بررسی روند معاملات مسکن در بازه ای ۹ ماهه از ابتدای فروردین ماه سال جاری تا انتهای آذر حاکی از آن است که حجم معاملات مسکن به جز سه ماه اول با شبه رکود و رکود همراه بوده است.

آمار و ارقام نشان می دهد افت حجم معاملات در این بازه ۹ ماهه، ۲۵ درصد بوده است و تعداد خرید و فروش های انجام شده در مقایسه با همین بازه زمانی در سال گذشته به یک چهارم تقلیل یافته است. تعداد معاملات صورت گرفته در ۹ ماه ابتدای سال گذشته، ۱۳۱ هزار و ۵۳۰ مسکن اعلام شده است این درحالی است که این رقم در ۹ ماه ابتدای سال جاری به کمتر از ۹۸ هزار واحد رسیده که از کاهشی ۲۵ درصدی حکایت دارد. به زعم این که بررسی ها نشان می دهد حجم تقاضای اولیه و بعضا مؤثر برای واحد های مسکونی در سال جاری در پایتخت بیشتر بوده است اما گویا وجود یک متغیر بیرونی، مانع از ورود خریداران به صحنه معاملات مسکن شده است. برخی از کارشناسان حوزه مسکن عنوان می کنند آنچه سبب شده متقاضیان خود را از این بازار عقب کشیده و از معامله مسکن اجتناب ورزند رشد قیمت ها در اثر جو روانی ناشی از تغییرات ارز بوده است.

نوسانات قیمت ارز در تابستان امسال با دو اثر منفی بر بازار مسکن همراه بوده است. اولین مورد را می توان راه اندازی جوی روانی در بازار مسکن نام برد که تورم انتظاری را شکل داد و سبب شد فعالان این بازار با مشاهده رشد قیمت ها در بازار موازی به گران فروختن مسکن تمایل نشان دهند و بدین واسطه، رشد قیمت در تهران هر ماه بیش از پیش نمود پیدا کند و بی وقفه اوج بگیرد. علت دوم، تأثیر گرانی ها بر قیمت مصالح و در نتیجه رشد قیمت ساخت و ساز واحد های مسکونی بود که در تهران مشهود شد و بر قیمت تمام شده مسکن اثر شایانی گذاشت. رشد قیمت ارز سبب شد قیمت مصالح به صورت مستقیم و غیرمستقیم رشد ۶۰ تا ۷۰ درصدی را تجربه کند و به میزان قابل توجهی افزایش یابد. به واسطه گران شدن ارز، مصالحی که از طریق واردات تأمین می شدند، به میزان زیادی رشد قیمت را تجربه کردند و همین امر موجب شد قیمت تمام شده ساختمان با روندی صعودی همراه گردد. برخی از این مصالح ساختمانی حتی در بازار ساخت و ساز کمیاب شدند علاوه بر این رشد قیمت ها، حتی مصالح تولید شده در داخل کشور را هم با رشد همراه ساخت که به واسطه این امر بیشتر مصالح رشد را تجربه کردند و به گرانی واحد های مسکونی دامن زدند.

رشد قیمت مصالح سبب شد شاهد قیمت های نجومی در ماه های اخیر برای واحد های تازه ساز باشیم ضمن این که به واسطه این امر دیگر فروشنده های تهران نیز از قیمت های گران برای واحد هایشان پرده برداشتند و به قیمت گذاری های نجومی روی آوردند. برخی از کارشناسان اقتصادی مسکن عنوان می کنند رشد قیمت مسکن در گرو فاکتور سومی هم بوده است. بر این اساس، همزمان با افزایش خرید و فروش مسکن در ماه های اولیه سال جاری، سوداگران و دلالان این بازار را پر سود قلمداد کردند و آن را به جولانگاه خویش بدل نمودند، به طوری که بسیاری از سرمایه داران، سرمایه گذاری در بازار های غیرملکی را پرریسک خواندند و سرمایه های خود را روانه بازار مسکن نمودند. در روز های پایانی پاییز پارسال، خرید و فروش ملک به دوره رونق خفیف ورود پیدا کرد و در زمستان به نقطه اوج رسید، اما در بهار سال جاری بود که رونق این بازار خوابید و ورق برگشت، حجم خرید و فروش مسکن پیوسته کم شد و رکود بر این بازار حکم فرما گشت.

  • منبع خبر : دنیای اقتصاد