مدتی پیش وزارت راه و شهرسازی صراحتا اعلام کرد دلیل گرانی و رشد قیمت واحد های مسکونی، اتحادیه مشاوران املاک و انجمن های صنفی است. در پاسخ به این امر، رئیس اسبق اتحادیه مشاوران املاک عنوان کرد: وزارت راه و شهرسازی به عنوان مسئول اصلی و متولی بخش مسکن شناخته می شود و نباید کم کاری های خود را به گردن اتحادیه املاک بیندازد.

محمد اسلامی به عنوان وزیر راه و شهرسازی، حدود ده روز پیش پس از این که از حضور دلالان و سوداگران در بازار مسکن گلایه و شکایت کرد اظهار نمود: در آژانس ها و بنگاه های معاملاتی مسکن، اجاره بها را عموما به بازدهی پول در بازار پول مرتبط می سازند. وقتی این اتفاق می افتد دیگر نمی توان انتظار ارائه خدمات مناسب و مطلوب را به اجاره نشینان داشت و به واسطه این امر تحویل خدمات درخور به این افراد از نظر دور می ماند.

اسلامی با بیان این که در حال حاضر دلالان و سوداگران در بازار مسکن حضور دارند و نمی توان منکر این امر شد عنوان نمود: این عامل سبب شده است نرخ اجاره بها با رشد همراه گردد و افزایش هایی را تجربه نماید. وی این طور صحبت هایش را ادامه داد: نیاز است که اتحادیه های مشاوران و املاک را در راستای ارائه راهکاری برای تنظیم بازار اجاره، تشویق نماییم به گونه ای که حقوق طرفین هم مالکان و هم مستأجران رعایت شود و رضایت خاطر هر دو گروه فراهم گردد.

سخنان محمد اسلامی با واکنش های متعددی همراه شد، رئیس سابق اتحادیه مشاوران املاک در پاسخ به نقطه نظرات محمد اسلامی این طور گفت: وزارت راه و شهرسازی باید نهاد های مختلف اعم از اتحادیه های مربوط به صنعت ساختمان، مشاوران املاک، سازمان نظام کاردانی، سازمان نظام مهندسی ساختمان و هر نهادی که با صنعت ساختمان در ارتباط است را از خود بداند و حامی آن ها باشد.

این مقام مسئول این طور صحبت هایش را ادامه داد: تنها ایرادی که می توان در این خصوص از مشاوران املاک و یا توسعه دهندگان مسکن گرفت، عدم هماهنگی با وزارت راه و شهرسازی است، ضمن این که حتی در این زمینه هم کوتاهی از سمت ما نبوده است. رئیس اتحادیه مشاوران املاک ادامه داد: این وزارت راه و شهرسازی است که متولی اصلی بخش ساختمان به حساب می آید و نباید کم کاری هایش را به گردن ما بیندازد.

وی ضمن اشاره به این که می توان قوانین بازار مسکن را دستکاری کرد و اصلاح نمود گفت: مشاوران املاک موظف هستند که از حقایق پرده بردارند و واقعیت ها را با مردم در میان بگذارند. این مقام مسئول این طور صحبت هایش را ادامه داد: زمانی که بانک مسکن از رشد ۹۰ درصدی قیمت مسکن می گوید مشاور املاک می تواند ادعا کند رشدی وجود نداشته است.

عقبایی با بیان این که مشاوران املاک در رشد و گران شدن مسکن هیچ نقشی نداشته اند تصریح کرد: یکی از مهم ترین فاکتور هایی که می تواند بر بازار مسکن تأثیر بگذارد و به متعادل شدن قیمت ها کمک کند، تعادل میان عرضه و تقاضاست. به گفته این مقام مسئول، حجم معاملات در آذر ماه سال جاری در مقایسه با همین برهه زمانی در سال گذشته، افت ۶۷ درصدی را شاهد بوده است که علت این امر رشد بی سابقه قیمت در بازار مسکن می باشد.

  • منبع خبر : تی نیوز