وکیل ملک کسی است که دارای تسلط کافی بر قوانین و مقررات مرتبط با معاملات املاک و مستغلات است. وکیل ملک خوب به مراجعین خود کمک می‌کند تا با قراردادها و سایر مدارک مربوط به املاک و مستغلات را بررسی کنند و درک درستی از قراردادی که امضا می‌کنند داشته باشند.

این افراد با مسائل مربوط به انواع دعاوی ملکی، قوانین مرتبط با وام های مسکن، نحوه واگذاری‌ها و خرید املاک و مستغلات و انواع قرارداد های اجاره و …. آشنایی کامل دارند. همچنین وکیل ملک می تواند به بررسی پیشینه و سابقه مالکیت تجاری، مسکونی یا اداری یک ملک، درستی اسناد و مدارک و …. بپردازد و مشاوره لازم را به خریداران ارائه کند.

حوزه فعالیت وکلای ملک بسیار گسترده است، اما آیا شما نیز به یک وکیل ملک احتیاج دارید؟ این موضوع بستگی به کاری که می‌خواهید انجام بدهید دارد. در ادامه بیشتر با وظایف وکیل ملک آشنا خواهیم شد و شما نیز می‌توانید میزان نیاز خود به یک وکیل ملک را بسنجید. با ما همراه باشید تا بیشتر با وکیل ملک خوب و نقش آن در معاملات ملکی آشنا شویم.

چه زمانی به یک وکیل ملک احتیاج داریم؟

داشتن یک وکیل ملک خوب می‌تواند ایده بسیار هوشمندانه‌ای است. به خصوص زمانیکه شما قصد دارید در یک موضوع مربوط به املاک و مستغلات اقامه دعوی کنید. همچنان در زمان اجاره دادن یک ملک یا خرید یک ملک وجود یک وکیل ملک خوب می تواند بسیار کمک کننده باشد.

از طرفی در حال حاضر بسیاری از املاک به خصوص آپارتمان‌هایی که با وام بانکی ساخته شده اند دارای شرایط خاصی هستند و باید قبل از خرید آن‎ها با مسائل مربوط به رهن بانک و وام بانکی آشنایی کافی داشته باشید. در اینجا نیز وکیل املاک می تواند با ارائه مشاوره درست به شما در انتخاب هوشمندانه کمک کند.

وکیل ملک کیست و چه نقشی دارد 1

نقش وکیل ملک در خرید و فروش املاک تجاری

اگر قصد خرید و فروش املاک تجاری را دارید نیز وکیل ملک خوب می‌تواند به شما در درک قوانین مربوط به این بخش، شرایط خرید و فروش سرقفلی، روابط بین مستاجران و وضعیت مالیات‌ها  کمک کند و راهنمایی‌های لازم را ارائه کند.

بر خلاف باور عمومی اعتماد کردن به یک مشاور املاک ساده در این موارد کافی نیست. زیرا در قراردادهای تجاری بندهای متفاوتی وجود دارد که قبل از امضا اینگونه قراردادها حتماً باید به خوبی درک شوند. بسیاری از شرکت‌های بزرگ فعال در زمینه املاک مستغلات داری یک تیم تخصصی هستند که با همکاری وکیل ملک با تجربه شرایط قرار داد های مختلف را مورد بررسی قرار می‌دهند.

هزینه یک وکیل ملک خوب چقدر است؟

این موضوع کاملاً بستگی به میزان تجربه و توانایی‌های وکیل ملک و کاری که شما می‌خواهید انجام دهید دارد. در بعضی موارد وکیل ملک به صورت ساعتی حقوق دریافت می‌کند و در مواردی نیز برا‌ی هر پروژه مبلغ دریافتی متفاوتی دارد.

اما نکته‌ای وجود دارد این است که در بیشتر موارد هزینه‌هایی که برای استفاده از یک وکیل ملک خوب پرداخته می‌شود در مقابل سودی که از این کار می‌برید بسیار ناچیز است. فراموش نکنید که املاک و مستغلات گاهی شامل کل دارایی‌های یک فرد می شود و محافظت از این دارایی نیازمند استفاده از افراد آگاه و مجرب است.

آیا برای انجام هر معامله ای نیاز به یک وکیل ملک داریم؟

واقعیت این است که اگر شما یک مشاور املاک حرفه‌ای، با تجربه و معتبر داشته باشید در بسیاری از موارد نیازی به وکیل ملک نخواهید داشت. زیرا یک مشاور املاک خوب می‌تواند بررسی‌های لازم را قبل از انجام معاملات انجام دهد و خیال شما را از انجام درست معاملات راحت کند. اگر شما نیز دارای چنین مشاور املاکی هستید می‌توان گفت به جز در موارد حقوقی نیازی به یک وکیل ملک نخواهید داشت.

جمع‌بندی

با توجه به مطالب گفته شده در این مقاله می‌توان گفت که داشتن یک وکیل ملک خوب می‌تواند در انجام تمام امور ملکی به شما اعتماد به نفس و آرامش خاطر دهد. زیرا با حضور چنین فردی شما می‌توانید از انجام درست و بدون مشکل معاملات خود اطمینان حاصل کنید. از طرفی در بسیاری از موارد وکیل ملک پیگیری‌های لازم را انجام خواهد داد و از این نظر شما دغدغه فکری و مشغله کمتری خواهید داشت.

وجود چنین فردی در کنار شما به شما این امکان را می‌دهد که در انجام معاملات خود از یک مشاور با تجربه استفاده کنید و ریسک از دست دادن سرمایه خود را کاهش دهید. مهم‌تر از همه این است که شما می‌توانید مطمئن باشید که همه کارها به روش درست و قانونی خود انجام می‌شود و به این ترتیب حجم بالایی از دعاوی ملکی نیز کاهش خواهد یافت.