ایرج رهبر ضمن اشاره به این که تسهیلات پرداختی در سال های اخیر در حوزه مسکن و ساخت و ساز ۸۰، ۱۶۰ و ۱۸۰ میلیون تومان بوده است اظهار داشت: پرداخت این تسهیلات نقشی در رونق بازار نداشته و زمینه ساز افزایش خرید و فروش ها نبوده است.

به مدت چند هفته قیمت اوراق مسکن در بازار فرابورس آرامش را تجربه کرد و بین ۴۷ تا ۵۵ هزار تومان مورد معامله قرار گرفت اما از اواخر هفته گذشته مجددا رشد قیمت در این بازار نمود پیدا کرد و قیمت تسه با تجربه رشد، به ۶۲ هزار تومان رسید، هرچند این رقم در برخی نماد های معاملاتی مرز ۶۳ هزار تومان را هم رد کرد.

دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی طی گزارشی حجم معاملات مسکن در آذر ماه را کمترین مقدار در سال های اخیر عنوان نمود و اظهار داشت تعداد معامله های اعلام شده برای آذر ماه امسال ۶ هزار و ۹۵۰ واحد بوده است.

ایرج رهبر، دبیر انجمن انبوه سازان کشور با بیان این که رشد تسهیلات و افزایش سقف وام مسکن بر وضعیت بازار اثر شایانی نخواهد گذاشت تصریح کرد: در سال های اخیر شاهد واگذاری وام های ۸۰، ۱۶۰ و ۱۸۰ میلیون تومانی به متقاضیان بودیم اما تغییر فاحشی در این بازار به چشم نخورد و رونقی در این بازار مشهود نگشت. ایشان ضمن این که میزان تولید و ساخت و ساز مسکن در ۶ سال گذشته را بسیار اندک خواندند و از این امر ابراز نگرانی نمودند تصریح کردند: در ۵ تا ۶ سال اخیر شاهد برنامه ریزی و راهکار های مناسبی در این بازار نبوده ایم و به واسطه این امر در حال حاضر تقاضا و عرضه مسکن با تفاوت های فاحشی همراه هستند.

رهبر در ادامه صحبت هایش از برنامه های جدید وزیر راه و شهرسازی سخن به میان آورد و تکمیل ۵۰۰ هزار واحد مسکونی و ساخت ۴۰۰ مسکن در شهر های جدید را به عنوان برنامه های در دست اجرای وزارت راه و شهرسازی معرفی کرد. ایشان تصریح کردند: اجرای چنین برنامه هایی نیازمند نظم و سازماندهی های دقیق است و باید برنامه ریزی های صحیح برای اجرای این امور در دستور کار قرار بگیرد.

دبیر انجمن انبوه سازان تهران با اشاره به این که دولت اخباری را در خصوص نحوه ساخت این واحد ها منتشر نکرده است اظهار داشت: بخش خصوصی نیز منتظر ارائه اطلاعاتی از سوی دولت درباره نحوه اجرای این پروژه است و نیاز است برآورد هایی صورت بگیرد و مشخص شود که آیا امکان اجرای این پروژه در بازه ای ۴ ساله امکان پذیر است یا خیر.

وی افزود: دولت اعلام کرده است ۱۰۰ هزار واحد مسکونی را در بافت های فرسوده بازسازی خواهد کرد هرچند روند و مراحل ساخت آن ها واضح نیست و در هاله ای از ابهام قرار دارد. ایشان با اشاره به این که نحوه ساخت و بازسازی و مقاوم سازی چنین واحد هایی روشن و شفاف نشده است اظهار داشت: نحوه تأمین منابع و بودجه مورد نیاز اجرای این پروژه ها نیز آن طور که باید واضح نیست و سازندگان و انبوه سازان درک روشنی از چشم انداز و آینده این طرح ندارند.

پایش معاملات مسکن در آذر ماه امسال نشان می دهد تلاطم و نوسان بازار مسکن در حال فروکش کردن است. بیشترین رشد قیمت مسکن در آذرماه سال جاری در مناطق ۱، ۱۲ و ۷ مشاهده شده که رشد قیمت اعلام شده برای این مناطق در مقایسه با آبان ماه سال جاری به ترتیب ۱۱، ۱۱ و ۹ درصد اعلام شده است.

در دیگر مناطق، رشد قیمت ها در مقایسه با آبان ماه آن چنان محسوس نبوده و برای منطقه ۱۹ تهران که تعداد واحد های خرید و فروش شده طی آذرماه ۱۱۹ واحد بوده، رشد ۶٫۶ درصدی گزارش شده است.

حجم معاملات مسکن در تهران با روند نزولی همراه بوده و مشاوران املاک عنوان می کنند اگر بخواهیم طبق روال هر ساله پیش بینی کنیم انتظار می رود از هفته آینده شاهد رشد حجم معاملات با نزدیک شدن به شب عید باشیم. با این حال بیشتر واسطه های ملکی اظهار می کنند امسال شرایط بازار مسکن فرق دارد و جنب و جوش همه ساله را در ماه های پایانی سال شاهد نخواهیم بود. این فعالان بازار مسکن بر این باورند حجم معاملات در اسفند و بهمن ماه امسال دست کم از معاملات در بازه های مشابه در سال گذشته و سال ۹۵ کمتر خواهد بود. در سال ۹۵، درست زمانی که عده ای از رکود بازار مسکن سخن می گفتند عده ای اذعان نمودند مسکن در آستانه رونق است و در دوره پیش رونقی به سر می برد، حجم معاملات ۱۲۲۰۰ واحد اعلام شد. در اسفند ماه سال گذشته نیز که رشد قیمت مسکن به یکباره نمود پیدا کرد و برجسته گردید، حجم معاملات مسکن به ۱۲۳۰۰ واحد رسید.

  • منبع خبر : افکار نیوز