آیا قصد خرید خانه یا انجام یک معامله ملکی را دارید؟ آیا از دعاوی ملکی و نحوه حل آن‌ها با خبر هستید؟ قبل از انجام معاملات ملکی بهتر است با دعاوی ملکی آشنا شوید. دعاوی ملکی یکی از مواردی است که در بسیاری از اوقات در دادگاه‌ها مطرح می‌شود.

قراردادهای ملکی مانند هر قرارداد قانونی دیگری این اجازه را می‌دهد که افراد دعاوی ملکی خود را به دادگاه ببرند و از حقوق قانونی خود استفاده کنند.

در این بین تعدادی از دعاوی ملکی وجود دارند که تعداد زیادی از پرونده‌هایی که در دادگاه‌ها در حال پیگیری است مربوط به این دعاوی هستند. در این مقاله سعی می‌کنیم شما را با تعدادی از مهمترین دعاوی ملکی آشنا کنیم.

خلع ید، یکی از دعاوی ملکی پر تعداد

دعوای خلع ید را می‌توان پر تعدادترین دعاوی ملکی دانست. خلع ید زمانی اتفاق می‌افتد که فرد یا افرادی به صورت عمدی یا غیر عمد اموال دیگران را تصرف کنند و افراد صاحب آن اموال بخواهند اموال تصرف شده را پس بگیرند.

نمونه‌های زیادی برای خلع ید وجود دارد، برای مثال اگر کسی بدون اجازه زمین یا ملک کسی را تصرف کند، صاحب ملک می‌تواند با دعوای خلع ید، ملک و زمین خود را به صورت قانونی بازپس بگیرد. قانون راه حل‌های مختلفی را برای برگرداندن اموال به صاحب در نظر گرفته است که از طریق دعوای خلع ید قابل پیگیری است.

یک وکیل ملکی یا مشاور حقوقی با تجربه که سابقه فعالیت در زمینه دعاوی ملکی را داشته باشد می‌تواند در این موارد به شما کمک زیادی می‌کند.

برای خلع ید نیاز به ارائه مدارک و شواهدی است که باید از قبل توسط وکیل ملکی گردآوری شود. اگر شما نیز دچار مشکلات مشابه‌ای شده‌اید و قصد خلع ید سایر افراد را دارید باید قبل از انجام هر کاری با یک وکیل ملکی خود مشورت کنید.

دعاوی ملکی مربوط به قرار دادهای ملکی 1

الزام به تنظیم سند رسمی

الزام به تنظیم سند رسمی یکی دیگر از دعاوی ملکی مهمی است که باید با آن آشنا شوید. سند رسمی نشان دهنده مالکیت یک فرد بر یک ملک است.

اما معمولاً در معاملات تنظیم سند رسمی مدت زمانی بعد از انجام معامله و به توافق رسیدن افراد، صورت می‌گیرد. به همین دلیل ممکن است یکی از طرفین معامله به دلایل مختلف از تنظیم سند سر باز بزند.

برای مثال ممکن است فروشنده بعد از دریافت و وصول پول از تنظیم سند سر باز بزند. در مواردی خریدار نیز در زمان مواجهه با افزایش قیمت ملک یا عدم توانایی در پرداخت وام بانکی ملکی که در رهن بانک است، در مقابل امضای سند رسمی مقاومت کند.

در این صورت دعوای الزام به تنظیم سند رسمی می تواند به افراد کمک کند. وکیل ملکی در این موارد می‌تواند به کمک افراد بیاید و مشکلات این چنینی را حل کند.

یک وکیل ملکی خوب می‌تواند با استفاده از مواردی که در قرار داد ثبت شده است، خسارت‌های ناشی از عدم امضای سند رسمی را دریافت نماید. از طرفی با توجه به قانون مدنی این امکان وجود دارد که وکیل ملکی طبق قوانین طرف مقابل را ملزم به تنظیم سند رسمی کند.

دعوای تخلیه ید

یکی از موارد پر تعداد در قرارداد‌های اجاره املاک، دعوای تخلیه ید است. احتمالا اگر شما مستاجر یا موجر باشید احتمالاً با این مورد آشنایی خواهید داشت.

زمانیکه قرار داد اجاره بین موجر و مستاجر امضا می‌شود زمان اجاره و نحوه پرداخت اجاره در این قرارداد نوشته می‌شود. قرارداد اجاره مدت زمان توافقی است که ملک در اختیار مستاجر قرار می‌گیرد.

از طرفی برای پرداخت اجاره نیز معمولاً شرایطی در نظر گرفته می‌شود. اگر در پرداخت اجاره طبق قرارداد مشکلی روی دهد یا پس از پایان مدت زمان اجاره مستاجر همچنان ملک را تخلیه نکند، موجر می‌تواند از دعوای تخلیه ید استفاده کند.

قانون به موجر این اجازه را می‌دهد که با استفاده از دعوای خلع ید، مستاجر را مجبور به تخلیه ملک خود کند. در اینجا نیز وکیل ملکی می‌تواند با اقامه یک دادخواست و استفاده از قوانین مدنی مربوط به این مورد از دعاوی ملکی که از قبل توسط قانون‌گذار پیش‌بینی شده‌اند حکم تخلیه را دریافت کند. همانطور که گفته شد دعوای تخلیه ید یکی از مواردی است که پرونده‌های زیادی از آن در دادگاه‌ها وجود دارد.

دعاوی ملکی مربوط به قرار دادهای ملکی 2

جمع‌بندی

در این مقاله به مهمترین و پر تعدادترین دعاوی ملکی اشاره کرده‌ایم. این دعاوی که شامل دعوای خلع ید، الزام به تنظیم سند رسمی و تخلیه ید هستند معمولاً در تعداد زیادی از معاملات ملکی مشاهده می‌شوند.

البته تعداد دعاوی ملکی بسیار زیاد است، بنابراین پیشنهاد می‌کنیم قبل از انجام معاملات ملکی با یک وکیل ملکی آشنا به دعاوی ملکی مشورت کنید. امیدواریم مطالب ارائه شده در این مقاله مورد استفاده شما قرار گرفته باشد.