مرور معاملات اوراق مسکن در دو روز پایانی دی ماه، کاهش قیمت اوراق را نشان می دهد که برخی معتقدند همزمان با منتفی شدن رشد سقف تسهیلات وام مسکن، قیمت تسه نیز روندی کاهشی را تجربه نموده است.

در آخرین روز دی ماه قیمت هر تسه روندی کاهشی را در پیش گرفت و تعداد برگه های خرید و فروش شده نیز افت را تجربه نمود. به دنبال این کاهش قیمت، چند نماد معاملاتی افت ۴ هزار تومانی قیمت را شاهد بودند و در تابلو معاملاتی به رنگ قرمز در آمدند.

از اوایل هفته گذشته قیمت اوراق حق گواهی تقدم با اندکی رشد به ۵۸ تا ۶۱ هزار تومان رسید اما زمانی که از سوی یکی از مقامات بانکی اعلام گردید رشد سقف تسهیلات مسکن شدنی نیست، قیمت اوراق مجددا بر ریل نزول قرار گرفت و افت قیمت را تجربه نمود.

برخی از کارشناسان حوزه مسکن ادعا می کنند آنچه سبب شده قیمت اوراق این چنین افت را تجربه کند کاهش حجم معاملات مسکن می باشد. حامد مظاهریان به عنوان معاون سابق مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، از رکود بازار مسکن سخن گفت و این اولین باری بود که رکود مسکن به زبان یکی از سیاست گذاران این حوزه صراحتا اعلام می شد.

در آخرین روز از دی ماه، اوراق بهادار صادره در بهمن ۹۵ در بازار فرابورس کشور با قیمت ۵۳ هزار و ۲۱۲ تومان مورد معامله قرار گرفتند که در مقایسه با ۲۹ دی ماه و ۲۷ دی ماه کاهش هزار تومانی و ۳ هزار تومانی را شاهد بوده اند.

قیمت معامله اوراق صادره در مهر ماه سال ۹۶، در بازه ۶۴ هزار تومانی قرار داشته است. علاوه بر این قیمت گزارش شده برای اوراق تسهیلات مسکن صادره در مرداد ۹۶، خرداد ۹۶، تیرماه ۹۷ و آبان ماه سال گذشته نیز در همین بازه بوده است. بررسی ها حاکی از آن است که این قیمت ها با کاهش ۳ تا ۴ هزار تومانی در مقایسه با هفته پیش، همراه بوده اند.

بیشتر اوراق صادره در سال ۹۷ با قیمتی در بازه ۶۵ هزار تومان معامله شده اند که در مقایسه با آن چه در هفته قبل برای آن ها به ثبت رسیده افت ۲ تا ۳ هزار تومانی را تجربه کرده اند.

در معاملات فرابورس مربوط به ۳۰ دی ماه، گرانترین برگه با قیمت ۶۹ هزار تومان معامله شده که این برگه، صادره در آذر ماه سال جاری بوده است.

اوراق تسهیلات مسکن نه تنها از نظر قیمت کاهش را تجربه کرده اند بلکه به حیث تعداد نیز در مقایسه با هفته گذشته با افت چشمگیر همراه بوده اند. بیشترین حجم معامله به نام نماد معاملاتی تسه ۹۷۰۵ به ثبت رسیده که مربوط به اوراق صادر شده در مرداد ماه امسال بوده است. این اوراق به تعداد ۶ هزار و ۷۰۰ برگه معامله شده اند. تعداد برگه خرید و فروش شده با نماد معاملاتی تسه ۹۷۰۶، ۵ هزار و ۳۴۷ برگه بوده که این اوراق هم به عنوان یکی از پرفروش ترین اوراق در اواخر دی ماه شناخته می شوند. در تعدادی دیگر از نماد های معاملاتی نیز حجم معاملات در بازه هزار تا دو هزار برگه اعلام شده ضمن این که در دیگر معاملات باقی مانده این رقم کمتر از هزار برگه گزارش شده است.

  • منبع خبر : مهر نیوز