وضعیت بازار مسکن

وضعیت بازار مسکن در ماه‌های اخیر با توجه به افزایش شدید و ناگهانی قیمت‌ها و کاهش تقاضای خرید ناشی از عدم توانایی مالی متقاضیان در وضعیت نامعلومی بسر می‌برد. کاهش تعداد معاملات املاک و روند نزولی خرید و فروش مسکن حاکی از وجود یک رکود تورمی در بازار مسکن است.

در ماه‌های اخیر با توجه به افزایش نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی افراد جهت حفاظت از دارایی‌های خود اقدام به خرید سکه، ارز، املاک و سایر دارایی‌ها نمودند. تبدیل پول ملی به سایر دارایی‌ها جهت نگهداری ارزش آن‌ها موجب کاهش نقدینگی و افزایش موج خرید دیگر کالاها گردید.

با توجه به هجوم تقاضا در بخش‌های دیگر موج افزایش قیمت به سایر موارد از جمله مسکن نیز سرایت نمود. از اینرو وضعیت بازار مسکن از دوره رونق به وضعیت رکود فعلی منتهی گردید.

طبق آمار و گزارشات منتشر شده، از نیمه دوم سال گذشته شاهد یک جهش و رونق در بخش مسکن بوده که با توجه به افزایش قیمت‌های سال جاری این دوره دوام نداشته و بازار مسکن در ابهام قرار گرفته است. در حال حاضر با توجه به کاهش نرخ ارز و طلا و ایجاد یک ثبات نسبی در بازار پیش‌بینی‌های گوناگونی از آینده وضعیت بازار مسکن توسط کارشناسان صورت می‌گیرد.

پیش‌بینی وضعیت بازار مسکن در ماه‌های آینده 1

پیش‌بینی وضعیت بازار مسکن

پیش‌بینی وضعیت بازار مسکن در ماه‌های آتی کاری دشوار است. با توجه به تاثیر عوامل مختلف اقتصادی و سیاسی بر روی بازار مسکن عمده پیش‌بینی بر روی دو ایده متمرکز شده است. گروهی از کارشناسان با توجه به روند نرخ ارز و طلا و ایجاد ثبات نسبی در بازار ارز پیش‌بینی می‌کنند که در آینده و ماه‌های آتی قیمت مسکن کاهش یافته و وضعیت بازار مسکن به ثبات برسد.

این گروه عدم وجود ظرفیت و تقاضا برای افزایش قیمت‌های فعلی و وجود رکود در بازار مسکن را دلیل پیش‌بینی خود عنوان می‌کنند. به عقیده این گروه رکود حاضر، عدم تقاضا و کاهش نرخ ارز را به عنوان عواملی جهت کاهش قیمت مسکن در آینده پیش‌بینی می‌کنند. از طرف دیگر گروهی از کارشناسان ثبات نرخ ارز و طلا را به عنوان عاملی بازدارنده از افزایش قیمت بیشتر مسکن تلقی نموده و وضعیت بازار مسکن در ماه‌های آتی را رو به ثبات با توجه به توقف روند افزایش قیمت‌ها می‌دانند.

این گروه معتقدند که قیمت مسکن در دراز مدت خود را با افزایش قیمت ارز تطبیق داده لذا کاهش و ثبات بازار ارز می‌تواند عامل نگهدارنده از افزایش قیمت بیشتر در آینده باشد. این گروه معتقدند که وضعیت بازار مسکن در ماه‌های آینده با کاهش شیب و توقف افزایش قیمت‌ها به سمت ثبات می‌رود.

با توجه به پیش‌بینی‌های صورت گرفته وضعیت بازار مسکن در وضعیت نامعلومی قرار داشته و مشتریان قادر به تصمیم‌گیری صحیح نیستند. ادامه این روند وضعیت بازار مسکن را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.

آینده وضعیت بازار مسکن

آینده وضعیت بازار مسکن از دید مشتریان نامعلوم قلمداد می‌شود. از اینرو خرید و فروش مسکن در حالت رکود قرار دارد. به گفته کارشناسان در حال حاضر نمی‌توان آینده وضعیت بازار مسکن را بطور دقیق پیش‌بینی نمود.

طبق اظهارات اکثر کارشناسان چنانچه پیشنهاد خرید ملک در حال حاضر به مشتری را نمود با توجه به امکان کاهش قیمت‌ها ممکن است مشتری متضرر گردد. از طرفی چنانچه به مشتری پیشنهاد گردد تا منتظر کاهش قیمت‌ها در آینده باشد ممکن است روند افزایش قیمت‌ها در ماه‌های آتی کند نشود لذا وضعیت بازار مسکن دچار سردرگمی است.

با توجه به افزایش ۹۲ درصدی میانگین قیمت یک متر مربع واحد مسکونی در تهران در آذر ماه ۹۷ نسبت به مدت مشابه سال گذشته و ادامه روند افزایش قیمت علی رغم کاهش تعداد معاملات املاک امکان ادامه روند تا چند ماه آتی نیز وجود دارد. در چنین شرایطی کارشناسان ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا را بهترین راه حل ممکن می‌دانند.

رفع کمبود واحد مسکونی به عنوان یکی از راه حل‌ها که تواند راهگشا باشد بطوریکه ساخت ۹۰۰٫۰۰۰ واحد مسکونی تا پایان سال ۹۹ طبق اظهارات وزیر راه و شهرسازی می تواند به رفع برخی مشکلات کمک نماید.

پیش‌بینی وضعیت بازار مسکن در ماه‌های آینده 3

آگاهی از وضعیت بازار مسکن با ملکانا

آگاهی از وضعیت بازار مسکن با ملکانا به عنوان مرجع رسمی و تخصصی در بازار املاک و مستغلات می‌تواند به شما کمک زیادی نماید. انواع اخبار، بخشنامه‌ها، گزارشات خرید و فروش مسکن و آمار و اطلاعات رسمی در خصوص معاملات مسکن می‌تواند راهگشای شما در تصمیم‌گیری درباره وضعیت بازار مسکن و خرید و فروش مسکن باشد.

ملکانا با بهره‌گیری از کارشناسان مجرب ملکی و بروزرسانی آخرین اخبار و اطلاعات بازار مسکن راهنمای سودمندی برای شماست. با مراجعه به وب سایت ملکانا و همچنین از طریق وبلاگ ملکانا می‌توانید انواع مختلفی از اخبار و اطلاعات بازار مسکن را بررسی و مطالعه نمائید. همچنین در صورت تماس با کارشناسان و مشاوران ملکی ملکانا می‌توانید در خصوص وضعیت بازار مسکن و انجام مشاوره جهت خرید و فروش مسکن اقدام نمائید.