مشاوره حقوقی ملکی

مشاوره حقوقی ملکی و کمک گرفتن از یک وکیل مجرب ملکی در چه مواقعی مورد نیاز است؟ استفاده از وکیل ملکی چقدر اهمیت دارد؟ و اصولاً استفاده از خدمات مشاوره حقوقی ملکی یک ضرورت است و یا اینکه می‌توان بطور شخصی اقدام به طرح دعاوی ملکی نمود؟

این سوالات و بسیاری از سوالات مشابه در ذهن افرادی که اقدام به خرید و فروش املاک می‌نمایند و یا حین معامله املاک دچار مشکل شده‌اند مطرح می‌شود. اصولاً ذکر این نکته ضروری است که امور ملکی و معامله ملک یک کار تخصصی محسوب شده و لذا افراد از جزئیات آن اطلاع کافی ندارند.

از طرفی معاملات املاک جزو آن دسته معاملاتی است که امکان تقلب، کلاه‌برداری و سودجویی در آن زیاد است. با رجوع به اخبار و جراید می ‌توانید اخبار زیادی در مورد کلاه‌برداری و سودجویی در بخش مسکن و متضرر شدن افراد زیادی را مشاهده نمائید. اکثر این اتفاقات ناشی از عدم مشاوره حقوقی ملکی توسط افراد بوده و اقدامات احتیاطی در صورت عدم ایفای تعهدات طرفین در قرارداد گنجانیده نشده است.

اگر تمام موارد احتیاطی در حین فرآیند خرید و فروش مسکن منظور گردد می‌توانید امیدوار باشید که در صورت بروز مشکل نیز می‌توانید از طریق مراجع قضایی به حق و حقوق خود برسید. با توجه به موارد فوق به کاربرد مشاوره حقوقی ملکی در موارد مختلف امور ملکی می‌پردازیم.

مشاوره حقوقی ملکی در چه مواقعی به کار می‌رود 2

مشاوره حقوقی ملکی در خرید و فروش

مشاوره حقوقی ملکی در خرید و فروش املاک کاربرد زیادی دارد. در صورتیکه به عنوان مالک و فروشنده ملک و یا خریدار اقدام به انجام معامله می‌نمائید می توانید از خدمات مشاوره حقوقی ملکی استفاده نمائید.

مواردی مانند نحوه تسویه حساب و پرداخت ثمن معامله، الزام به تنظیم سند رسمی، الزام به تخلیه ملک، زمان و موعد تخلیه، اثبات مالکیت، ابطال و فسخ قرارداد و سایر موارد دیگر در زمینه خرید و فروش املاک مشمول خدمات مشاوره حقوقی املاک می‌گردند.

شما در نقش فروشنده و یا خریدار می توانید جهت هر یک از موارد مرتبط با فرآیند خرید و فروش ملک مورد نظر اقدام به دریافت خدمات مشاوره حقوقی ملکی نمائید. مورد دیگر هنگام تنظیم مبایعه‌نامه ملک بوده که خریدار و یا فروشنده جهت جلوگیری از هرگونه مشکلات احتمالی در آینده می‌توانند طرف دیگر را ملزم به ایفای تعهدات خود نموده و پرداخت خسارت و جبران ضرر و زیان ناشی از عدم اجرای تعهدات و یا حتی فسخ قرارداد را پیش‌بینی نمایند. مشاوره حقوقی ملکی از ابتدا تا انتهای خرید و فروش املاک ضامن اجرای تعهدات طرفین قرارداد بر طبق قوانین و مقررات حقوقی است.

مشاوره حقوقی ملکی در رهن و اجاره

مشاوره حقوقی ملکی در رهن و اجاره املاک نیز کاربرد زیادی دارد. ممکن است تصور کنید که در معامله رهن و اجاره نیازی به مشاوره حقوقی نیست لذا در اینجا به ذکر برخی موارد و مسایل حقوقی مرتبط با رهن و اجاره می‌پردازیم.

مواردی مانند تخلیه ملک سر موعد تخلیه، پرداخت اجاره‌بها، پرداخت سرقفلی و تخلیه ملک تجاری، محاسبه و مطالبه سرقفلی، مسایل و موارد مرتبط با هزینه‌های ملک مورد اجاره و اجرای قوانین مربوط به مالک و مستاجر جزء مواردی است که در صورت بروز مشکل قابل پیگیری توسط وکیل ملکی است.

مشاوره حقوقی ملکی می‌تواند در هر کدام از موارد و مشکلات حقوقی مربوط به رهن و اجاره واحدهای مسکونی، اداری و یا تجاری با اشراف و تسلط بر موارد حقوقی و ملکی نسبت به احقاق حقوق موکل خود اقدام نماید. طرح دعاوی ملکی حقوقی و یا کیفری در صورت نیاز و پیگیری آن توسط وکیل ملکی انجام می‌پذیرد.

مشاوره حقوقی ملکی در چه مواقعی به کار می‌رود 3

مشاوره حقوقی ملکی در پیش فروش

مشاوره حقوقی ملکی در پیش فروش املاک و آپارتمان بسیار حائز اهمیت است. پیش فروش آپارتمان و واحد مسکونی بدلیل اینکه عین مورد معامله در دسترس شما قرار ندارد دارای پیچیدگی‌ها و دشواری‌های زیادی است.

به عنوان مثال در هنگام خرید و فروش املاک خریدار ملک مورد معامله را رویت نموده و بر اساس مشاهدات خود اقدام به خرید می‌نماید. در پیش فروش آپارتمان خریدار تنها بر اساس نقشه‌ها، قرارداد تنظیم شده و توافقات اقدام به خرید می‌نمایند لذا موارد بسیار زیادی باید در نظر گرفته شود.

مشاوره حقوقی ملکی در معامله پیش فروش ملک به موارد متعددی مانند نحوه پرداخت، زمان پرداخت، چگونگی پرداخت، زمان تحویل، امکانات و تجهیزات ملک مورد معامله، زمان تنظیم سند و انتقال سند رسمی، پایان پروژه و موعد تحویل، الزامات و تعهدات هر یک از طرفین قرارداد، مقرر نمودن الزامات قانونی جهت ایفای تعهدات، امکان فسخ قرارداد، پرداخت خسارت تاخیر در تحویل و بسیاری موارد دیگر اشاره دارد.

همچنین اجرای کامل قوانین پیش فروش آپارتمان و مسکن که در سال ۱۳۸۹ تصویب و قابل اجراست یکی دیگر از خدمات حقوقی قابل اجرا حین مشاوره حقوقی ملکی است. همانطور که مشاهده می‌نمائید استفاده از خدمات مشاوره حقوقی ملکی در پیش فروش املاک بسیار حیاتی و کاربرد زیادی دارد.    

  • منبع خبر : مشاوره حقوقی ملکی در چه مواقعی به کار می‌رود؟