بیست سالی می شود که سخنانی به گوش می رسد مبنی بر این که دانشگاه تهران را قرار است گسترش دهند و این امر به دغدغه و نگرانی برای اهالی و مردم ساکن در محله های اطراف این دانشگاه بدل شده است. بررسی ها نشان می دهد خانه ها و مغازه هایی که در حوالی دانشگاه تهران قرار دارند و به نظر می رسد مشمول طرح می شوند قیمت خود را از دست داده اند و با مشکلاتی همراه شده اند. این درحالی است که دانشگاه تهران نیز گویا به دلیل مواجهه با برخی مشکلات مالی نتوانسته این زمین ها را خریداری و تهیه نماید. در مقابل ساکنان و اهالی محله های اطراف دانشگاه تهران عنوان می کنند آنچه طی سال های گذشته خریداری شده یا بی دفاع رها شده و یا جایش را به کافی شاپ ها و پارکینگ ها داده است از این رو برخی عنوان می کنند این قسمت از تهران که به عنوان بخش مرکزی شهر شناخته می شود امروزه به نوعی بافت آسیب دیده بدل شده است.

مسأله گسترش دانشگاه تهران به مشکلی اساسی و جدی برای ساکنان حوالی این دانشگاه تبدیل شده است. این اولین بار نیست که چنین مسائلی مطرح می شود و سال هاست که میان دانشگاه الزهرا و ساکنان محله ده ونک نیز چالش هایی به وجود آمده و معضلاتی مشابه به چشم می خورد. علاوه بر، این دانشگاه و مسائل آن که مدت هاست به تیتر رسانه ها بدل شده است، گسترش دانشگاه تهران هم مسئله ای است که مدت های طولانی است جنجالی شده و به عنوان مسئله ای چالش برانگیز از آن یاد می شود و اعتراض های مردمی را به همراه داشته است کما این که این دو مسئله جدا از هم هستند و تفاوت های شاخصی با هم دارند.

به رغم این که ساکنان ده ونک دارای املاک بدون سند هستند، ساکنان اطراف دانشگاه تهران سند املاک خود را در دست دارند اما با این حال باز هم ناگزیرند املاک خود را به فروش برسانند و آن ها را تخلیه نمایند. بر اساس طرح توسعه دانشگاه تهران، این طور برآورد شده است که قسمتی حد فاصل انقلاب از جنوب، بلوار کشاورز از شمال، وصال از شرق و کارگر از غرب، به دانشگاه تهران اختصاص داده شود، تا وسعت ۲۲ هکتاری دانشگاه تهران به ۵۰ هکتار برسد.

اواخر دهه هفتاد بود که طرح گسترش دانشگاه تهران مطرح شد و بر سر زبان ها افتاد و به واسطه این امر دانشگاه تهران شروع کرد به خریداری املاک و زمین های اطراف دانشگاه تا به این طرح جامه عمل بپوشاند و آن را محقق و عملی سازد. این در حالی است که مالکان واحد های مسکونی حوالی دانشگاه تهران عنوان می کنند تمام املاک خریداری شده به کافه و پارکینگ تبدیل شده است و برخی از آن ها نیز بی دفاع رها شده اند و در مجموع هیچ کدم از آن ها برای گسترش و بسط دانشگاه تهران به کار گرفته نشده اند. خانم شعبانی به عنوان نماینده اهالی این محل عنوان می کند: چندین کافی شاپ در این محل ایجاد شده که از جمله آن ها می توان به کافی شاپ واقع در خیابان پورسینا اشاره کرد و کافی شاپ در طبقه بالایی سینما بلوار را نام برد.

علی محقر، رئیس سازمان توسعه و سرمایه گذاری دانشگاه تهران، عنوان کرد: نقشه ای برای توسعه محدوده این دانشگاه چیده شده است که تحت عنوان شهر دانش، دانشگاه کارآفرین، سبز و هوشمند از آن یاد می شود که این طرح توسط هیأت امنای این دانشگاه به مرحله تصویب رسیده است. به گفته محقر دانشگاه تهران تصمیم دارد برای تحقق یک دانشگاه کارآفرین، به احداث ۳ تا ۵ هزار شرکت دانش بنیان بپردازد.

وزیر راه و شهرسازی با توسعه دانشگاه تهران موافقت نموده است

اهالی محلات اطراف دانشگاه تهران عنوان می کنند با تغییر کاربری دانشگاه تهران مشکلاتی بر سر راه آن ها قرار گرفته است. به عنوان مثال برخی از واحد ها توسط دانشگاه خریداری شده و به اقامتگاه پسران بدل شده یا جای خود را به ساختمان ها و مؤسسه های اداری داده است. به واسطه این امر دیگر ساکنان ناگزیر می شوند واحد های خود را به فروش برسانند و به محله های دیگری نقل مکان کنند. این افراد بیش از هرچیز شاکی از نحوه قیمت گذاری دانشگاه تهران بر املاک هستند به طوری که ادعا می کنند کاملا دور از انصاف و ناعادلانه انجام می شود. برخی از ساکنان این محلات اظهار می کنند در این راستا مراجعاتی هم به دادگاه ها صورت گرفته و شکایت هایی هم انجام شده است با این حال مسئولان دانشگاه تهران دلیل توقف در خرید املاک را مشکلات مالی و در اختیار نبودن بودجه مناسب اعلام کرده اند.

خانم شعبانی با اشاره به این که واگذاری املاک به غیر، در محدوده طرح آزاد قرار دارد، تا به واسطه این امر الزامی برای خرید بر دانشگاه ها نباشد و آن ها فشاری را در این خصوص متحمل نشوند. شعبانی این طور ادامه داد: با وجود این که فروش را در این منطقه آزاد کرده اند با این حال استقبالی از آن ها نمی شود و به ندرت مورد خرید و فروش قرار می گیرند و طرح، روی قیمت ها تأثیر منفی گذاشته شده است. ایشان از شکایت به دیوان عالی برای بازسازی واحد های در حال تخریب گفتند و تصریح نمودند: ساکنان باید به دیوان عالی مراجعه داشته باشند و در این خصوص شکایات و نارضایتی های خود را اعلام کنند هرچند ممکن است پس از آن در برخورد با شهرداری ها مشکلاتی را تجربه نمایند.

بدون مصوبه، دانشگاه تهران تملک املاک را آغاز کرده است

در چهارمین روز از ماه مهر بود که معاونت شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی، نامه ساکنان محلات محدوده دانشگاه تهران را کارشناسانه مورد بررسی قرار داد و به صورت رسمی به اظهارنظر پرداخت. بر اساس آن چه این مقام مسئول عنوان کرده، در مصوبه جلسه برگزار شده در ۲۸ مهر ماه سال ۸۲، قید شده که محدوده ای برای این پروژه در نظر گرفته شده است اما صراحتا آمده که اجرای نهایی طرح مشروط بر تصویب شورای عالی می باشد. در این اظهارنامه کارشناسی این طور نوشته شده که مشاهده سوابق و بررسی دقیق اسناد و مدارک دبیرخانه شورای عالی حاکی از این امر است که طرح نهایی از سوی هیچ مراجع استانی ارائه نشده ضمن این که دبیرخانه شورای عالی هیچ سندی را مبنی بر طرح گسترش دانشگاه تهران به نهاد های زیربط ارائه ننموده است. به عبارت دقیق تر دانشگاه تهران تنها به واسطه تعیین محدوده طرح از طریق شورای عالی، اقدامات خود را در این راستا جدی دنبال کرده و به جذب سرمایه از شورای عالی اقتصاد و همچنین سازمان بودجه و برنامه اقدام نموده است و حتی در دو هفته اخیر بدون در اختیار داشتن سند مصوبی، تغییر کاربری اراضی و تملک املاک را در محدوده های مورد نظر به مرحله اجرا در آورده است.

طرح توسعه دانشگاه تهران به کجا رسید؟

  • منبع خبر : تی نیوز