سید احسن علوی، نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس، از روند بررسی طرح مالیات بر عایدی مسکن سخن به میان آورد و وضعیت این طرح در دو کمیسیون اقتصادی و عمران مجلس را تشریح نمود.

وی ضمن اشاره به این که اخباری در رسانه ها منتشر شده است مبنی براین که بررسی این طرح در مجلس متوقف شده است اظهار داشت: چنین نیست و طرح مالیات بر عایدی سرمایه مسکن در دست بررسی کمیسیون اقتصادی مجلس قرار دارد و نشست ها و جلسه هایی برای بررسی این طرح صورت گرفته است.

نماینده مردم سنندج و دیواندره در مجلس شورای اسلامی، ضمن اشاره به این که بررسی این طرح در دستور کار کمیسیون اقتصادی مجلس قرار دارد اظهار داشت: این کمیسیون به عنوان کمیسیون فرعی مجلس با کلیات طرح مالیات بر عایدی سرمایه مسکن تاکنون موافقت نموده است.

طرح مالیات بر عایدی مسکن حضور دلالان را کمرنگ می کند

ایشان ضمن اشاره به این که قوانین مالیاتی با اثرات مثبتی همراه خواهند بود اظهار داشت: من با اجرای این طرح ها موافقم و به نظر بنده اجرای این چنین قوانین با اثرات مثبت و ارزشمندی همراه خواهند بود. به گفته این مقام مسئول، چنانچه طرح مالیات بر عایدی سرمایه اجرا شود آن گاه شاهد کوتاه شدن دست دلالان و سوداگران از بازار مسکن خواهیم بود.

دلالان علاقمند به ایفای نقش در بازار مسکن هستند

در حال حاضر بازار مسکن برای بسیاری از دلالان و سوداگران به عنوان بازاری جذاب شناخته می شود و بسیاری از این افراد به ایفای نقش در این بازار روی خوش نشان می دهند و مایلند در این بازار جولان دهند. علوی این طور ادامه داد: سوداگران پول خود را وارد بازار مسکن می کنند و به فعالیت های سوداگرایانه دست می زنند که این عامل سبب می شود رشد قیمت مسکن اتفاق بیفتد و واحد های مسکونی با قیمت های گران به فروش برسند.

وی ادامه داد: آن ها که با اجرای طرح مالیات بر عایدی مسکن مخالف بودند عنوان می کردند با اجرای این طرح، قیمت مسکن روندی صعودی را در پیش خواهد گرفت و قیمت ها گران تر از پیش خواهند شد، ضمن این که بر این باور بودند به واسطه اجرای این طرح، سرمایه های موجود  در بازار مسکن وارد بازار های موازی همچون سکه و ارز می شود.

بازار مسکن نیازمند مدیریت و کنترل های دقیق است

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس این طور صحبت هایش را ادامه داد: به عقیده بنده نظر مخالفان را می توان این طور تکمیل کرد که بازار مسکن در حال حاضر به نظارت های دقیق و کنترل های صحیح نیاز دارد به عبارتی این بازار نیازمند عملکرد های کنترلی و نظارتی است. وی افزود: بهتر است طرح مالیات بر عایدی سرمایه نخست در بازار مسکن اجرا شود و سپس در دیگر بازار های موازی اجرای این قانون در دستور کار قرار بگیرد.

  • منبع خبر : خبرگزاری دانشجو