حسن خسته بند، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، با اشاره به این که در حال حاضر تعداد دلالان و سوداگران حوزه مسکن اندک است اظهار داشت: نمی توان این افراد را بهانه کرد و به دلیل فعالیت سوداگران بازار مسکن را محدود نمود.

ایشان در خصوص طرح مالیات بر عایدی سرمایه این طور گفتند: اعضای کمیسیون عمران مجلس با این طرح مخالفند و علتش به وجود برخی ابهامات در اجرای این طرح بر می گردد. وی با بیان این که هدف از طرح مالیات بر عایدی مسکن کوتاه کردن دلالان از دست بازار است با این حال در این طرح مشخص نشده چگونه و با کمک گرفتن از چه مکانیزم هایی این امر صورت خواهد گرفت.

عضو کمیسیون عمران مجلس با تأکید بر این که تعداد دلالان و سوداگران بازار مسکن در شرایط کنونی اندک و محدود است اظهار داشت: در شرایطی که وضعیت مسکن بسیار دشوار است باید راهکار های حکایتی و صحیح برای کنترل و هدایت آن اندیشیده شود.

خسته بند با بیان این که برخی عنوان می کنند اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه و قوانین مالیاتی می تواند با ایجاد درآمد ۶ هزار میلیارد تومانی برای وزارت راه و شهرسازی باشد اذعان نمود: چنین ارقامی را باید زیر ذره بین برد و نمی توان بر اساس چنین آمار هایی یک مسیر را در پیش گرفت.

در کشور باید هر سال ۸۰۰ هزار مسکن تولید می شود

خسته بند این طور ادامه داد: بر اساس برنامه های توسعه ای که برای کشور تدوین شده است، هر سال چیزی حدود به ۸۰۰ هزار واحد مسکونی باید در کشور به مرحله تولید برسد که باید برنامه های دقیقی باید برای تحقق این امر صورت بگیرد و نباید به سراغ راه هایی برویم که به خروج سرمایه ها از بازار مسکن کمک می نماید.

برای بازار مسکن باید سرمایه گذاری های بیشتری انجام شود

در شرایط کنونی بازار مسکن به اعتبار و بودجه بیشتری نیاز دارد، اختصاص اعتبار بیشتر به این بازار با نتایج مثبتی همراه خواهد بود که از جمله آن ها می توان به عرضه بیشتر و تعادل مناسب تر عرضه و تقاضا اشاره کرد. در مقابل اتکا به روش های غیرکارشناسانه و سیاست هایی که صحیح و دقیق نیستند تنها شرایط را بدتر خواهند کرد و راه به جایی نخواهند برد.

وی بار دیگر تأکید کرد در شرایط فعلی باید اقداماتی برای جذب هر چه بیشتر اعتبارات و سرمایه ها در بازار مسکن صورت بگیرد.

ایشان در ادامه از بیکاری سخن به میان آوردند و اظهار داشتند: بیکاری یکی از مهم ترین مشکلات حال حاضر کشور است که اگر بازار مسکن را محدود کنیم و قوانین سختگیرانه مالیاتی برای آن ها در نظر بگیریم شغل های مربوط به آن حوزه را هم به نوعی دستخوش تغییر ساخته ایم.

وی در پایان افزود: وزارت راه و شهرسازی می تواند با تدابیر مناسب به شیوه ای آسان تر، دلالان را شناسایی نموده و با آن ها برخورد نماید.

  • منبع خبر : افکار نیوز