سید مرتضی بختیاری، قائم مقام اسبق تولیت آستان قدس رضوی ضمن اشاره به این که انضباط اقتصادی مسئله مهمی است تصریح کرد: شرکت های وابسته به آستان قدس زیره ذره بین هستند و به عملکرد و فعالیت های آنان پیوسته رسیدگی می شود.

بختیاری ضمن شرکت در مراسم تکریم و معارفه قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی، اذعان نمود: باید معیار هایی برای ارزیابی عملکرد ها لحاظ شود و نیاز است هر فکر و قدمی با آموزه های امام هشتم سنجیده گردد. وی این طور صحبت هایش را ادامه داد: در مواردی که خطا کرده ایم و مسیر را اشتباه رفته ایم امید است با طلب یاری از روح مطهر این امام رئوف و عنایت حق تعالی، به راه درست و مسیر اصلی بازگردیم.

ایشان افزودند: طی سال های اخیر در جهت تأمین رفاه زائران و فراهم نمودن آرامش خاطر آن ها، اقدامات ارزشمندی در دستور کار قرار گرفته و برای تسهیل سازی تردد و رفت و آمد زائران گام های بلندی برداشته شده است. وی افزود: احداث زائرشهر رضوی یکی از موارد موجود است که مساحت ۳۳ هزار متری برای آن تعریف شده و از ظرفیتی بالغ بر ۲۰ هزار نفر بهره مند می باشد. این مقام مسئول در ادامه نام زائر سرای رضوی را به میان آورد و تصریح کرد: این مکان نیز با ظرفیت ۸ هزار نفری و مساحت ۸۳ هزار متر مربع آماده پذیرایی از میزبانان عزیز است. بختیاری درباره وضعیت این اماکن توضیحاتی ارائه نمود و این طور گفت: در اماکن مذکور، محلی برای زائران کم بضاعت در نظر گرفته شده است، ضمن این که اقامت شبانه برای آن ها لحاظ شده و زائران می توانند به صورت شبانه در این مکان ها اقامت داشته باشند. وی با اشاره به این که حدود ۳۰ هزار متر مربع بر میزان فضا های کالبدی حرم مطهر افزوده شده است اظهار داشت: این امر به واسطه بهره برداری از رواق حضرت زهرا (س) و حضرت معصومه (ع) صورت گرفته است. وی در ادامه به آزادسازی املاک ضلع قبله اشاره کرد و مساحت آزاد شده را معادل ۲۲ هزار متر مربع عنوان نمود. احداث صحن رضوان به گفته بختیاری از دیگر اقدامات صورت گرفته می باشد که با مساحتی ۶ هکتاری به مرحله انجام رسیده است. بختیاری اذعان کرد: موارد مطرح شده بخشی از تلاش های همه جانبه خدمتگزاران حریم رضوی می باشد.

وی از اقدامات فرهنگی صورت گرفته طی سال های اخیر سخن به میان آورد و تصریح نمود: طی سال های گذشته فعالیت های زیادی انجام شده که از جمله آن ها می توان چاپ و توزیع صد ها کتاب و بروشور را نام برد و به برگزاری هزاران محفل قرآنی، جلسه های سخنرانی، حلقه های معرفت و اجلاس هم اندیشی تولیت های اعتاب مقدس جهان اسلام اشاره کرد. وی از راه اندازی شبکه جهانی امام رضا (ع) سخن به میان آورد و اذعان نمود: تمام تلاشمان را به کار گرفته ایم تا در زمینه فرهنگی نیز حضور درخشان و مثمرثمری داشته باشیم.

وی اشاره ای هم به باغ های آستان قدس رضوی داشت و تصریح کرد: بهره برداری از این باغ ها راهکاری مؤثر برای حفظ محیط زیست و نگهداری فضای سبز است، که مدتی است در دستور کار قرار گرفته است. وی شفاف تر توضیحاتش را ارائه نمود و این طور گفت: افتتاح مجتمع دانشجویی امام رضا (ع) که در راستای برگزاری اردو های دانشجویی انجام شده، بهره برداری از سه اردوگاه تربیتی امام رضا (ع) که مساحتی به اندازه ۷۰ هکتار برای آن ها تعریف شده و در بیلدر راه اندازی شده اند، اختصاص ۱۵ هکتار از  باغ ۱۱۴ هکتاری چهارراه خیام به باغ اردوگاه خاتون، ساخت پردیس تربیتی توانا در خوردین در محیطی به مساحت ۴ هکتار از جمله موارد مطرح است. باغ بیرم آباد کرمان از دیگر اقدامات صورت گرفته می باشد که مساحتی به اندازه ۵ هکتار برای آن تعریف شده است. تکمیل ورزشگاه مدرن کشور و خاورمیانه و در کانون توجه قرار دادن امور مربوط به جوانان را می توان به این لیست افزود و به عنوان فعالیت های ارزشمند از آن ها یاد کرد. به گفته بختیاری ارتباط با مراکز فکری فرهنگی جوانان در اقصی نقاط کشور از دیگر اقدامات در دست انجام می باشد ضمن این که تشکیل اجلاسیه جوانان رضوی با هدف تهذیب جوانان و پرورش آن ها در دست اجرا قرار دارد.

بختیاری در ادامه در خصوص طرح خادمیاری سخن به میان آورد و اذعان نمود: تعداد ثبت نام کنندگان در این طرح تاکنون به بیش از ۱۷۰ هزار نفر رسیده است که اقدامات لازم مربوط به کارگزینی بیش از ۷۰ هزار نفر عملی شده و حدود ۲۰ هزار نفر فعالیت خود را در بخش ها و قسمت های مختلف آغاز نموده اند. به گفته بختیاری فعالیت های ارزشمندی در زمینه حمایت و خدمت به محرومان صورت گرفته است که از جمله آن ها می توان به ساخت و بازسازی ۲۸۴ واحد مسکونی اشاره کرد و احداث دو مجتمع مسکونی برای زوجین جوان بیرجندی و مشهدی را نام برد که ظرفیت تعریف شده برای این واحد ها بیش از ۶۵۰ واحد می باشد. اعطای ۲۰ هزار جهیزیه، پرداخت تسهیلات ۴۰ میلیارد تومانی با همکاری و مشارکت دیگر نهاد ها در جهت خوداشتغالی، ارائه بالغ بر ۱۹ میلیون غذا و تلاش در راستای ارائه کمک های های غیرنقدی میان نیازمندان و محرومان از دیگر نمونه های موجود است. بختیاری اظهار داشت: این لیست به همین جا ختم نمی شود و می توان موارد دیگر همچون تلاش برای آبادانی و بازسازی مناطق محروم، تلاش برای کمک به آسیب دیدگان در حادثه سیل کلات، کمک به زلزله زدگان کرمانشاه و افراد آسیب دیده، تلاش در جهت تولید ۲ هزار واحد مسکونی در مناطق تخریب شده در اثر زلزله سرپل ذهاب، را نام برد که قطعا بخش اندکی از منشور مقام معظم انقلاب را در راستای کمک به افراد نیازمند محقق ساخته است. بختیاری این طور ادامه داد: بی تردید دعای خیر آن ها که از این خدمات متمتع شده اند همواره همراه و کنار خدمتگزاران و بانیان این امر خواهد بود.

وی از ثبت ۵۲ مورد وقف جدید خبر داد و اظهار داشت: برای خدمت رسانی به زائران حدود ۳۵ وقف مشارکتی صورت گرفته ضمن این که از واحد های زائر سرای رضوی حدود ۱۱ مورد در بازه ای سه ساله، به وقف رسیده است که به عنوان فعالیت های ارزشمند از آن ها یاد می شود. بختیاری با تأکید بر این که شرکت های جدید اقتصادی نیز به مرحله تولید و بهره برداری رسیده اند اظهار داشت: اقداماتی در راستای حمایت و پشتیبانی از شرکت های دانش بنیان به عمل آمده که به واسطه این امر، آستان قدس رضوی را در حوزه اقتصادی پررنگ و برجسته نموده است. ایشان صحبت هایشان را این طور ادامه دادند: درآمد حاصل از این فعالیت ها در امور مربوط به عمرانی، فرهنگی و خدماتی به کار گرفته می شود که تعدادی از آن ها مورد بهره برداری و استفاده قرار گرفته اند و تعدادی نیز کماکان اجرایی نشده و در دست اقدام قرار دارند.

ایشان از مشکلاتی که بر سر راه بودجه اقتصادی آستان قدس رضوی وجود دارد سخن به میان آوردند و این طور گفتند: بودجه آستان از نوع بودجه انبساطی عملیاتی می باشد و بودجه سالانه بر اساس برنامه نخستین باری است که لحاظ شده است. بختیاری این طور ادامه داد: از برنامه مصوب طی سال های ۹۵ و ۹۶، چیزی حدود به ۸۳ درصد از آن عملیاتی و کاربردی شده است. به گفته این مقام مسئول میزان بودجه آستان قدس رضوی در سال ۹۶ با افزایش ۵۶ درصدی در مقایسه با سال ۹۴ همراه بوده است. بختیاری افزود: تحقق درآمد ها در سال ۹۶ به ۹۵ درصد رسیده این درحالی است که این رقم در سال ۹۴ حدود ۴۸ درصد بوده است. بختیاری با اشاره به این که انضباط اقتصادی، یکی از مواردی است که همواره می بایست مورد توجه و تمرکز قرار بگیرد اذعان نمود: به حسابرسی های دقیقی در این حوزه نیاز است و سالیانه حدود ۱۵۰ مجمع عمومی برگزار شده ضمن این که ۲۳۰ گزارش حسابرسی تدوین گشته است و چیزی حدود به ۸۷ عملیات حسابرسی و بازرسی در شرکت های تابعه استان قدس رضوی عملیاتی شده است با این هدف که شفافیت های اطلاعاتی محقق شوند و عملی گردند.

  • منبع خبر : تی نیوز