عوامل تاثیرگذار در کارشناسی قیمت برای فروش آپارتمان

در فرایند فروش آپارتمان در تهران یکی از مهم‌ترین مراحلی که روند فروش را سریع‌تر می‌کند، قیمت‌گذاری بر روی آپارتمان است. بسیاری از افراد برای آگاهی از ارزش واقعی ملک خود فقط به مراجعه به نزدیک‌ترین بنگاه‌ها به خانه بسنده می‌کنند. این کار، کار درستی است اما کافی نیست.

برای اینکه ارزش واقعی ملک خود را بدانید بهتر است از یک کارشناس بخواهید تا از خانه شما دیدار کند و با ارزیابی قسمت‌های مختلف آن و بررسی عوامل موثر در قیمت‌گذاری، یک قیمت واقعی و منطقی در اختیار شما قرار دهد.

بسیاری از افراد فکر می‌کنند برای تعیین قیمت خانه تنها متراژ و امکانات کلی خانه موثر است. این تصور غلط است زیرا اگر قیمت خانه‌ای به درستی تعیین گردد عوامل متعددی در این قیمت‌گذاری دخیل است که در ادامه به معرفی این عوامل می‌پردازیم.

عوامل تاثیرگذار در کارشناسی قیمت برای فروش آپارتمان 2

۱- مساحت و زیر بنای خانه

اولین عاملی که در هر معامله‌ای برای خرید و فروش آپارتمان در تهران مورد سوال قرار می‌گیرد متراژ اصلی و زیربنای آپارتمان‌ها است. این عامل اولین عامل تاثیرگذار برای تعیین قیمت یک خانه به شمار می‌رود. با این حال همین عامل نیز تحت تاثیر عوامل دیگری مانند محله‌ای که خانه در آن قرار گرفته، می‌باشد.

به عنوان مثال در مناطق پایین شهر تهران افراد ترجیح می‌دهند در خانه‌های کوچکتری زندگی کنند که صاحب آن‌ها نیز از جنس خود آن‌ها باشد. به همین دلیل افراد صاحب ملک‌های بزرگ‌تر در این مناطق ممکن است مجبور باشند قیمت پایین‌تری برای ملک خود تعیین کنند تا به فروش برسد.

۲- نوع سند خانه

نوع سند خانه و اینکه آیا خانه سند دارد یا نه یکی از عواملی است که در تعیین قیمت خانه برای فروش آپارتمان در تهران و دیگر شهرها بسیار موثر است. صرف‌نظر از قانونی بودن و یا نبودن بعضی معاملات، بسیاری از خانه‍ها در تهران با قولنامه معامله می‌شود و سند رسمی ندارد. در این میان نوع سند مانند سند شخصی، اوقافی، تعاونی و یا نوع دیگر نیز در تعیین ارزش واقعی ملک تاثیر بسیاری دارد. زیرا داشتن سند و مشخص بودن نوع آن باعث بالا رفتن کیفیت معامله و قانونی بودن آن از هر نظر می‌شود.

۳- شهرت و امکانات منطقه‌ای که خانه در آن قرار دارد

مسلماً هر شهری مناطق بالا شهر و پایین شهر مختص خود را دارد. تهران نیز دارای مناطق بسیار زیادی است که به صورت جزئی از این نظر تقسیم‌بندی شده‌اند. هرچه در تهران به سمت شمال و یا غرب پیش برویم قیمت ملک افزایش می یابد. مسلماً در مناطق بالای شهر امکانات رفاهی و نیز کیفیت زندگی بسیار بالا تر از مناطق پایین‌تر شهر می‌باشد.

دسترسی آسان به محله‌های اصلی شهر و نیز دسترسی آسان به وسایل نقلیه عمومی در منطقه نیز در تعیین قیمت بسیار تاثیرگذار است. علاوه بر این دسترسی به بزرگراه‌ها و راه‌های ارتباطی شهر نیز در روند فروش آپارتمان در تهران بسیار موثر است.

۴- چشم‌انداز خانه و میزان نورگیر بودن آن

عامل دیگری که بیشتر در فروش آپارتمان های بالا شهر تهران تاثیرگذار است چشم‌انداز خانه است. مسلماً هرچه منظره بیرون خانه زیباتر باشد قیمت آن نیز بالاتر می‌رود. علاوه بر این تجربه در خرید و فروش آپارتمان در تهران نشان داده است که خریداران و افراد جامعه به خانه‌های نورگیر علاقه بیشتری نشان می‌دهند و خانه‌های کم نور، مشتریان کمتری دارند. به همین دلیل میزان نورگیر بودن خانه نیز در کارشناسی قیمت آپارتمان بی‌تاثیر نیست.

عوامل تاثیرگذار در کارشناسی قیمت برای فروش آپارتمان 3

۵- سال ساخت بنا

سال ساخت بنا نیز از آن دسته مشخصه‌هایی است که در اولین سوالات برای خرید و فروش آپارتمان مطرح می‌شود. در این رده‌بندی ساختمان‌های نوساز مسلماً در امکاناتی که دارند با هم رقابت می‌کنند. اما در ساختمان‌های قدیمی رقابت بر سر نوع مصالح استفاده شده در سازه‌ها و میزان خرابی و سالم بودن خانه است.

هرچه مصالحی که در ساختمان های چند سال استفاده شده است بهتر باشد مسلماً ایمنی و کیفیت بیشتری را نیز به خانه مورد نظر می‌دهد. برای تشخیص نوع این مصالح و میزان سرحال بودن خانه برای فروش آپارتمان در تهران بهتر است از کارشناسان این زمینه کمک بگیرید.

۶- چند بَر بودن خانه

خانه‌هایی که به اصطلاح چند بَر هستند یعنی از سمت‌های مختلف دید به بیرون داشته باشند یک مزیت بزرگ‌تر نسبت به خانه‌های عادی نصیبشان می‌شود. در کارشناسی قیمت برای فروش آپارتمان در تهران این عامل نیز در کنار عوامل دیگر تاثیر خود را بر تعیین قیمت نهایی می‌گذارد.

در نهایت باید به این نکته اشاره کنیم که برای کارشناسی قیمت خانه‌ها باید مجموعه این عوامل در کنار هم برای یک خانه در نظر گرفته شود. سپس قیمت نهایی در مقایسه با خانه‎های دیگر همان محله تعیین گردد.