سید حسین افضلی به عنوان عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به این که تهران با مشکل کمبود مسکن مواجه است اظهار داشت: این درحالی است که عده ای دست به احتکار اراضی و زمین ها می زنند و از عرضه آن ها به بازار خودداری می نمایند.

وی با تأکید بر این که وضعیت اراضی رها شده در تهران و کلانشهر ها را باید مشخص کرد و به این مسئله رسیدگی نمود اظهار داشت: در تمام کشور ها این قانون وجود دارد که از واحد های خالی مالیات اخذ شود چرا که این واحد ها برای سال ها خالی گذاشته می شوند و آن گاه با قیمتی  چند برابر به فروش می رسند در واقع مالکین، این واحد ها را به عنوان کالایی سرمایه ای نزد خود نگه می دارند. این عضو کمیسیون عمران مجلس این طور ادامه داد: از این رو نیاز است از چنین واحد هایی مالیات اخذ شود.

تکلیف زمین هایی که در کلانشهر ها رها شده اند باید مشخص شود

نماینده مردم اقلید در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به این که در تهران و کلانشهر ها زمین ها و اراضی زیادی وجود دارند که تکلیفشان مشخص نیست و به حال خود رها شده اند اظهار داشت: باید به این زمین ها رسیدگی شود و وضعیت آن ها تعیین و تکلیف گردد هرچند لازمه این امر تهیه نقشه راه برای اصلاح شهرسازی است.

افضلی افزود: برای این که بتوانند چنین زمین ها و اراضی را تعیین تکلیف کنند دو راهکار و ایده اصلی وجود دارد: اولین مسئله این است که آیا ساماندهی کردن چنین زمین ها و اراضی می تواند با نتایج و اثرات مثبت و ارزشمندی در زمینه مسکن در تهران همراه شود یا خیر؟ به واسطه در نظر نگرفتن استراتژی های مناسب در حوزه معماری های شهری و شهرسازی این روز ها مشکلات عدیدی در جامعه به چشم می خورد، از این رو رسیدگی به اراضی و زمین های رها شده به نظر کار ساده ای نیست و چه بسا مشکلات را با توجه به شرایط موجود حادتر کند.

شهری چون تهران به ۷۰ سال زمان برای اصلاح نیاز دارد

افضلی این طور صحبت هایش را ادامه داد: اصلاح شهری همچون تهران نیازمند طرح های کارشناسی شده و نقشه های دقیقی است. وی افزود: حتی اگر بودجه های مورد نیاز برای اصلاح این شهر تأمین باشد و مسئولان نیز عزمشان برای اجرای این امر جزم گردد باز هم اصلاح چنین شهری به زمان ۷۰ ساله نیاز دارد، از این رو بیش از هر چیز نقشه ای صحیح و درست برای پیشبرد این اهداف نیاز است که باید در دستور کار قرار بگیرد.

وی در ادامه درباره شهر مسکو سخن به میان آورد و این طور گفت: شهری همچون مسکو به حیث جمعیتی با تهران برابری می کند اما وسعتی ۷ برابر تهران دارد، و همه امور را بر اساس برنامه ریزی های دقیق و اصول تدوین شده انجام می دهند که این امر نشان می دهد شهرسازی مسکو دقیق و صحیح است.

عده ای اراضی کلانشهر ها را احتکار می کنند

وی افزود: به رغم این که در تهران با کمبود مسکن روبرو هستیم دیده می شود که بخشی از اراضی احتکار می شوند از این رو نیاز است محتکران شناسایی شده و از آن ها مالیات اخذ گردد.

  • منبع خبر : تی نیوز