زمانیکه شما قصد خرید و فروش یا حتی نگهداری از املاک خود را دارید مشاوره حقوقی املاک می‌تواند بسیار راه‌گشا و مفید باشد. بسیاری از افراد مشغله‌های زیادی دارند و فرصت کافی برای رسیدگی به مسائل این چنینی را ندارند.

اما افراد حرفه‌ای برای مشاوره حقوقی املاک وجود دارند که به صورت تمام وقت مشغول رسیدگی به چنین اموری هستند. مشاوران املاک حرفه‌ای می‌توانند در بسیاری از موارد به شما کمک کنند اما در مواردی لازم است که شما از وکیل ملکی یا مشاوره حقوقی املاک استفاده کنید.

معاملات املاک به طورکلی شامل قراردادهایی است که به صورت قانونی بررسی می‌شوند. به همین دلیل نیاز است که یک وکیل آشنا به مسائل حقوقی در کنار شما وجود داشته باشد تا از مشاوره حقوقی املاک او استفاده کنید.

 مشاوره حقوقی املاک در چه مواردی لازم است؟

مشاوره حقوقی املاک معتبر در انجام معاملات ملکی به شما کمک می‌کند تا از صحت قانونی قراردادها و وضعیت اختلاف‌ها آگاه شوید. علاوه بر این موارد زیادی در معاملات و دعاوی ملکی وجود دارند که نیازمند استفاده از مشاوره حقوقی املاک است. در اینجا به چند نمونه از مهم‌ترین مواردی که نیاز به مشاوره حقوقی املاک در آن‌ها احساس می‌شود اشاره می‌کنیم.

اطمینان از مالکیت قانونی

اولین موردی که در معاملات ملکی باید بررسی شود اطمینان حاصل کردن از مالکیت قانونی ملک است. فروشنده ملک باید دارایی مالکیت کامل به همراه حق فروش و انتقال قانونی ملک باشد. در بسیاری از موارد عدم استعلام قانونی و بررسی مدارک سبب شده است که افراد متقلّب از نا آگاهی خریدار سوء استفاده کنند. به همین دلیل در این موارد مشاوره حقوقی املاک کاملا الزامی به نظر می رسد. یک مشاور یا وکیل ملکی می‌تواند با بررسی مدارک و اسناد و همچنین تاریخچه صاحبان قبلی ملک از مالکیت قانونی آن اطمینان حاصل کند.

مشاوره حقوقی املاک چه کمکی به شما می‌کند 1

بررسی سوابق و قابل انتقال بودن ملک

در بسیاری از موارد اطمینان از مالکیت قانونی ملک کافی نیست و باید سوابق مالیاتی و وام گرفته شده توسط ملک نیز بررسی شود تا از قابل انتقال بودن ملک مطمئن شوید. مشاوره حقوقی املاک در این زمینه به شما کمک می‌کند که از راه درست و قانونی در مدت زمانی کوتاه شرایط ملک از این نظر را بررسی کنید و در صورت بروز موانع قانونی برای رفع آن اقدام کنید. این موضوع فقط شامل حال خریدار نمی‌شود و فروشنده ملک نیز باید قبل از خرید به بررسی این موارد بپردازد تا نا خواسته مرتکب عمل غیر قانونی نشود.

نقش مشاوره حقوقی املاک در دعاوی ملکی

بدون شک یکی از مواردیکه سبب الزام شما در استفاده از یک مشاور حقوقی می‌شود، نقش مشاوره حقوقی املاک معتبر در دعاوی ملکی است. قوانین مربوط به املاک بسیار پیچیده است و شامل قوانین حقوقی و حتی کیفری می‌شود.

از اینرو زمانیکه اختلافی در معاملات ملکی روی می‌دهد بهتر است قبل از انجام هر کاری ابتدا از یک مشاوره حقوقی ملکی استفاده کنید. شما با انجام چنین کاری می‌توانید درک بهتری از شرایط داشته باشید و برای احقاق حقوق خود اقدام کنید.

تجربه ثابت کرده است که بسیاری از مشکلات در دعاوی ملکی به دلیل عدم شناخت درست طرفین از قوانین در این زمینه است. یک مشاوره درست می‌تواند به شما کمک کند تا اطلاعات کافی در زمینه مورد اختلاف خود بدست آورید. چه بسا قبل از اقدام به شکایت و ورود به دادگاه یا شورای حل اختلاف بسیاری از مشکلات شما رفع خواهند شد.

تنظیم سند و تهیه قرارداد فروش

سند یا قرارداد فروش شامل حقوق تمام طرفین درگیر در معامله است به همین دلیل تنظیم این قراردادها باید به گونه‌ای باشد که حقوق طرفین به خوبی در آن رعایت شود. مشاوره حقوقی املاک معتبر به شما کمک می‌کند که قبل از انجام یک معامله و تنظیم سند قرارداد بررسی‌های لازم را انجام دهید و مطمئن شوید نکته‌ای یا بندی از سند بر خلاف حقوق اولیه شما تنظیم نشده باشد.

البته مشاورین املاک قابل اعتماد و حرفه این نیز می‌توانند این کار را برای شما انجام دهند اما نکات و مسائلی وجود دارد که ممکن است از لحاظ حقوقی تعاریف و معنای متفاوتی داشته باشند به همین دلیل استفاده از مشاوره حقوقی املاک در این موارد می تواند خیال شما را از این بابت راحت کند.

جمع‌بندی

مشاوره حقوقی املاک یک انتخاب هوشمندانه برای تمامی افرادی است که قصد دارند با خیالی آسوده‌تر معاملات مربوط به املاک و مستغلات خود را انجام دهند. مواردی که در اینجا به آن اشاره کردیم تنها گوشه‌ای از فواید استفاده از مشاوره حقوقی املاک است. شما می‌توانید با مراجعه به یکی از مراکز مشاوره حقوقی املاک معتبر با سایر فعالیت‌های آن‌ها آشنا شوید.