حسام عقبایی، نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران، با اشاره به این که همزمان با افزایش قیمت مسکن، قدرت خرید متقاضیان به میزان قابل توجهی افت کرده است اظهار داشت: برای افزایش قدرت خرید متقاضیان باید راهکار هایی در نظر گرفته شود و تسهیلاتی در این خصوص لحاظ گردد. ایشان با اشاره به این که سهم زمین در قیمت نهایی مسکن به ۹۰ درصد می رسد اذعان نمود: با توجه به این که زمین ۹۰ درصد قیمت مسکن را تحت تأثیر قرار می دهد نیاز است بازنگری هایی در خصوص میزان وام های پرداختی انجام شود.

حسام عقبایی با بیان این که قدرت خرید متقاضیان، افت را تجربه نموده است اظهار داشت: خریداران واقعی واحد های مسکونی عنوان می کنند با توجه به رکودی که بر این بازار حاکم شده، دیگر قادر نیستند به خرید مسکن دست بزنند. وی ادامه داد: با این حال امکان رشد قیمت مسکن دیگر وجود ندارد و این بازار کششی برای رشد قیمت نخواهد داشت.

ایشان از ضرورت اجرای لایحه اصلاح سیاست پولی و بانکی سخن به میان آوردند و اذعان نمودند: اجرای این لایجه مانعی بر سر راه فعالیت های دلالانه و سوداگرانه است چرا که این نوع فعالیت ها ۴۰ درصد از بازار مسکن را به نام خود زده اند.

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران افزود: میزان واحد های تولید شده در سال جاری، نیاز متقاضیان و خریدارن مسکن را برآورده نمی کند. وی ادامه داد: با توجه به بیانات وزیر راه و شهرسازی، مبنی بر ساخت ۴۰۰ هزار مسکن ظرف دو سال آینده و تکمیل ۵۰۰ هزار واحد مسکونی مهر، باز هم این مقدار مسکن پاسخگوی نیاز جامعه نخواهد بود چرا که در سال حدود ۱ میلیون نفر ازدواج می کنند این درحالی است که بررسی ها نشان می دهد ساخت و ساز واحد های مسکونی ظرف ۵ سال اخیر بسیار ناچیز بوده است.

عقبایی با تأکید بر این که سهم قیمت زمین در هزینه مسکن ۹۰ درصد می باشد اظهار داشت: بر این اساس نیاز است در خصوص وام ها و تسهیلات بانکی تجدیدنظر هایی صورت بگیرد و بازنگری هایی انجام شود.

این مقام مسئول در ادامه نام اجاره بها مسکن را به میان آوردند و پس از اشاره به این که قیمت مسکن بر نرخ اجاره بها اثر می گذارد، عنوان کردند: زمانی که قیمت مسکن با رشد ۹۲ درصدی همراه شده، بدیهی است که مستأجران هم رشد قیمت را تجربه کرده اند. به گفته عقبایی دستمزد ها رشد ۲۰ درصدی را شاهد بوده اند ضمن این که دولت بایستی طرح هایی را تا قبل از خرداد ماه ارائه دهد که تحت عنوان مسکن استیجاری و طرح ویژه مسکن معرفی می شود و مانع از تحمیل فشار زیاد بر مستأجران می گردد.

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران ضمن اشاره به این که میزان تسهیلات مسکن بایستی رشد را تجربه کند تصریح کرد: در شرایطی که قدرت خرید مردم به این صورت کاهش یافته است، رشد تسهیلات تورم را به دنبال نخواهد داشت بلکه شرایط را برای خریداران واقعی و متقاضیان ساده تر می سازد.

  • منبع خبر : اقتصاد نیوز