها می توان در بازار سکه و ارز به ایفای نقش پرداخت حال آن که این بازار به جولانگاه سوداگران و دلالان بدل شده است.

  • منبع خبر : تی نیوز