مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران، اذعان نمود: کاهش قیمت ها به واسطه متوسل شد به دستورات پادگانی میسر نمی شود و نیازمند راهکار ها و اندیشه های صحیح است. وی این طور گفت: در شرایطی که رئیس جمهور اقرار کرده است حوزه مسکن در بازه ای ۵ ساله از نظر ها دور مانده است، نمی توان شرایط را با دستورات پادگانی بهبود بخشید و بدین طریق شرایط را ایده آل نمود.

قلی خسروی در خصوص قیمت مسکن توضیحاتی ارائه نمود و این طور گفت: از ابتدای انقلاب شاهد تلاش همه مسئولین برای بهبود این بازار بوده ایم و تلاش ها در همه ابعاد مشهود و محسوس بوده است. این مقام مسئول ضمن اشاره به این که قبل از انقلاب حاشیه های شهر پر بود از حلبی آباد ها و کپرنشین ها، گفت: حال آن که دیگر ردی از این موارد به چشم نمی خورد و سال هاست که این نوع حاشیه نشینی ها از میان برداشته شده است. وی در ادامه از بحران زدگی های سیاسی صحبت کرد و تصریح نمود: ابرقدرت های جهانی در تلاشند تا حرکت کشور را متوقف کنند و سنگ های بزرگ در مسیر راه کشور قرار دهند. وی از تأثیر پذیری بازار مسکن سخن به میان آورد و اظهار داشت: زمانی که قیمت ارز، سکه و حامل های انرژی بالا می رود بی تردید مسکن هم رشد قیمت را تجربه خواهد کرد چرا که این بازار ها مستقل از هم نیستند و بر هم اثرگذارند. قلی خسروی با تأکید بر این که چهارمین باری است که پس از انقلاب رشد قیمت ها در مسکن این چنین مشهود و چشمگیر رقم می خورد اذعان نمود: مشابه این اتفاق در سال های ۶۸، ۸۶ و ۹۲ نیز بوده است و علت هر کدام مورد بررسی قرار گرفته است. رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران با اشاره به این که برخی ها ادعا می کنند از سال ۹۵ تاکنون رشد قیمت مسکن ۸۰ درصد بوده است اظهار داشت: باید توجه داشت که طی چند ماه اخیر این رشد قیمت چند برابر شده و شاهد جهش بیشتری در قیمت واحد های مسکونی بوده ایم.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک در ادامه از طرح مالیات در عایدی سرمایه مسکن سخن به میان آورد و اذعان نمود: عدالت مالیاتی همان چیزی است که در کشور ما از نظر ها دور مانده است. وی این طور ادامه داد: بی عدالتی مالیاتی ناراحتی و نارضایتی مردم را به همراه خواهد داشت و به دلسردی آن ها دامن خواهد زد. وی با اشاره به این که افزایش مالیات راه به جایی نمی برد و شرایط را بهتر نمی کند افزود: حضور سوداگران شرایط را سخت کرده است و در شرایط کنونی بهترین راهکار این است که از تسهیلات و وام های مناسب برای به حداکثر رساندن ساخت و ساز استفاده نماییم و اجرای این طرح را کنار بگذاریم.

ایشان با اشاره به این که رشد نرخ زمین یکی از عواملی است که قیمت مسکن را با افزایش و رشد همراه ساخته است اظهار داشت: بیشترین هزینه در ساخت مسکن متعلق به زمین می باشد و قیمت ارزان واحد های مسکونی مهر به دلیل ارائه زمین رایگان از سوی دولت بوده است. قلی خسروی با بیان این که فاکتور ها و عوامل متعددی در گران تر شدن مسکن دخیلند تصریح کرد: برخی می گویند مالکان مهم ترین نقش را در گران شدن واحد ها ایفا می کنند حال آن که چنین نیست و فاکتور های مختلفی بر قیمت نهایی مسکن و گران شدن آن اثرگذارند. وی بار دیگر عنوان کرد: بالغ بر ۸۵ درصد از مصالح ساختمانی تولید در داخل است و به عنوان مصالح داخلی از آن ها یاد می شود وقتی این تولیدات که ساخته خودمان است ارزان نمی شود چطور می توان انتظار کاهش قیمت مسکن و واحد های مسکونی را داشت؟

ایشان با اشاره به این که با دستورات پادگانی نمی توان قیمت مسکن را کاهش داد و این بازار را بهبود بخشید، عنوان نمود: در شرایط کنونی میلگرد با قیمت ۱۱۰ هزار تومان به ازای هر شاخه به فروش می رسد. وی با اشاره به این که سازندگان مسکن نیز مایلند مواد مورد نیاز خود را با قیمت های ارزان تری خریداری کنند و ساخت مسکن را در بازه ای کوتاه تر به پایان برسانند اما در حال حاضر شرایط برای این کار فراهم نیست. ایشان ضمن اشاره به این که مجلس به این موضوع ورود پیدا کرده است که به تعیین قیمت مسکن بپردازد اظهار داشت: در همه ادیان الهی مالکیت مفهومی قابل احترام است و در دین اسلام بیش از هر دین دیگری حقوق مالک محترم شمرده شده است، بنابراین نمی توان فروشنده را وادار به عرضه مسکن با قیمت مشخصی نمود و در همه جای دنیا این فروشنده و خریدار هستند که قیمت را تعیین می کنند و بر سر یک نرخ به توافق می رسند. ایشان ضمن اشاره به این که تعادل در بازار مسکن می بایست ایجاد شود اظهار داشت: برای این امر نیاز است، تسهیلاتی برای افزایش ساخت و ساز در دستور کار قرار بگیرد و وام هایی را برای این امر در نظر بگیرند.

وی عنوان کرد: تنها توجه کردن به خانه ها و منازل خالی راه به جایی نخواهد برد و توجه زیادی به این مسئله می تواند مشکلات را بیشتر کند و شرایط را بدتر از گذشته نماید. رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران با اشاره به این که رئیس جمهور اقرار نموده است که حوزه مسکن در ۵ سال اخیر با کم توجهی همراه بوده است و از نظر ها دور بوده، گفت: با این حال وزیر جدید راه و شهرسازی تمرکزش را بر ساخت و تولید مسکن قرار داده است که می توان بدان امیدوار بود. وی این طور ادامه داد: ما غیر از مسکن تولید دیگری نداریم. به گفته قلی خسروی، حدود ۱۷۴ شغل به حوزه مسکن در ارتباط است. ایشان با اشاره به این که در کشور های جهان اول چیزی حدود به ۸۰ درصد وام و تسهیلات در اختیار متقاضیان قرار می دهند ضمن این که وام های پرداختی از سوی آن ها واقعا وام است نه دام. قلی خسروی این طور صحبت هایش را ادامه داد: در حالی که در کشور ما تسهیلات و وام ها بیشتر شبیه به دام هستند تا وام. ایشان با بیان این که قانون پیش فروش در کشور ما به قانونی بازدارنده بدل شده است تصریح کرد: این امر سبب شده ساخت و ساز با روندی کاهشی همراه باشد.

  • منبع خبر : تی نیوز