دعاوی ملکی

دعاوی ملکی از جمله متداول‌ترین انواع دعاوی بشمار می‌روند. شاید بتوان گفت که حدود نیمی از تعداد کل پرونده‌های موجود در مراجع قضایی و دادگاه‌ها مربوط به انواع دعاوی ملکی است.

با توجه به حساسیت و پیچیدگی‌های مربوط به امور ملکی امکان سودجویی و کلاه‌برداری در این زمینه وجود دارد. کارشناسان ملکی توصیه می‌کنند که خریداران و فروشندگان و حتی مستاجرین هنگام خرید و فروش و یا انجام معامله از راهنمایی و مشاوره وکیل ملکی مجرب بهره‌مند گردند.

این را در نظر بگیرید که اکثر مشکلات ملکی به عدم آگاهی به مسایل حقوقی و یا در اثر سهل‌انگاری و بی‌توجهی افراد اتفاق می‌افتد. با توجه به این مهم در صورت نداشتن آگاهی و دانش کافی از مسایل حقوقی و قانونی حاکم بر امور ملکی و یا ابهام در برخی مفاد و بندهای قرارداد بطور قطع با یک وکیل ملکی مجرب مشورت نمائید.

وکیل ملکی مجرب با اشراف بر مسایل حقوقی و همچنین امور ملکی بهترین فرد جهت بررسی کلیه جوانب معاملات مسکن و طرح و اقامه دعاوی ملکی در صورت نیاز محسوب می‌شود. در ادامه بطور اجمالی نگاهی بر انواع دعاوی ملکی داشته و سپس مشخصات یک وکیل ملکی کارآمد و چگونگی اقدام برای دعاوی را تشریح می‌نمائیم.

وکیل متخصص در دعاوی ملکی 1

انواع دعاوی ملکی

انواع دعاوی ملکی که قابل طرح و اقامه توسط وکیل ملکی است را می‌توان به موارد ذیل تقسیم‌بندی نمود:

– دعاوی ملکی حقوقی: این نوع دعاوی ناشی از عدم آگاهی فرد به مسایل حقوقی، قوانین و مقررات حاکم بر امور ملکی، قانون مالک و مستاجر، قوانین مدنی امور ملکی، مفاد و تبصره‌های موجود در قرارداد املاک می‌شود.

بطور کلی هر مشکلی که ناشی از عدم آگاهی، بی‌توجهی و یا سهل‌انگاری افراد حین انجام معاملات املاک باشد مشمول قواعد دعاوی ملکی حقوقی می‌شود. به عنوان مثال مواردی مانند طرح الزام به تنظیم سند، الزام به تخلیه ملک، خلع ید، اثبات مالکیت، رفع تصرف، رفع مزاحمت و غیره را می‌توان نام برد.

-دعاوی ملکی کیفری: این نوع دعاوی ناشی از وقوع جرم و ارتکاب کلاه‌برداری از سوی افراد می‌گردد. در این نوع دعاوی افراد با آگاهی به مسایل و جهت سوء استفاده اقدام به ارتکاب عمل خلاف قانون می‌گردند. برخی دعاوی ملکی کیفری متداول عبارتند از: جعل اسناد مالکیت املاک، فروش یک ملک به چندین نفر، انتقال مال به غیر و نظایر آن. در دعاوی کیفری جرم اتفاق می‌افتد.

-دعاوی ملکی ثبی: دعاوی ثبتی در واقع جزئی از دعاوی حقوقی بشمار می‌رود. این نوع دعاوی به کلیه دعاوی مرتبط با ثبت اسناد مانند ابطال سند رسمی، ابطال اجرائیه، ابطال نظریه حل اختلاف و سایر موارد نظیر آن بر می‌گردد.

-دعاوی ملکی در واقع به کلیه دعاوی مرتبط با امور ملکی بر می‌گردد.

خصوصیات وکیل دعاوی ملکی مجرب

از جمله خصوصیات وکیل دعاوی ملکی مجرب این است که در هر دو حوزه امور ملکی و حقوقی تسلط کافی داشته باشد. یک وکیل ملکی مجرب باید در درجه اول به تمام امور حقوقی، قوانین مربوط به امور ملکی مانند قانون مالک و مستاجر، قانون مدنی و سایر مقررات مربوط اشراف کامل داشته باشد.

همچنین تمام قوانین حقوقی و مدنی مربوط به معاملات املاک را بداند. از طرفی وکیل ملکی مجرب باید به تمام امور ملکی و جزئیات آن، مفاد و تبصره‌های قرارداد املاک اشراف داشته باشد. یک وکیل ملکی مجرب باید توانایی طرح و اقامه دعاوی ملکی و احقاق حقوق موکل خود را داشته باشد.

همچنین فن بیان فوق‌العاده و تسلط بر امور ملکی از دیگر ویژگی‌های وکیل ملکی کارآمد محسوب می‌شود. با توجه به بیان خصوصیات وکیل ملکی مجرب، حال به تشریح چگونگی طرح اقامه دعوا و اقدام حقوقی و راه‌های جلوگیری از مشکلات احتمالی حقوقی می‌پردازیم.

وکیل متخصص در دعاوی ملکی 2

چگونگی طرح دعاوی ملکی

در تشریح چگونگی طرح دعاوی ملکی توجه به موارد ذیل ضروری است. چنانچه در نقش خریدار و یا فروشنده املاک، موجر و یا مستاجر و یا خریدار واحدهای مسکونی پیش فروش هستید توصیه می‌گردد در صورت وجود هرگونه مشکل در انجام معاملات ملکی و یا فرآیند خرید و فروش املاک از راهنمایی و مشاوره وکیل ملکی بهره‌مند گردید.

حتی چنانچه تصمیم به خرید واحد مسکونی و املاک دارید و قبل از اقدام به خرید مشاوره با وکیل ملکی کارآزموده می‌تواند از بسیاری از مشکلات احتمالی در آینده جلوگیری نماید. وکیل ملکی ضامن امنیت و صحت قرارداد و تضمین کننده اموال شماست لذا آن را جدی بگیرید. شما جهت طرح دعاوی ملکی می‌توانید به دفاتر وکالت موجود مراجعه و نسبت به طرح مشکل خود و پیگیری از سوی وکیل اقدام نمائید. اینگونه دفاتر مجموعه متنوعی از خدمات را ارائه می‌دهند.

راه دیگر جهت طرح دعاوی ملکی مراجعه به تیم وکلای ملکی دفاتر مشاور املاک بزرگ و مدرن است. دفاتر مشاور املاک معتبر که بطور تخصصی اقدام به ارائه خدمات ملکی می‌پردازند معمولاً دارای تیم وکلای ملکی بوده که آماده طرح دعاوی امور ملکی برای مشتریان هستند. اینگونه وکلای ملکی بدلیل تجربه تخصصی در امورد ملکی بهترین گزینه برای مشاوره ملکی و حقوقی بشمار می‌روند.