حسام عقبایی، نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران، عنوان کرد: بازار مسکن بیش از این کشش رشد قیمت را ندارد. وی در ادامه از راکد شدن بازار مسکن سخن به میان آورد و اظهار داشت: آن چه سبب شده است شاهد کاهش حجم معاملات در بازار مسکن باشیم رشد قیمت ها در کنار عدم افزایش سقف تسهیلات مسکن می باشد.

ایشان شفاف تر وضعیت بازار مسکن را تشریح نمودند و این طور گفتند: به زعم این که از سال ۹۲ تا ۹۶ شاهد رکود و کم شدن حجم معاملات در بازار مسکن بوده ایم با این حال در سال ۹۷، افت حجم معاملات به مسئله ای برجسته بدل گردیده است، به گونه ای که میزان معاملات در تیرماه سال جاری، در مقایسه با تیرماه سال ۹۶ کاهشی ۲۵ درصدی را تجربه نموده است. به گفته عقبایی کاهش معاملات در مرداد ماه، شهریور ماه، مهر، آبان و آذر به ترتیب ۳۶، ۴۵، ۵۴، ۵۸ و ۶۲ درصد اعلام شده است.

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به این که رکود بازار مسکن در سال جاری به نسبت سال گذشته بیشتر اعلام شده است تصریح کرد: رکود حاکم بر بازار مسکن یک رکود تورمی است به این معنا که همزمان با کاهش معاملات، قیمت مسکن پیوسته افزایش می یابد.

این مقام مسئول در ادامه از دلایل مؤثر بر رکود مسکن در سال جاری خبر داد و اظهار داشت: عدم وجود تعادل میان عرضه و تقاضا یکی از مهم ترین عوامل مؤثر بر کاهش حجم معاملات می باشد ضمن این که تولید مسکن با کاهش ۵۰ درصدی همراه بوده است، وزارت راه و شهرسازی تولید مساکن اجتماعی را در دستور کار قرار نداده است، قدرت خریداران به میزان قابل توجهی کاهش یافته و تسهیلات بانکی نیاز متقاضیان را آن طور که باید برآورده نساخته است. همه این عوامل به گفته عقبایی در کاهش حجم معاملات مسکن در ماه های اخیر مؤثر بوده اند.

ایشان در ادامه از رشد بی حساب و کتاب ارز سخن به میان آوردند و تصریح کردند: رشد ارز سبب جهش ۱۰۰ درصدی قیمت مسکن شد به طوری که بسیاری از مالکان واحد های مسکونی قیمت های خود را بر اساس رشد قیمت ارز اعلام می کردند.

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک صحبت هایش را این طور ادامه داد: بازار اجاره بها در تابستان سال جاری به گونه ای بود که بسیاری از موجران قیمت ها را بر اساس نرخ دلار و سکه عنوان می کردند و حتی از مستأجران می خواستند به جای پول، اجاره بها را در قالب سکه و ارز پرداخت نمایند.

ایشان در ادامه به آمار های منتشر شده از سوی بانک مرکزی اشاره کردند و تصریح نمودند: بر اساس آن چه از سوی بانک مرکزی اعلام شده رشد قیمت مسکن در مقایسه با سال گذشته ۹۲ درصد بوده است که این امر سبب شده بسیاری از متقاضیان واقعی مسکن از خرید منصرف شوند و این بازار را به کلی ترک نمایند. وی افزود: آن ها که منتظر بودند تا تسهیلات مسکن را دریافت و در راستای خرید واحد های مسکونی گام بردارند در حال حاضر با تسهیلات دریافتی دستشان به هیچ جا بند نیست و توانایی خرید ملک را ندارند. به گفته عقبایی ملکی که در پایتخت ۵۰۰ میلیون تومان به فروش می رسید اکنون بالغ بر ۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان خرید و فروش می شود، که امکان جبران این رشد قیمت توسط خریداران هرگز وجود ندارد.

ایشان با اشاره به این که رکود تورمی کماکان ادامه دارد اظهار داشت: با این حال تا انتهای سال جاری رشد قیمت را در بازار مسکن شاهد نخواهیم بود.

وی با تأکید بر این که نرخ ارز اثر شایانی بر قیمت نهایی مسکن می گذارد اظهار داشت: چنانچه قیمت ارز به همین صورت باقی بماند و شاهد رشد قیمت ارز نباشیم آنگاه می توان انتظار داشت قیمت واحد های بزرگ متراژ با مساحتی بیش از ۱۵۰ متر در نیمه دوم زمستان افت ۲۵ درصدی را تجربه نماید و با کاهش قیمت همراه گردد. وی افزود: در واحد هایی با متراژ های کمتر چنین افتی را شاهد نخواهیم بود چرا که عرضه و تعادل واحد های مسکونی کوچک متراژ متعادل نیست.

وی از رکود بازار مسکن خبر داد و اذعان نمود: در نخستین نیمه سال ۹۸ شاهد رکود خواهیم بود ضمن این که پیش بینی می شود بازار با تورم نسبی همراه باشد با این حال رشد قیمت در ۶ ماه نخست سال ۹۸ وجود نخواهد داشت چرا که این بازار کشش افزایش قیمت بیش از این را ندارد.

ایشان با تأکید بر این که فعالیت های سوداگری پیوسته در بازار مسکن به چشم می خورد اظهار داشت: رشد نامتعارف قیمت ها در بازار مسکن به دلیل حضور دلالان و سوداگران می باشد. وی با اشاره به این که خریداران تهیه تأمین مسکن را ندارند اظهار داشت: پول های سرگردانی که در بازار به چشم می خورد از پول مورد نیاز برای تهیه و تأمین مسکن کمتر است.

  • منبع خبر : افکار نیوز