بازار مسکن

بازار مسکن و تعداد معاملات املاک در دی ماه سال جاری نسبت به ماه قبل با کاهش مواجه شده و وضعیت بازار کساد است. افزایش قیمت مسکن ناشی از افزایش قیمت‌های بازارهای دیگر موجب کاهش تعداد معاملات و رکود بازار مسکن شده است.

طبق گفته کارشناسان رشد قیمت ماهانه مسکن بسیار کند شده و طی ماه‌های پایانی سال ۹۷ به صفر خواهد رسید. طبق آمار رسمی منتشر شده از دفاتر مشاور املاک تعداد معاملات املاک در نیمه اول دی ماه جاری با کاهش ۷۴ درصدی نسبت به مدت مشابه ماه قبل به تعداد ۲۲۲۴ معامله کاهش یافته است.

در حال حاضر با توجه به رشد حدود ۹۲ درصدی متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در ماه گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل و کاهش تعداد معاملات صورت گرفته و تقاضا بازار مسکن به سمت وضعیت رکود تورمی پیش می‌رود.

افزایش قیمت‌‎ها موجب تغییر مسیر معاملات به سوی واحدهای مسکونی کوچک متراژ، چندین سال ساخت و مناطق ارزانتر شده است. در ادامه مطلب این مقاله به شواهد وضعیت رکورد تورمی در بازار مسکن می‌پردازیم

بازار مسکن در وضعیت رکود 2

شواهد رکود بازار مسکن

در بررسی شواهد رکود در بازار مسکن می‌توان به گرایش متقاضیان واقعی به خرید واحدهای کوچک متراژ با توجه به عدم قدرت خرید، تغییر مسیر معاملات به سمت مناطق جنوبی و ارزانتر در شهر تهران و افزایش تقاضای واحدهای چندین سال ساخت به جای واحدهای نوساز اشاره نمود.

ادامه روند فوق و کاهش تعداد معاملات مسکن در ماه‌های آتی منجر به وضعیت رکود تورمی در بازار مسکن خواهد گردید. با توجه به گران شدن قیمت مسکن و متوسط افزایش قیمت بیشتر مناطق شمالی نسبت به جنوبی، بازار مسکن تهران شاهد تغییر مسیر معاملات به سمت مناطق جنوبی و ارزانتر هستیم.

هجوم معاملات به مناطق جنوبی منجر به رشد افزایش قیمت مسکن در این مناطق نیز شده است. با توجه به وضعیت فعلی بازار مسکن و بررسی شاخص‌های بخش مسکن از جمله شاخص اجاره‌بها نسبت به قیمت واحد مسکونی حاکی از قرار گرفتن قیمت املاک در بالاترین حد خود در سالیان اخیر دارد که بطور طبیعی می‌بایست در ماه‌های آتی در حالت ثبات و یا نزولی قرار گیرد. تجربه سال‌های گذشته در بازار مسکن و بررسی و مطالعه روند بازار نشان از این قضیه دارد.

چنانچه تمایل به دریافت آخرین اخبار بازار مسکن، بررسی قیمت‌های روز مسکن، آمار و اطلاعات معاملات املاک دارید با مراجعه به وب سایت ملکانا به عنوان مرجع تخصصی املاک و مستغلات در ایران از آخرین وضعیت بازار مسکن مطلع شوید.

تکمیل ظرفیت بازار مسکن

تکمیل ظرفیت بازار مسکن عنوانی است که این روزها بسیاری از دفاتر مشاور املاک از آن سخن می‌گویند. کاهش ۶۲ درصدی تعداد معاملات املاک در آذرماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان از کاهش توان خرید متقاضیان دارد.

افزایش قیمت‌ها و کاهش توان خرید و در نتیجه کاهش تعداد معاملات املاک حاکی از وجود رکود در بازار مسکن و پرشدن ظرفیت آن دارد. افزایش قیمت سایر بازارهای رقیب اجازه کاهش قیمت زیادی به بخش مسکن نمی‌دهد لذا تنها در صورتیکه دوره رکود طولانی شود ممکن است فروشندگان حاضر به کاهش قیمت‌های پیشنهادی خود شوند.

چنانچه طبق گفته کارشناسان رشد قیمت‌ها تا پایان سال متوقف شود فرصت خوبی برای متقاضیان و خریداران بوجود می آید تا اقدام به خرید نمایند.

طبق آمار رسمی که از طرف بانک مرکزی اعلام شده تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی در شهر تهران نسبت به آذر ماه جاری نسبت به ماه قبل از آن ۰٫۶ درصد و نسبت به آذر ماه سال ۹۶ به میزان ۶۱٫۷ درصد کاهش داشته است.

همچنین متوسط قیمت یک متر مربع واحد مسکونی معامله شده در شهر تهران در آذر ماه جاری مبلغ ۹۵٫۵ میلیون ریال بود که نشان از رشد ۴٫۱ درصدی نسبت به ماه آبان و ۹۱٫۸ درصدی نسبت به آذر ماه سال ۹۶ دارد. جهت دریافت آخرین اخبار و تحلیل‌های بازار مسکن به سایت تخصصی املاک ملکانا مراجعه نمائید

بازار مسکن در وضعیت رکود 1

آخرین اخبار بازار مسکن در ملکانا

آخرین اخبار بازار مسکن، انواع تحلیل‌ها و گزارش‌ها و پیش‌بینی کارشناسان بخش مسکن از وضعیت بازار مسکن را می‌توانید از طریق وب سایت تخصصی املاک ملکانا دریافت نمائید.

همچنین در وبلاگ ملکانا انواع گزارش‌های بخش مسکن، قیمت روز مسکن، تعداد معاملات صورت گرفته و قیمت‌های معامله شده و بسیاری اخبار دیگر در مورد املاک، معاملات املاک، مباحث حقوقی حوزه ملکی و غیره را مشاهده می‌کنید.

ملکانا به عنوان مرکز تخصصی املاک معتبر با بهره‌گیری از کارشناسان مجرب ملکی و تیم وکلای حقوقی با تجربه آماده ارائه هر گونه خدمات در زمینه امور ملکی به مشتریان است.

بایگانی کامل و جامع ملکانا انتخاب‌های متعددی از واحدهای مسکونی، اداری و تجاری با شرایط و متراژهای گوناگون را پیش روی شما می‌گذارد. انواع اطلاعات و اخبار موجود در سایت ملکانا بطور مرتب بروزرسانی گردیده و در اختیار بازدید کنندگان قرار می‌گیرد. همچنین در صورت خرید ملک از ملکانا از مزایای ویژه همچون تخفیف در کمیسیون و شرکت در قرعه‌کشی خودرو برخوردار می‌شوید.