خرید آپارتمان

خرید آپارتمان بسیار هیجان‌انگیز است. اینکه در خانه خود زندگی کنید و دکوراسیون خانه را مطابق سلیقه و پسند ساکنین طراحی و تنظیم نمائید حس دلپذیری است که انکار ناشدنی است. حال این هیجان و حس آرامش در صورتیکه شما اقدام به خرید آپارتمان نوساز نمائید دو چندان می‌گردد.

لذت سکونت در آپارتمان نوساز، وسایل و امکانات مدرن و جدید و فضایی شیک و مدرن احساس بی‌نظیری به انسان می‌بخشد. خرید آپارتمان نوساز و سکونت در آن همانقدر که دلنشین است از حساسیت بالایی نیز برخوردار است. این حساسیت به این دلیل است که شما اولین نفری هستید که از امکانات آپارتمان استفاده می‌نمائید و لیکن ممکن است ایرادات و مشکلاتی وجود داشته باشد که تنها در صورت استفاده مشخص می‌گردد.

از اینرو چنانچه می‌خواهید که لذت خرید آپارتمان نوساز و استفاده از امکانات مدرن و جدید آن برای شما کمرنگ نشود توصیه می‌گردد تا به یکسری نکات و موارد قبل از خرید واحد مسکونی نوساز توجه نمائید. توجه به این نکات اهمیت بسیار زیادی در جلوگیری از مشکلات احتمالی آینده در رابطه با آپارتمان شما دارد. ابتدا با برخی نکات کاربردی مهم در خرید آپارتمان نوساز مقاله را ادامه می‌دهیم.

نکات مهم در خرید آپارتمان نوساز 1

نکات مهم در خرید آپارتمان نوساز

نکات مهم در خرید آپارتمان نوساز مشتمل بر موارد ذیل می‌گردد:

۱- در مورد سازنده ساختمان، سوابق آن، کیفیت کار و خوش نامی وی سوال نمائید. این بسیار مهم است که سازنده ساختمان شما دارای سوابق درخشان بوده و مشتریان پیشین آن از خرید خود رضایت داشته باشند. پس این مورد را جدی بگیرید. این مورد از این جهت اهمیت دارد که خیال شما بابت خرید آپارتمان نوساز خود آسوده باشد و پس از سکونت دچار مشکلات احتمالی نشوید.

۲- اگر آپارتمان شما تکمیل نشده و در مراحل آخر کار قرار دارد، این موضوع را با فروشنده مشخص نمائید که تجهیزات و تاسیسات خانه بر عهده چه کسی است. برخی سازندگان به محض فروش آپارتمان از نصب تجهیزات، تاسیسات و دکوراسیون مانند کابینت، کولر، پکیج، هواکش، شیرآلات، دستگیره‌ها، سیستم گرمایشی و سرمایشی و … شانه خالی می‌کنند. همچنین مشخص نمائید که چه نوع تجهیزات و با چه برند و کیفیتی قرار است برای شما نصب شود.

۳- در خانه‌های نوساز برخی اشکالات مانند سیستم برق، لوله کشی، تاسیسات و موتورخانه، فشار آب، تهویه و غیره پس از استفاده نمایان می‌شود، لذا توصیه می‌شود از یک متخصص جهت بررسی موارد فوق کمک گرفته شود.

۴- عایق‌بندی در و پنجره‌ها را فراموش نکنید. پنجره‌های دو جداره کمک زیادی به داشتن محیط آرام در آپارتمان دارد. همچنین در ورودی آپارتمان باید ضد سرقت بوده و عایق‌بندی و استحکام زیادی داشته باشد.

۵- هنگام خرید آپارتمان نوساز، کف آپارتمان، نوع متریال و کیفیت آن را در نظر بگیرید. هر نوع متریال برای پوشش کف دارای مزایا و معایبی است که باید مد نظر قرار گیرد. سرامیک و کاشی حمام و سرویس بهداشتی را نیز بازدید نمائید.

نکات حقوقی در خرید آپارتمان نوساز

نکات حقوقی در خرید آپارتمان نوساز بسیار حائز اهمیت است. برخی از این نکات تنها مختص واحدهای نوساز بوده لذا توجه به آن‌ها توصیه اکید می‌شود. مهمترین نکات عبارتند از:

۱- آماده نبودن پروانه ساخت و سند واحدهای نوساز یکی از متداول ترین مشکلات خرید آپارتمان نوساز است. از اینرو توصیه می‌شود که قبل از خرید واحد مسکونی نوساز در خصوص مواردی مانند گواهی پایان کار ساختمان، پروانه ساخت، سند تفکیکی و زمان انتقال قطعی سند مالکیت آپارتمان را مشخص نمائید. چنانچه آپارتمان مورد نظر در یکی از این موارد دارای مشکل است خرید آن توصیه نمی‌شود.

۲- هنگام تنظیم مبایعه‌نامه و امضای آن تمام جوانب احتیاط را رعایت نمائید. تمام مفاد و بندهای مبایعه‌نامه را بررسی و چنانچه نیاز است با یک وکیل و مشاور ملکی مشورت نمائید. از طریق دفاتر مشاور املاک معتبر و دارای مجوز رسمی اقدام نموده و کد رهگیری دریافت نمائید.

نکات مهم در خرید آپارتمان نوساز 2

دیگر نکات در خرید آپارتمان نوساز

از دیگر نکات در خرید آپارتمان نوساز می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

۱- آشپزخانه و امکانات و تجهیزات موجود در آن یکی از مهمترین موارد خرید آپارتمان بشمار می رود. جنس متریال مورد استفاده، کیفیت، رنگ و تعداد کابینت بسیار اهمیت دارد. همچنین وضعیت نصب سایر تجهیزات مهم آشپزخانه مانند هود، سینک و گاز رومیزی باید مشخص گردد. اگر گاز، سینک و هود هنوز نصب نشده است باید نوع، مدل و کیفیت آن مشخص شود.

۲- سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی، نوع برند، کیفیت و مدل مورد استفاده از اهمیت بالایی برخوردار است.

۳- سایر امکانات آپارتمان همانند پارکینگ و محل آن، انباری، کنتورهای گاز، آب و برق که بهتر است جداگانه باشد، تراس، نورگیر بودن و یا نبودن آپارتمان، تهویه مناسب، تعداد طبقات، تعداد واحدها در هر طبقه، نمای ساختمان، عرض راه پله‌ها و سهولت تردد، وضعیت آسانسور و شارژ ماهیانه از جمله موارد بیرون از آپارتمان بوده که باید هنگام خرید آپارتمان مورد توجه قرار گیرند.

نکته پایانی در خرید آپارتمان نوساز اطمینان از مقاومت و استحکام سازه و مصالح بکار رفته در ساختمان بوده و در مواقع زلزله و عوامل بیرونی و جوی بسیار حائز اهمیت است.