محمد اسلامی به عنوان وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که ارائه کارت اعتباری مصالح ساختمانی به عنوان طرحی جدید شناخته می شود اظهار داشت: کماکان این طرح به مرحله نهایی نرسیده است و عملیاتی نشده است. ایشان در خصوص سقف خرید از کارت اعتباری هم صحبت هایی ارائه نمودند و خاطرنشان کردند: این فاکتور به متراژ واحد مسکونی بستگی دارد.

ایشان با بیان این که محل تأمین اعتبار برای طرح های بهسازی و بازآفرینی شهری، صندوق توسعه ملی بوده است اظهار داشتند: از این محل است که سرمایه گذاران و سازندگان ترغیب می شوند در حیطه بافت های فرسوده فعالیت کنند و به بهسازی و بازسازی این واحد ها بپردازند.

ایشان ضمن اشاره به این که با کمک گرفتن از سه طرح می توان بازآفرینی شهری را انجام داد اظهار داشت: در نخستین روش، مالکان تسهیلات نوسازی را دریافت می کنند و به بهسازی این بافت ها مشغول می شوند حال آن که در روش دوم، سرمایه گذاران واحد عمل می شوند تا به واسطه اخذ وام، واحد های فرسوده یا زمین هایی به این صورت، کار بازسازی و بهسازی را به انجام برسانند، حال آن که در روش سوم زمین های دولتی در اختیار توسعه گران قرار داده می شود تا بتوانند در این حوزه به ایفای نقش بپردازند.

وی پس از این که خانه اولی ها را در اولویت خواند اظهار نمود: برنامه مربوط به بازآفرینی شهری را در اختیار استان ها قرار داده ایم و بر اساس برنامه ریزی های انجام شده موظف به نوسازی و بهسازی ۲۷۰ محله در سال هستند.

ایشان از وضعیت اجرای این طرح سخن به میان آوردند و اذعان نمودند: در ۲۷۰ محله، ۹۲ شرکت سرمایه گذار فعالیت خود را آغاز کرده اند و دست به فعالیت زده اند. وی از مشارکت و همکاری بخش های خصوصی صحبت کرد و اذعان نمود: به واسطه همکاری این شرکت ها، در ۲۱ شهر جدید، فعالیت های مربوط به ساخت ۲۰۰ هزار مسکن استارت خورده است.

اسلامی با اشاره به این که در هفته گذشته بازدیدی از واحد های مسکونی مهر پرند به عمل آمده تا روند بهبود و پیشرفت آن ها مورد ارزیابی قرار بگیرد گفت: در پرند ساخت واحد های ویلایی نیز استارت خورده است و آنان که مایلند می توانند در راستای تهیه چنین ویلا هایی گام بردارند.

ایشان از راه های ارتباطی در دست ساخت در پرند سخن به میان آوردند و اظهار داشتند: خطوط ریلی راه آهن و مترو در نزدیکی این شهر در حال ساخت است و خروجی های متفاوتی از آزادراه تهران-ساوه و تهران-قم برای این شهر جدید در نظر گرفته شده است.

ایشان با اشاره به این که برخی از واحد های مسکونی مهر دارای پرونده های قضایی و حقوقی هستند تصریح کردند: این مشکلات را پیگیری می کنیم و تمام تلاشمان را برای رفع آن ها به کار خواهیم بست.

اسلامی افزود: یکی از مواردی که مدنظر ماست ساخت واحد ها با کمک گرفتن از خود مردم است چرا که به واسطه همکاری ها و مشارکت های مردم روند ساخت چنین واحد هایی تسریع می یابد و سرعت می گیرد.

تعداد ساختمان های نیمه کاره به گفته اسلامی به ۵۰۰ هزار مسکن می رسد که از این تعداد، ۲۷۰ واحد مراحل ساختشان به پایان رسیده و تنها نیازمند انشعابات و مواردی از این قبیل می باشند.

به گفته این مقا مسئول، ساخت ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در شهر های جدید و بافت های فرسوده از دیگر طرح هایی است که انجام آن ها در بازه ای دو ساله تعریف شده است. وی افزود: بر اساس برآورد ها و برنامه ریزی هایی که انجام شده انتظار می رود ساخت چنین واحد هایی تا سال ۱۴۰۰ به درازا بینجامد که در حال حاضر موانع را مشخص نموده ایم و در حال برنامه ریزی ها و تلاش برای از میان برداشتن موانع هستیم.

ایشان با اشاره به این که وزارت راه و شهرسازی مایل است واحد هایی را برای اقشار کم درآمد جامعه تولید نماید اظهار نمود: مایلیم اشتغال در این حوزه را افزایش دهیم و سرعت ببخشیم.

این مقام مسئول درباره کارت اعتباری مصالح ساختمانی نیز سخن به میان آوردند و اظهار داشتند: در حال کارشناسی و بررسی این طرح هستیم و این طرح هنوز به جمع بندی نهایی نرسیده است.

ایشان از روش های مناسب برای کنترل بازار مسکن سخن به میان آوردند و تصریح نمودند: برای این که از افزایش قیمت تمام شده مسکن جلوگیری به عمل آوریم به دنبال سیاست ها و تدابیری بودیم که به واسطه آن ها بتوان بار مالی را بر این بخش ها کاهش داد و افرادی که در چنین بخش هایی حضور می یابند سود متعارفی خوبی به دست آورند و مزایای درآمدی عایدشان گردد.

ایشان ادامه دادند: زمانی که این طرح آماده گردد حتما اجرا خواهد شد و عملیاتی خواهد گشت ضمن این که سقف خرید از کارت های اعتباری مصالح ساختمانی وابسته به متراژ واحد های مسکونی است.

ایشان ادامه دادند: کماکان سقف این مصالح تعیین نشده است و سود مشارکت آن مشخص نگردیده است.

وی در خصوص اضافی های ثبت نام کننده برای واحد های مسکونی مهر پردیس این طور گفت: کسانی که ثبت نام کرده اند اما بعد از این که سایت بسته شده، و مبالغ خود را نیز پرداخت نموده اند، برنامه های مشخصی برای آن ها در نظر گرفته خواهد شد که پردیس ظرفیت جمعیت بیشتر را ندارد و آن ها که مایل هستند می توانند به جای پردیس به سراغ خانه های هشتگرد و پرند بروند.

  • منبع خبر : شهرخبر