بر اساس گزارش هایی که تاکنون از طرح مالیات بر عایدی مسکن ارائه شده، این طور که به نظر می رسد زیرساخت های لازم برای اجرای این طرح کماکان در دست نیست و این طرح قابلیت اجرایی و عملیاتی شدن ندارد.

پروانه اصلانی که به عنوان معاون دفتر برنامه ریزی و اقتصادی وزارت راه و شهرسازی مشغول به فعالیت است در خصوص طرح مالیات بر عایدی مسکن این طور گفت: هرگز مخالف با اجرای آن نیستم اما بر این باورم که اجرای این طرح نیازمند زیرساخت هایی است و پیش از این که چنین زیرساخت هایی فراهم گردند نمی توان در این زمینه گام برداشت و به اجرایی شدن آن فکر کرد.

ایشان با اشاره به این که حضور سوداگران و دلالان در بازار مسکن کمرنگ است اظهار داشتند: تنها ۱۰ درصد از معاملات مسکن برگرفته از حضور و فعالیت سوداگران است. این مقام مسئول این طور صحبت هایش را ادامه داد: از کل معاملاتی که در بازار مسکن انجام شده ۶۴٫۵ درصد آن مربوط به خانه هایی با ۳۰ تا ۹۰ متر مساحت بوده است که در این میان بیشترین سهم را برای خانه های ۵۰ تا ۶۰ متری اعلام کرده اند.

ایشان با اشاره به این که ۴۵ درصد از کل معاملاتی که در حوزه مسکن اتفاق افتاده مربوط به خانه هایی با قیمت ۱۵۰ تا ۴۵۰ میلیون تومان بوده است اظهار کرد: معاملاتی با ارزش بیش از ۳ میلیارد تومان تنها ۵ درصد از کل معاملات مسکن را تشکیل داده اند.

وی این طور صحبت هایش را ادامه داد: این امکان وجود دارد که اجرای طرح مالیات بر عایدی مسکن تهدیدی باشد برای واحد های مسکونی کوچک و معاملات آن ها را با مشکل مواجه سازد.

توتونچی در این باره گفت: در جلسه هایی که با هدف بررسی طرح مالیات بر اجرای مسکن برگزار شده، به این نتیجه رسیدیم که زیرساخت های لازم برای اجرای این طرح وجود ندارد و بدیهی است که اجرای آن بی توجه به چنین نکاتی مشکلات اساسی خلق می کند و به نتیجه ارزشمندی منجر نخواهد شد.

وی با اشاره به این که قوانین وضع می شوند اما دستگاه ها از اجرای آن امتناع می ورزند اظهار داشت: در نشست هایی که تاکنون با هدف بررسی شرایط اجرای طرح مالیات بر عایدی مسکن برگزار شده است مشخص شده در حال حاضر نمی توان در بازار مسکن، دست به این اقدام زد و چنین طرحی را اجرا نمود چرا که زیرساخت های لازم برای اجرای آن در دست نیست.

  • منبع خبر : شهرخبر