ابوالقاسم رحیمی انارکی، مدیرعامل بانک مسکن ضمن اشاره به این که فعالیت بانک مسکن در پرداخت تسهیلات و وام مسکن عملکرد قابل قبولی داشته است اظهار داشت: تسهیلات پرداخت شده از سوی بانک مسکن در بازه ای ۸ ماهه از فروردین ماه سال جاری تا اواخر آبان ماه با رشد ۳۰ درصدی همراه بوده است.

ابوالقاسم انارکی ضمن حضور در جلسه دوره ای شورای هماهنگی مسکن که با ریاست و مدیریت وزیر راه و شهرسازی برگزار گردید با اشاره به این که بانک مسکن در ۸ ماه نخست سال جاری در حوزه مسکن انواع تسهیلات اعم از جعاله، خرید، ساخت و…. را پرداخت و ارائه نموده است تصریح کرد: مقدار تسهیلات پرداختی در این ۸ ماه در مقایسه با بازه مشابه در سال ۹۶ رشد ۳۰ درصدی را شاهد بوده است.

ایشان در ادامه از ارقام و اعداد کمک گرفتند و اذعان نمودند: اعتبار تخصیص داده شده به تسهیلات پرداختی از سوی بانک مسکن در ۸ ماه ابتدایی سال جاری، ۱۳ هزار و ۲۹۰ میلیارد تومان برآورد شده است. رحیمی انارکی این طور صحبت هایش را ادامه داد: این مبلغ حاکی از ارائه ۳۸۰ هزار و ۳۹۸ فقره وام می باشد.

وی در ادامه صحبت هایش پای واحد های مسکونی مهر را به میان کشید و در خصوص تأمین منابع مالی و بودجه مورد نیاز این طرح چنین گفت: تعهدات بانکی در خصوص این طرح ۵۵ هزار و ۵۳۸ میلیارد تومان بوده که از این رقم ۵۳ هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان در اختیار سازندگان و پیمانکاران قرار گرفته است. به گفته رحیمی انارکی بر حسب میزان پیشرفت پروژه، تسهیلات پرداخت شده از سوی بانک مسکن به این پروژه ۵۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

ایشان در ادامه از مشکلات مالی مسکن مهر سخن به میان آوردند و این طور گفتند: میان طول ماندگاری سپرده ها و زمان تعیین شده برای بازپرداخت آن ها یک شکاف زمانی وجود دارد که سبب ایجاد مشکلاتی در زمینه تسهیلات پرداختی شده است. رحیمی انارکی این طور صحبت هایش را ادامه داد: مدت زمانی که طول می کشد تا اقساط وام مسکن بازپرداخت شوند چیزی حدود به ۸ سال است، این درحالی است که ماندگاری سپرده ها در بانک یکساله می باشد.

ایشان از راهکار های مناسب برای افزایش منابع پرداخت تسهیلات مسکن را نام بردند و افزودند: برای نیل به این هدف می توان انتشار اوراق رهنی در بازار سرمایه را در پیش گرفت و بدان متوسل شد. وی از قابلیت ها و ظرفیت های بانک مسکن سخن به میان آورد و تصریح نمود: بانک مسکن می تواند از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان مانده تسهیلاتی خود، ۵۰ هزار میلیارد آن را به اوراق رهنی بدل نماید که به واسطه این امر بازار رهن ثانویه ایجاد می شود تا به واسطه این بازار بتوان به تأمین منابع جدید پرداخت، با این حال مشکلی که در این میان وجود دارد مابه التفاوت نرخ سود اعلام شده برای این تسهیلات و نرخ سود جذاب برای عرضه اوراق رهنی می باشد. وی در ادامه به یکی از راهکار هایی که در این مسیر وجود دارد و می توان بدان متوسل شد اشاره نمود و آن را در نظر گرفتن یارانه سود توسط دولت معرفی کرد.

مدیر عامل بانک مسکن در پایان تصریح کرد: تأسیس و ساخت بانک مسکن به ۸۰ سال پیش بر می گردد که از آن زمان تاکنون، ۹ میلیون و ۵۰ هزار خانوار از تسهیلات این بانک استفاده کرده اند و به واسطه وام های دریافتی، صاحب مسکن و خانه شده اند.

در این نشست از طرح خرید کارت اعتباری مصالح ساختمانی نیز سخن به میان آمد ضمن این که گفته شد بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در راستای تأمین مالی زنجیره تأمین، مدلی تهیه و به بانک مسکن ارائه نموده است. وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر این که چنین طرحی را هرچه سریع تر باید به مقصد رساند و تصویب نمود اظهار داشت: با توجه به این که حجم تقاضا برای این طرح بسیار بالاست، تصویب آن می تواند اثرات قابل توجهی بر بازار مسکن بگذارد و به واسطه این طرح می توان شاهد نتایج ارزشمندی بود. بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تصمیم دارد ۱۰۰ هزار مسکن ارزان قیمت را در مناطق شهری به صورت سالانه تولید و واگذار نماید.

  • منبع خبر : اقتصاد نیوز