زمانیکه شما قصد خرید مسکن داشته باشید باید به نکات و توصیه‌های زیادی توجه کنید. اگر برای اولین بار است که خرید مسکن را تجربه می‌کنید، این نکات و توصیه‌ها اهمیت بسیار بیشتری پیدا می‌کنند. با توجه به قیمت‌های بالای املاک و بودجه‌هایی که به سختی تهیه می‌شوند، خرید مسکن به یک دغدغه جدی شده است.

در چنین شرایطی خرید مسکن به یک پروسه طولانی تبدیل شده است. به همین دلیل بسیاری از افرادی که قصد خرید خانه برای اولین بار را دارند، معمولاً زمان خیلی زیادی را صرف پیدا کردن یک خانه خوب می‌کنند.

در این مقاله سعی می‌کنیم با ارائه چند نکته و توصیه به افرادی که قصد خرید مسکن را دارند به آن‌ها کمک کنیم که بدون دغدغه و با آرامش بهتری خانه بعدی که می‌خواهید در آن زندگی کنید را انتخاب کنید. با ما همراه باشید تا با این تکنیک‌ها و توصیه‌های خرید مسکن آشنا شویم.

شروع جستجو برای خرید مسکن

تقریبا ۹۵ درصد از تمام جستجو‌های مربوط به خرید مسکن  امروزه در اینترنت آغاز می‌شود. فقط با چند کلیک، خریداران خانه می‌توانند از طریق صدها لیست آنلاین جستجو، آگهی‌های مجازی را مشاهده کنند. علاوه بر این از طریق مشاهده عکس این خانه‌ها می‌توانند در زمان بسیار کوتاهی بازدید مجازی از ده‌ها گزینه مختلف داشته باشند.

شما نیز می‌توانید جستجوی خود برای خرید مسکن را از مشاور املاک آنلاین شروع کنید. بعد از مشاهده گزینه‌های مد نظر و تعیین اهداف اصلی شما می‌توانید برای خرید بهترین گزینه برنامه‌ریزی کنید. به این ترتیب شما به جای دنبال کردن چند هدف جدا از هم می‌توانید بر روی یک یا دو هدف اصلی متمرکز شوید و فرصت بیشتری برای تصمیم‌گیری درست در اختیار خواهید داشت.

تکنیک‌هایی برای اولین خرید مسکن 2

در خرید مسکن عجله نکنید

طبق آمار در بیشتر موارد فروشندگان دارای صبر بیشتری از خریداران هستند. گاهی اوقات فروش مسکن ممکن است بیش از ۲ سال طول بکشد، اما در بسیاری از موارد دیده می شود که خرید مسکن در عرض چند روز یا نهایتاً چند هفته انجام می‌گیرد. فروشندگان به دنبال سود بیشتر هستند و خریداران می‌خواهند هر چه سریع‌تر صاحب یک خانه شوند.

یکی از تکنیک‌های خرید مسکن که باید به یاد داشته باشید این است که عجله کردن می‌تواند باعث شود که شما گزینه‌های خوبی را به راحتی از دست دهید. سعی کنید قبل از خرید یک خانه از ارزش واقعی آن آگاه شوید و سایر گزینه‌های در دسترس را با آن مقایسه کنید. عجله شما در خرید مسکن نیز سبب خواهد شد که فروشنده متوجه میزان علاقه شما به خانه شود و شاید از این موضوع سو استفاده کند.

قبل از خرید یک مسکن ویژگی‌های آن را بشناسید.

در بسیاری از موارد افراد قبل از خرید یک مسکن فقط به ویژگی‌های مثبت آن توجه می‌کنند. با یک جستجوی ساده در بین اقوام و دوستان خود می‌توانید نمونه‌های زیادی از اینگونه افراد پیدا کنید. یک ساختمان علاوه بر این که باید طراحی زیبایی داشته باشد، از لحاظ تجهیزات و امکانات داخلی نیز باید مورد بررسی قرار بگیرد.

علاوه بر این موارد، وضعیت محله و ساختمان نیز یکی از ویژگی‌های مهم مسکن انتخابی شما است. پس دقت کنید که از محله و همسایگان ساختمان نیز سوالاتی بپرسید تا بیشتر در مورد انتخاب خود مطمئن شوید.

زمانیکه برای بازدید وارد یک ساختمان می‌شوید به نشانه‌های مختلف مانند پوسیدگی، نم گرفتگی، تغییر رنگ دیوارها و تجهیزات دقت کنید تا مشکلات احتمالی را پیدا کنید. با اجازه صاحب ملک می‌توانید از خانه مد نظر خود فیلمی تهیه کنید. به این ترتیب بدون مراجعه دوباره به آن خانه می‌توانید نکاتی که از چشم شما دور مانده بود را پیدا کنید.

هنگامیکه خانه کاملی پیدا می‌کنید، بلافاصله آن را خریداری کنید.

در بند قبلی در مورد شناخت ویژگی‌های خانه و اهمیت آن صحبت کردیم. پیدا کردن یک خانه کامل کار سختی است اما بسیاری از افراد معمولاً در همان چند انتخاب اول خود به یک گزینه خرید مسکن خوب برخورد می‌کنند. با این حال این افراد به سادگی از این گزینه‌های می‌گذرند. در چنین مواردی معمولاً بعد از گذشت مدت زمانی این افراد همان خانه اول که نسبتاً کامل بود را برای خرید انتخاب می‌کنند. در این بین دو نکته منفی وجود دارد که باید به آن اشاره کنیم.

اول این که شما مدت زمان زیادی را صرف پیدا کردن چیزی می کنید که از قبل پیدا کرده اید. نکته دوم نیز این است که ممکن است انتخاب خوب اولیه شما، به فرد دیگری فروخته شود. این توصیه به معنای عجله کردن در خرید نیست. فقط زمانی که بر اساس اصول و منطق یک خانه خوب پیدا کردید لازم نیست باز هم به گشتن ادامه دهید.

در این جا نقش یک مشاور املاک حرفه ای را فراموش نکنید. این افراد می توانند از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کنند و به شما کمک کنند بدون از دست دادن فرصت، انتخاب درستی انجام دهید.