مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران، ضمن اشاره به این که شاهد ثبات قیمت مسکن و ثبات حجم معاملات هستیم از توقف افت شدید حجم معاملات ماهانه مسکن خبر داد.

مصطفی قلی خسروی در ادامه صحبت هایش تعداد معاملات طی ۱۷ روز ابتدایی دی ماه امسال را بازگو کرد و تعداد واحد های خرید و فروش شده در این بازه زمانی در پایتخت را معادل ۴ هزار و ۳۱۶ واحد اعلام نمود. به گفته خسروی تعداد قرارداد های اجاره بها تنظیم شده در این مدت ۶ هزار و ۶۰۷ مورد بوده است که افت ۲۰ درصدی را در مقایسه با همین برهه زمانی در سال گذشته نشان می دهد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران از تعداد معاملات مسکن در کل کشور نیز پرده برداشت و آن را در ۱۷ روز نخست دی ماه معادل ۲۷ هزار و ۴۸ قرارداد اعلام نمود که با کاهش ۲۵ درصدی در مقایسه با سال گذشته همراه بوده است. تعداد قرارداد های تنظیم شده در کل کشور با افت ۱۱ درصدی نسبت به پارسال، ۲۳ هزار و ۶۹۶ مورد اعلام شده است.

مسکن گران تر نمی شود

این مقام مسئول ضمن اشاره به این که حجم معاملات تهران در دی ماه به نسبت ماه آذر تفاوت چندانی را شاهد نبوده است اظهار داشت: افت حجم معاملات در دی ماه نسبت به آذر ماه ۵٫۵ درصد گزارش شده است. وی با اشاره به این که ریزش حجم معاملات مسکن در ماه های شهریور، مهر، آبان و آذر به ترتیب ۲۵، ۷٫۵، ۳۳ و ۲٫۴ درصد گزارش شده اذعان نمود: مشاهده این ارقام نشان می دهد افت ماهانه معاملات در آذر و دی ماه کمتر بوده و افت شدید معاملات مهار شده است. به گفته قلی خسروی انتظار می رود در ماه های آینده ثبات در قیمت و حجم معاملات مسکن مشاهده شود. خسروی با اشاره به این که در روز های پیش رو شاهد رشد قیمت نخواهیم بود اظهار داشت زمان مناسبی برای خرید مسکن پیش روست و خریداران می توانند برای خرید مسکن اقدام کنند.

وی با بیان این که وزیر راه و شهرسازی تمرکزش را بر تسهیل ساخت و ساز مسکن گذاشته است اظهار داشت: امید است با تحقق این امر، تولید مسکن رونق یابد و شاهد تعادل میان عرضه و تقاضای واحد های مسکونی باشیم.

محتاطانه با خارجی ها معامله کنید

خسروی با اشاره به این که دستورالعمل های جدیدی از سوی نیروی انتظامی برای مشاوران ملکی در خصوص ضوابط صنوف و اماکن عمومی منتشر شده است اظهار داشت: این دستورالعمل شامل موارد  ۹ گانه ای است که یکی از آن ها به این صورت آورده شده: چنانچه خدماتی به اتباع خارجی ارائه می نمایید اعم از خرید، اجاره مسکن و رهن، در اسرع وقت مسئله را با پلیس نظارت بر اماکن عمومی در میان بگذارید. در جای دیگر مطرح شده: پیش از معامله و تنظیم قرارداد رهن، خرید و فروش و اجاره واحد هایی که در اختیار عناصر دیپلماتیک و یا سفارتخانه ها قرار می گیرد مسئله را با قید فوریت به اطلاع پلیس نظارت بر اماکن عمومی برسانید.

کدرهگیری را فراموش نکنید

خسروی این طور صحبت هایش را ادامه داد: بر اساس آنچه نیروی انتظامی اعلام کرده است، تمام قرارداد های پیش فروش غیرقانونی است. وی افزود: تمام قرارداد ها اعم از اجاره، رهن و خرید بایستی در سامانه ثبت گردد و کد رهگیری در این خصوص صادر شود.

بر اساس آنچه در سال ۹۵ تصویب شده، تنظیم قرارداد پیش فروش توسط مشاوران املاک امکان پذیر نیست و پس از این که قرارداد به صورت مقدماتی و ابتدایی تنظیم شد، نیاز است طرفین معامله به دفتر اسناد رسمی مراجعه کرده و قرارداد را رسما ثبت و ضبط نمایند. چنانچه این امر نادیده گرفته شود در سال نخست و سال دوم به ترتیب تعلیق پروانه کسب برای یک سال و دو سال اتفاق می افتد ضمن این که اگر برای سال سوم تکرار شود، به ابطال پروانه کسب را منجر خواهد شد.

  • منبع خبر : شهرخبر