یکی از مهم ترین بازار های سرمایه ای در ایران به عنوان بازار مسکن شناخته می شود. هزینه برترین جزء این بازار، زمین است که با حضور سوداگران و دلالان گره خورده و همچون دیگر بازار ها حضور عمیق این افراد را تجربه می کند. حضور سوداگران و فعالیت های سوداگرایانه با ضرر ها وزیان های زیادی همراه بوده است و رشد قیمت ها را تا میزان زیادی به همراه داشته به طوری که خرید را برای متقاضیان مصرفی به میزان قابل توجهی دشوار ساخته است.

فعالیت های سوداگرایانه علل و دلایل متفاوتی دارند، برخی به چنین فعالیت هایی دست می زنند به این خاطر که سودی که از این راه حاصل می شود غیرواقعی و کلان است. چنین سود هایی در برخی موارد همچون آن ها که به ساخت واحد های لوکس دست می زنند و واحد ها را پیش فروش می نمایند چنان بالاست که حتی بیش از ۱۰۰ درصد اعلام شده است که این عامل زمینه ساز ضرر به بازار مسکن است. به عبارتی زمانی که ساخت واحد های لوکس در پیش گرفته می شود شرایط خرید برای اقشار متوسط و ضعیف جامعه به کلی از بین می رود و چنانچه این نوع ساخت و ساز ها در حجم های انبوه صورت بگیرد، بازار مسکن به میزان قابل توجهی در معرض خطر و آسیب قرار خواهد گرفت. بازار مسکن به دلیل عدم وجود نظارت ها و مدیریت های قوی در این عرصه با حضور سوداگران و دلالان همراه شده است. از طرف دیگر، استفاده از تجهیزات لوکس و مصالح گران قیمت آن هم در شرایطی که حتی ساده ترین مصالح ساختمانی نیز با رشد قیمت همراه شده اند، اثرات خوبی نخواهد داشت و جز افزایش قیمت تمام شده مسکن، پیامدی را به دنبال نخواهد داشت. رشد قیمت حتی به جنوبی ترین مناطق تهران هم سرایت کرده به طوری که این خانه ها نیز از گرانی در امان نمانده اند و حتی برای خرید چنین واحد هایی نیز گاها نیاز است پول خوبی کنار گذاشته شود. به واسطه چنین رشد قیمتی، گسل طبقاتی بیش از پیش نمود پیدا کرده است و تهیه مسکن برای حجم بالایی از متقاضیان دشوار و سخت شده است. در راستای رسیدگی به چنین مشکلاتی و بررسی راهکار هایی که می تواند در این زمینه اثرگذار باشد، در پنجشنبه هفته جاری مورخ ۱۳ دی ماه، دوره ای ۸ ساعته برگزار خواهد شد و افراد علاقمند به مشارکت در این دوره ها می توانند ضمن برقرار تماس با شماره های

۸۷۷۶۲۴۱۱ و ۸۷۷۶۲۴۱۶ و یا برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت tc.den.ir مراجعه داشته باشند. لازم به توضیح است که آموزش این دوره بر عهده فرتاش مدرسی می باشد.

  • منبع خبر : دنیای اقتصاد