مسکن با مشکلات عدید دست به گریبان است و عده زیادی با این مشکلات گلاویز شده اند و از بحرانی بودن مسکن سخن می گویند.

سؤالی که مطرح می شود این است که چرا این بازار در چنین شرایطی وجود دارد و چرا نه تنها بازار مسکن از رکود خارج نمی شود بلکه به طور مداوم شرایط بدتر و بحرانی تری را تجربه می کند؟ این سؤالی است که بسیاری از افراد به طور پیوسته آن را مطرح می کنند و اذعان می نمایند دولتمردان و افراد مسئول باید پاسخی درست به آن بدهند که راضی کننده و قانع کننده باشد.

ملکشاهی راد که به عنوان یکی از نمایندگان مجلس در حوزه مسکن مشغول فعالیت است، ادعا می کند بازار مسکن رها شده است و در این باره می گوید: مشکل بازار مسکن این است که مدیریت و نظارتی بر آن وجود ندارد، در واقع این بازار از ضعف های مدیریتی و کنترلی رنج می برد. ملکشاهی راد با اشاره به این که دولت برای این بازار هیچ طرح و پیشنهادی ارائه نداده است اظهار داشت: کنترلی هم در این خصوص از سوی دولت دیده نشده و نظارتی بر این عرصه شاهد نبوده ایم.

ایشان وضعیت بازار مسکن را تشریح نمودند و این طور گفتند: حجم نقدینگی در کشور با روند رو به رشدی همراه بوده است ضمن این که ریسک پذیری در تولید رشد داشته که راه برای دلالی ها را باز نموده است و همه این عوامل سبب شده اند سرمایه ها به سوی مسکن روانه شوند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی اذعان نمود: زمانی که نقدینگی رشد را تجربه کرد اول بازار سکه و ارز را نشانه گرفت و وارد این بازار ها شد تا جایی که قیمت دلار را تا ۱۸ هزار تومان هم کشاند که با ورود دولت و برخود با متخلفان، جلوی این روند گرفته شد و با بکارگیری سیاست های مدیریتی و کنترلی، قیمت روند نزولی را تجربه نمود. وی این طور ادامه داد: با این حال کماکان مردم مشکل کاهش پول را لمس می کنند و به شیوه ملموسی آن را متوجه می شوند به همین دلیل تلاش می کنند پولشان را راهی یکی از بازار های سرمایه ای کنند تا بتوانند از آن استفاده نمایند و از این طریق به سود برسند. به گفته این نماینده مجلس، مردم بیشتر بازار هایی را برای سرمایه گذاری انتخاب می کنند که با ریسک پایین همراه است و به همین واسطه بازاری که نگاهشان را جذب می کند مسکن است.

عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به این که بازار مسکن به خوبی کنترل و مدیریت نمی شود اظهار داشت: چرا سرمایه گذاری هایی که در بازار دلار اتفاق افتاد ماندگار نبود اما همین سرمایه گذاری در بازار مسکن به صورت ماندگار باقی ماند؟ چون بازار مسکن را زیر ذره بین بردند و به مدیریت آن پرداختند حال آن که در حوزه مسکن این اتفاق نیفتاد و هنوز که هنوز است این بازار از نبود کنترل ها و نظارت های دقیق رنج می برد. وی این طور صحبت هایش را ادامه داد: در شرایط کنونی بازار مسکن رها شده است و کنترل و مدیریتی که سبب شود این بازار هدایت گردد و در مسیر درستی قرار گیرد وجود ندارد. وی افزود: نه تنها دولت برای بهبود بازار مسکن طرحی ارائه نکرده بلکه حتی راهکاری هم برای کنترل قیمت ها لحاظ ننموده است. وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر می توان ادعا نمود بازار مسکن کاملا به حال خود رها شده است و این افراد هستند که قیمت مسکن را مشخص می کنند و تعیین می نمایند مسکن با چه قیمتی خرید و فروش گردد.

ملکشاهی ضمن اشاره به این که مشکل مسکن تنها محدود به همین بازه زمانی نمی شود و در گذشته هم شاهد بی برنامگی ها و مشکلات این چنینی بوده ایم عنوان کرد: همواره در کشور شمار زیادی متقاضی برای مسکن وجود دارد این درحالی است که تعداد خانه های خالی هم زیاد است و شمار زیادی مسکن و واحد های مسکونی خالی به چشم می خورد. وی با اشاره به این که این منازل به گونه ای ساخته شده اند و با قیمت هایی به فروش می رسند که بسیاری از خریداران توانایی تهیه و خرید آن را ندارند اذعان نمود: همه این ها نشان می دهد سوء مدیریت در تمام جنبه های بازار مسکن وجود دارد. دولت بر اساس آنچه صراحتا در قانون اساسی به آن اشاره شده است می بایست به تولید مسکن و تأمین این کالای مورد نیاز جامعه بپردازد. همان طور که بر اساس قانون هدفمند کردن یارانه ها نیز می بایست به ارائه یارانه برای مسکن بپردازد بنابراین این دولت است که در برابر تأمین مسکن مسئول شناخته می شود که باید بر حسب درآمد و شغل اقشار مختلف جامعه، شرایط تهیه مسکن را برای همه آن ها فراهم سازد.

ملکشاهی با اشاره به این که محمد اسلامی مهم ترین اولویت وزارت راه و شهرسازی را تولید مسکن عنوان کرده است تصریح نمود: اگرچه وزیر راه و شهرسازی عزم خود را برای تحقق این امر جزم نموده است اما باید بپذیریم همه چیز هم به عزم اسلامی بستگی ندارد و همه چیز در اختیار ایشان نیست. وی با بیان این که قیمت ارز بر همه چیز اثرگذار بوده است خاطرنشان کرد: قیمت تمامی کالا ها افزایش یافته و به واسطه این امر قیمت تمام شده مسکن هم روند رو به رشدی را شاهد بوده است. وی این رشد قیمت ها را حباب گونه خواند و اظهار کرد: این رشد قیمت واقعی نبوده است و کماکان از این بازار ها سوء استفاده می شود.

به نظر می رسد با کمک گرفتن از کارت اعتباری مصالح ساختمانی، دولت خواهان کاهش قیمت تمام شده مسکن و افت قیمت و هزینه ها در این بازار می باشد.

افضلی به عنوان نماینده مردم اقلید در خانه ملت این طور گفت: وزارت راه و شهرسازی و همچنین شورای عالی مسکن راهکار های مناسبی را برای بهبود بازار مسکن طی ماه های اخیر اندیشیده اند که یکی از آن ها ارائه کارت های اعتباری مصالح ساختمانی به انبوه سازان حوزه مسکن می باشد. بر اساس این طرح، حلقه وسط سازندگان و تولید کنندگان مصالح بانک ها هستند که پس از این که ضمانت های لازم را از دو سمت معامله اخذ نمود آنگاه شرایط را فراهم می سازد تا معامله مصالح ساختمانی بدون در اختیار داشتن پول نقدی صورت بگیرد.

وی با اشاره به این که در شرایط کنونی بازار مسکن در بحرانی عمیق به سر می برد اظهار داشت: ارائه این کارت ها گام مثبتی است که می تواند در روند رو به بهبود شرایط موجود اثر شایانی بگذارد.

این نماینده مجلس صحبت هایش را این طور ادامه داد: مهم ترین نکته ای که در این خصوص باید در مرکز توجه قرار بگیرد نحوه ارائه چنین کارت هایی است. به عبارتی، کماکان تعیین نشده است که این کارت ها را در اختیار چه کسانی قرار خواهند داد؟ و بر اساس چه مکانیزمی خواهند توانست دلالان را از سازندگان واقعی جدا سازند و محتکران را از تولید کنندگان مسکن تفکیک نمایند؟

وی با اشاره به این که عدم وجود برنامه ریزی های مناسب، اجرای طرح های متفاوت در این بازار را با مشکلاتی همراه ساخته است اذعان نمود: به عنوان نمونه می توان پروژه مسکن مهر را نام برد که ساخت واحد ها را بر عهده پیمانکاران درجه چندم قرار دادند که به واسطه این امر هنوز هم آثار اشتباهات و کم کاری ها به چشم می خورد و با مردم است اما پروژه هایی که به دستان افراد کاربلد سپرده شدند در کمترین زمان به پایان رسیدند و به نمونه ای مطلوب بدل گشتند.

  • منبع خبر : افکار نیوز