واسطه های ملکی مدت هاست از کم شدن حجم معاملات می گویند و عنوان می کنند شمار خریداران و فروشندگانی که با هدف معامله راهی بنگاه های معاملاتی می شوند به شدت اندک است.

به رغم این که مشاوران املاک ادعا می کنند طبق روال هر ساله با نزدیک شدن به عید بازار مسکن با رونق بیشتری همراه می گردد و بر حجم خرید و فروش ها افزوده می شود اما گویا امسال داستانش متفاوت است و این طور که واسطه های ملکی می گویند افت شدید حجم معاملات در روز های پیش رو باز هم مشهود خواهد بود. گفتگو با مشاورین املاک نشان می دهد در ماه های پایانی سال جاری نباید منتظر افزایش حجم معاملات باشیم و این بازار افزایش خرید و فروش را در روز های پیش رو تجربه نخواهد کرد.

به عقیده برخی ها بازار مسکن شب عید امسال نه تنها هیچ شباهتی با سال گذشته ندارد بلکه بررسی ها نشان نمی دهد شباهتی با سال ۹۵ هم نخواهد داشت و این طور که پیش بینی می شود حجم معاملات مسکن در ماه های انتهایی سال جاری حداقل از آنچه برای بهمن و اسفند سال گذشته و سال ۹۵ اعلام شده، کمتر خواهد بود.

در سال ۹۵ به رغم این که عده ای بازار مسکن را درشرایط بدی می دانستند و برخی عنوان می کردند بازار مسکن در دوره پیش رونق قرار دارد، حجم معاملات در پایتخت ۱۲ هزار و ۲۰۰ واحد اعلام گردید. در اسفند ماه سال ۹۶، درست زمانی که زمزمه هایی از رشد قیمت ها به گوش رسید و اخبار، افزایش قیمت مسکن را منتشر نمود و بازار در آستانه ورود به بالاترین جهش قیمت مسکن در بهار و تابستان قرار گرفت، حجم معاملات در تهران به ۱۲۳۰۰ واحد رسید. این رقم در آذرماه سال جاری به ۶ هزار و ۸۰۰ واحد تغییر پیدا کرده که به خوبی افت محسوس حجم خرید و فروش های مسکن را نشان می دهد. واسطه های ملکی ادعا می کنند حتی اگر با نزدیک شدن به شب عید بر شمار معاملات مسکن افزوده شود باز هم نباید انتظار داشت رقم های مربوط به پارسال تکرار شوند و این امر تقریبا نشدنی است. این افراد معتقدند رشد قیمت ها پیوسته ادامه دارد و آن که قصد خرید مسکن را داشته بی تردید تاکنون خریدش را انجام داده و مسکن مدنظرش را تهیه نموده است. به گفته مشاوران املاک از اواخر تابستان سال جاری، بسیاری از خریداران بازار مسکن را رها کرده اند و پیوستن آن ها به بازار با نزدیک شدن به عید غیرممکن است.

  • منبع خبر : افکار نیوز