فرشید پورحاجت، دبیرکانون انبوه سازان کشور، ضمن اشاره به این که جزئیات طرح اعتباری مصالح ساختمانی برای کانون انبوه سازان مبهم است و کماکان برای آن ها واضح و شفاف نشده است اظهار داشت: اطلاعات جزئی در خصوص کارت اعتباری مصالح ساختمانی از سوی وزیر راه و شهرسازی اعلام شده با این حال از جزئیات آن باخبر نیستیم و چیزی در این خصوص نمی دانیم. وی ادامه داد: مقدار تسهیلات بافت فرسوده در حال حاضر به قدری است که تنها می توان هزینه ۱۵ متر مربع را به کمک آن تأمین نمود.

فرشید پورحاجت در ادامه به سؤال مطرح شده مبنی بر این که محمد اسلامی تمایلی به رشد سقف تسهیلات مسکن ندارد و آیا انبوه سازان از کارت اعتباری مصالح ساختمانی که وزیر راه و شهرسازی از آن پرده برداشته باخبر هستند یا خیر؟ پاسخ داد و خاطرنشان کرد: در این بازه دو ماهه که وزارت راه و شهرسازی به دستان محمد اسلامی سپرده شده، شاهد هیچ مذاکره ای در این خصوص نبوده ایم و توافق نظر هایی انجام نشده است.

ایشان ضمن اشاره به این که صحبت هایی در گذشته با معاون اول رئیس جمهور مبنی بر آغاز شراکت و همکاری بخش خصوصی و بخش دولتی به میان آمده اظهار داشت: با این حال جلسه و توافقی با وزیر راه و شهرسازی صورت نگرفته است و خبر کارت اعتباری مصالح ساختمانی را تنها از رسانه ها دنبال نموده ایم.

در اولین روز از دی ماه سال جاری، وزیر راه و شهرسازی از ایجاد بازار تعهدی و نقدی در بازار مسکن سخن گفت و از اقدامی جدید تحت عنوان ارائه کارت اعتباری مصالح ساختمانی و خدمات فنی مهندسی سخن به میان آورد. اسلامی اعلام نمود ظرف دو هفته آینده بستر استفاده از این کارت ها فراهم و اطلاع رسانی خواهد شد. این مقام مسئول ضمن اشاره به این که افزایش سقف تسهیلات مسکن بیش از این که کمک کننده باشد تخریب کننده است و اثرات سوء بر بازار مسکن می گذارد مخالفت خود را با رشد حجم وام مسکن اعلام نمود و گویا ارائه این کارت اعتباری روشی جایگزین برای کنترل و مدیریت بازار مسکن است.

محمد اسلامی تصریح کرد: تحقق طرح ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی نیازمند طرح مکملی است که با نام کارت اعتباری مصالح ساختمانی و خدمات فنی مهندسی از آن یاد می شود. به گفته این مقام مسئول، چنین کارتی بازاری نقدی تعهدی ایجاد می کند که به واسطه آن می توان پول را در اختیار آن ها قرار داد که ارائه دهنده خدمات مهندسی و البته تولید کننده مصالح ساختمانی هستند تا به واسطه این امر شرایط کار بهبود یابد و بازار مسکن هم شرایط بهتری را تجربه نماید.

سهم تسهیلات بافت فرسوده تنها تأمین هزینه ۱۵ متر مربع است

پورحاجت به عنوان دبیر کانون انبوه سازان کشور با اشاره به این که تسهیلاتی که برای بافت های فرسوده پرداخت می شود تنها هزینه ۱۵ متر مربع را تأمین می کند اذعان نمود: در حال حاضر سقف تسهیلاتی که از سوی بانک مسکن برای خرید واحد های مسکونی پرداخت می شود به ۸۰ میلیون می رسد و برآورد های انجام شده نشان می دهد با این مقدار هزینه تنها می توان ۲۲ متر از مسکن را خریداری و تهیه کرد.

ایشان از مقدار تسهیلاتی که بانک مسکن برای بازسازی واحد های واقع در بافت فرسوده ارائه می دهد سخن گفتند و اظهار داشتند: سقف تسهیلات پرداختی در این حوزه ۵۰ میلیون تومان عنوان شده است که با این مقدار هزینه تنها ۱۵ متر مربع از بافت های فرسوده قابل تأمین شدن است.

ایشان از قوانین خلق الساعه امور مالیاتی سخن به میان آوردند و صحبت هایشان را این طور ادامه دادند: قوانین مالیاتی حاکم همچون ماده ۶۴ از قانون مالیات های مستقیم و کمبود نقدینگی، اقتصاد را دستخوش تغییر می سازد و تولید مسکن را در آستانه ورود به شرایط بحرانی و دشوار قرار می دهد.

ایشان ضمن اشاره به این که در قانون سراسری انبوه سازان، حاضران از نخبه های کشوری هستند اظهار داشتند: انتظار می رود بخش های دولتی بیش از این با بخش های خصوصی در ارتباط و همکاری باشند.

  • منبع خبر : اقتصاد نیوز