وکیل ملک یک وکیل حرفه‌ای در حوزه املاک و مستغلات است که امور حقوقی مربوط به اموال، املاک، معاملات ملکی و دعاوی ملکی را انجام می‌دهد.

یک وکیل ملک با تجربه دارای توانایی و تسلط کافی برای آماده سازی و بررسی اسناد و مدارک مربوط به املاک و مستغلات مانند قراردادهای خرید، اسناد وام مسکن و اسناد خرید و فروش و انتقال املاک است. همچنین این افراد معمولاً کارهای مربوط به دعاوی ملکی شامل دعاوی رفع مزاحمت، خلع ید و … را بر اساس دانش حقوقی خود بر عهده می‌گیرند.

نقش وکیل ملک در خرید و فروش اموال، املاک و مستغلات

در بسیاری از موارد وکیل ملک راهنمایی‌های قانونی برای خرید و فروش اموال را به افراد ارائه می‌کنند. وظیفه وکلای ملک این است که از انتقال قانونی و بدون مشکل املاک و مستغلات شما اطمینان حاصل کنند.

در طول زمان خرید و فروش و انتقال ملک، وکیل ملک اسناد مربوط به ملک را بررسی می‌کنند و مالکیت افراد از لحاظ قانونی را تایید می‌کنند. سپس به بررسی وضعیت مالیات‌ها و بیمه املاک و مستغلات می‌پردازند. همچنین بررسی وضعیت رهن بانکی و وام مسکن ملک را مشخص می‌کنند و پیگیری‌های قانونی را در این زمینه بر عهده می‌گیرند.

به این ترتیب وجود یک وکیل ملک در کنار شما در زمانیکه قصد و خرید و فروش املاک را دارید می‌تواند این تضمین را به شما بدهد که درک و اشراف درستی بر روی معامله‌ای که انجام می‌دهید خواهید داشت.

نقش وکیل ملک با تجربه در دعاوی ملکی

در دعاوی ملکی نیز وجود یک وکیل ملک الزامی است. وکیل ملک با تجربه‌ای که دارای تخصص لازم باشد در مواردی که اختلافی وجود دارد می‌تواند برگ برنده شما باشد.

همانطور که می‌دانید مشکلات و اختلافات مربوط به معاملات ملکی در بیشتر مواقع حقوقی هستند و باید از طریق مراجع قضایی پیگیری شوند. این اختلافات که با نام دعاوی ملکی نیز شناخته می‌شوند ممکن است در هر معامله‌ای رخ دهند. در این صورت وجود وکیل ملک به شما کمک می‌کند تا در ابتدا درک درستی از دعوای مطرح شده داشته باشید و بتوانید مسیری که باید طی کنید را تشخیص دهید.

در ادامه نیز وکیل ملک در کنار شما خواهد بود و با بررسی مشکلات احتمالی در این زمینه به شما کمک خواهد کرد که به احقاق حقوق خود در مراجع قانونی و قضایی بپردازید.

وکیل ملک چه کاری انجام می‌دهد

وکیل ملک با تجربه دارای چه توانایی‌هایی است؟

یک وکیل ملک با تجربه دارای توانایی‌هایی است که منجر به تسلط او در حوزه املاک و مستغلات می‌شود. این فرد اطلاعات جامع و کافی در مورد چگونگی تنظیم اسناد ملکی دارد و می تواند به صورت قانونی شرایط مالکیت یک ملک یا زمین را بسنجد.

علاوه بر این باید از شرایط وام بانکی برای مسکن و نحوه بازپرداخت آن آگاهی داشته باشد تا در صورت خرید یا فروش یک ملک که دارای وام بانکی است مشاوره های لازم را به مراجعین خود بدهد. وکیل ملک با تجربه می‌تواند موانع بانکی برای انتقال یک ملک را تشخیص دهد و از راه قانونی برای رفع آن‌ها تلاش کند.

بسیاری از افراد از این توانایی‌های وکیل ملک استفاده می‌کنند و از وکیل به عنوان نماینده قانونی خود برای انجام معاملات املاک و مستغلات استفاده می‌کنند. به این ترتیب بدون داشتن دغدغه فکری می‌توانند از انجام درست امور مطمئن باشند.

وکیل ملک به چه قوانین کاملا مسلط است؟

به طور کلی یک وکیل ملک مانند هر وکیل دیگری تسلط نسبی به کل قانون یک کشور دارد. اما زمانی که در زمینه املاک به صورت تخصصی فعالیت می‌کند باید نسب به تعدادی از قوانین کاملاً مسلط باشد تا بتواند از آن‌ها در انجام امور ملکی کمک بگیرد.

برای مثال قانون مالیات یکی از مواردی است که در بیشتر مواقع نادیده گرفته می‌شود اما اهمیت زیادی دارد. تسلط به این قوانین از تحمیل هزینه‌های اضافی به صاحبان املاک جلوگیری می‌کند. علاوه بر این قوانین موجر و مستاجر به همراه حقوق آن‌ها یکی دیگر از مواردی است که وکیل ملک به آن‌ها مسلط است.

در نهایت قوانین مربوط به بیمه و بانک‌ها قرار دارند که تسلط به آن‌ها شرط ورود وکلا به عرصه املاک و مستغلات است. برای مثال قوانین بانکی اهمیت بسیار زیادی دارند زیرا اگر به درستی درک نشوند ممکن است که به راحتی موجب از دست دادن اموال و املاک شما شوند.

جمع‌بندی

به طور کلی استفاده از یک وکیل ملک با تجربه با این که در همه موارد الزامی نیست اما یک اقدام هوشمندانه است. همانطور که مشاهده کردید وکلای ملکی توانایی‌های زیادی دارند که شما می‌توانید در معاملات ملکی خود از آن‌ها استفاده کنید. امیدواریم مطالب مطرح شده مورد استفاده شما قرار گرفته باشند.