عضو اتحادیه املاک، ضمن اشاره به این که روند رشد قیمت مسکن در ماه های اخیر به گونه ای بوده است که بسیاری از متقاضیان و خریداران مصرفی قدرت خرید خود را از دست داده اند اظهار داشت: چنانچه سازندگان و تولید کنندگان مسکن به ساخت واحد های کوچک متراژ دست بزنند آنگاه شاهد رکود طولانی مدت مسکن نخواهیم بود. وی اظهار داشت: واسطه ها و دلالان رشد قیمت مسکن را به همراه داشته اند به طوری که در یکسال گذشته به واسطه حضور این افراد شاهد رشد چند برابری قیمت مسکن و واحد های مسکونی بوده ایم.

این مقام مسئول صحبت هایش را این طور ادامه داد: بازار مسکن شرایط خوبی ندارد و می توان ادعا کرد در رکود کامل به سر می برد. عباس شوکتی تصریح نمود: راه های متفاوتی بری خروج از این رکود وجود دارد و می توان سیاست ها و برنامه های مناسبی برای نیل به این هدف در نظر گرفت که یکی از مهم ترین آن ها ساخت واحد های کوچک متراژ توسط سازندگان و تولید کنندگان مسکن است به طوری که اگر تمرکز خود را بر ساخت واحد هایی با متراژ های کمتر بگذارند آن گاه می شود در این حوزه کاهش قیمت ها را متوجه شد و شاهد بود.

ایشان با اشاره به این که در سال جاری، بازار مسکن رشد چشمگیر قیمت را تجربه نمود اظهار داشت: بیش از ۵۰ درصد این رشد قیمت حباب بوده و واقعیت نداشته است. ایشان خاطرنشان کردند: رشد این گونه قیمت مسکن سبب شد تعداد زیادی از متقاضیان مصرفی توانایی خرید واحد های مسکونی را از دست بدهند و نتوانند در این راستا گام بردارند. وی افزود: چنانچه دولت سقف تسهیلات مسکن را افزایش دهد باز هم این احتمال وجود دارد که بازار مسکن رشد قیمت را تجربه نماید این درحالی است که راهکار هایی برای افزایش قدرت خرید متقاضیان بایستی در نظر گرفته شود.

عضو اتحادیه املاک تصریح نمود: بهترین راه این است که دولت راهکار های بخش خصوصی را برای حل مشکلات حوزه مسکن مورد استفاده قرار دهد تا به واسطه این امر قدرت خرید متقاضیان رشد را تجربه نموده و روند رو به بهبودی را شاهد باشد. این مقام مسئول افزود: وزارت راه و شهرسازی هم می تواند دست به اقدامات مناسب و تعدیل کننده بزند که از جمله آن ها می شود به اختصاص زمین های خود به انبوه سازان به قیمت های مطلوب و مقرون به صرفه اشاره کرد.

عضو اتحادیه املاک با بیان این که برخی عنوان می کنند در شرایط فعلی افزایش سقف تسهیلات مسکن می تواند راه گشا باشد و با نتایج مناسبی همراه گردد اذعان نمود: این درحالی است که بعید است افزایش سقف تسهیلات در شرایط فعلی اثری مثبت و اثرگذار داشته باشد با این حال دولت می تواند سیاست های بهتری را در پیش بگیرد که از جمله آن ها واگذاری زمین های ارزان قیمت به سازندگان و انبوه سازان واحد هاس مسکونی است. وی این طور ادامه داد: این که می گوییم زمین هایی را به سازندگان واگذار کند به این معنا نیست که روندی مشابه ساختمان های مسکن مهر در پیش گرفته شود، که ساخت آن ها استارت خورد و شروع گردید بدون این که زیرساخت های مناسب و اصولی برای آن ها در نظر گرفته شود.

وی با اشاره به این که ساخت واحد های مسکونی مهر بیش از ۱۱ سال است که به درازا انجامیده شده است اذعان نمود: شاید یکی از دلایل این اتفاق، جانمایی نامناسب واحد های مسکونی مهر باشند ضمن این که اجرای بد این پروژه از دیگر دلایل موجود است. وی ادامه داد: سال ۶۸ بود که نام واحد های مسکونی مهر به میان آمد اما در دولت نهم و دهم شکلی جدی به خود گرفت و ساخت آن ها به مرحله اجرا رسید. وی این طور ادامه داد: با این حال استارت پروژه مسکن مهر اتفاق افتاد بدون این که فکری اساسی برای زیرساخت های آن صورت بگیرد و تصمیمات جدی در این خصوص لحاظ گردد.

عضو اتحادیه املاک عنوان کرد: در تهران چیزی نزدیک به ۳۵۰ هزار واحد مسکونی خالی وجود دارد که بخش اعظمی از این واحد ها، خانه هایی هستند که در ساخت آن ها از مصالح و مواد گران قیمت استفاده شده است که قیمت نهایی آن ها را با رشد چند برابری همراه ساخته و بر قیمت آن ها افزوده است. چنانچه سازندگان و تولید کنندگان مسکن به ساخت واحد هایی با مساحت های اندک و کوچک متراژ روی بیاورند و بازسازی بافت های فرسوده را در دستور کار قرار دهند آنگاه شاهد شرایط بهتری خواهیم بود و می توان ادعا کرد بازه رکود کوتاه تر می گردد.

ایشان در ادامه از تعداد بافت های فرسوده در تهران سخن به میان آوردند و آن را معادل ۳ هزار هکتار معرفی کردند. وی افزود: چنانچه شهرداری و دولت مشوق های لازم در این خصوص در نظر بگیرد آنگاه تمایل به ساخت و بازسازی بافت های فرسوده با افزایش همراه می گردد  و بیشتر می شود که از جمله این مشوق ها می توان رایگان نمودن عوارض پروانه های ساختمانی را نام برد و خریداری انشعاب انبوه سازان را معرفی کرد که به واسطه احیای بافت های فرسوده عملی خواهد شد.

ایشان از آینده بازار مسکن سخن به میان آوردند و تصریح نمودند: بررسی آمار ها نشان می دهد بازار مسکن تا یک سال در قفل و رکود خواهد بود چرا که در ماه های اخیر رشد قیمت مسکن کاملا سرسام آور و باورنکردنی اتفاق افتاد چیزی که حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد از آن، حباب گونه برآورد گردید. عضو اتحادیه املاک از سوداگران و دلالان هم سخن گفت و خاطرنشان کرد: حضور این افراد در بازار مسکن، سبب شد شاهد رشد چشمگیر قیمت در بازار مسکن باشیم که ما بر این باوریم طرح مالیات بر عایدی مسکن می تواند در این زمینه اثرگذار باشد و کاهش قیمت ها را به میزان چشمگیری به همراه داشته باشد.

شوکتی با بیان این که قیمت تمام شده مسکن این روز ها روندی صعودی را تجربه نموده است اظهار داشت: به واسطه افزایش قیمت تمام شده مسکن، قیمت نهایی و فروش مسکن هم رشد را تجربه خواهد کرد و واحد های مسکونی با قیمت های گران تری عرضه و فروخته خواهند شد. وی این طور ادامه داد: چنانچه بتوانیم از عواملی که بر قیمت تمام شده مسکن اثر می گذارند جلوگیری کنیم یا آن ها را کنترل نماییم در نهایت به متعادل شدن قیمت مسکن کمک شایانی نموده ایم. وی اذعان نمود: سودی که عاید سازندگان می شود بایستی میان ۳۰ تا ۴۰ درصد باشد که دولت می تواند با در پیش گرفتن راهکار های مناسب از فروش مسکن با قیمت های گزاف توسط سازندگانی که مایل هستند به سود ۱۰۰ درصدی برسد جلوگیری به عمل آورد.

  • منبع خبر : شهرخبر