وقتی در میان فایل های مسکن به دنبال واحد هایی با قیمت ارزان می گردیم نمونه هایی را می یابیم با قیمت های بسیار ارزان که هرچند کلنگی هستند اما قیمت گزارش شده برای آن ها با بهای زمین چندان نزدیک نیست.

به زعم این که تهیه و خرید آپارتمان در تهران، کاری آسان و فعالیتی ساده خطاب می شود اما با دشواری های زیادی دست به گریبان است که از جمله آن ها می توان به تشخیص قیمت مناسب و ارزشمند بودن ملک برای خرید اشاره نمود.

یکی از دشواری هایی که هنگام خرید آپارتمان در تهران با آن گلاویز می شویم آپارتمان های قدیمی و کلنگی هستند که با قیمت های خیلی ارزان برای فروش به چشم می خورند. گاهی اوقات خریداران وسوسه می شوند فایل های فرسوده با سن بنای بالا مثلا سی سال را خریداری کنند چرا که می دانند با بهسازی و مقاوم سازی این واحد ها می توانند به سود قابل توجهی دست یابند. با این حال انجام این معاملات در گرو توجه به فاکتور های مختلفی است و نیاز است این عوامل متفاوتی را مدنظر قرار داد. عموما فروشنده های واحد های کلنگی، قیمت فروش را با توجه به قدرالسهم ملک از کل زمین در ساخت های آتی برآورد می کنند و مطابق با قیمت هر متر مربع زمین اطلاع رسانی می کنند.

از این رو قیمتی که به عنوان قیمت نهایی این ملک برآورد می شود از قیمت ملک کلنگی به تنهایی، بیشتر است. هنگامی که فایلی ارزان برای خرید را جستجو می کنیم باز هم این احتمال وجود دارد که با واحد هایی مواجه شویم که قیمت آن ها به قیمت املاک کلنگی نزدیک است. به عنوان نمونه در محله ای که قیمت هر متر واحد نوساز ۱۱ میلیون تومان عنوان شده، قیمت هر متر مربع از واحد هایی که فرسوده خطاب می شوند بایستی از ۵ میلیون تومان کمتر باشد. حتی در چنین مواردی هم باید ملاحظات خاصی صورت بگیرد و پس از توجهات لازم، خریدار درصدد برآید ملک را تهیه و خریداری نماید در واقع خریدار به عنوان نخستین اقدام بایستی از خود بپرسد چرا فروشنده این ملک را از راه قدرالسهمی به فروش نمی رساند؟ یک دلیلش می تواند این باشد که همسایگان این ملک با تخریب و نوسازی ملک هم تراز با دیگر املاک موافق نیستند. علت دیگر این که ملک در محلی واقع شده که طرح های توسعه شهری از آن عبور می کنند همچون طرح شبکه معابر و همین عامل سبب شده امکان ساخت و ساز در چنین منطقه ای میسر نباشد. عاملی دیگر که فروشنده را راغب می سازد به صورت قدرالسهمی ملک را عرضه نکند در اختیار نداشتن سند برای ملک است به طوری که ممکن است ملک تنها به صورت قولنامه ای معامله شده باشد که به واسطه این امر اجرای معامله ای دقیق و درست کار دشواری به نظر می رسد. با توجه به این که علاوه بر دلایل موجود، دلایل دیگری هم می توانند موجبات این امر را فراهم سازند از این رو کارشناسان همواره تأکید می کنند خریداران پیش از خرید نگاهی کارشناسانه به موضوع داشته باشند و بی گدار به آب نزنند.

  • منبع خبر : افکار نیوز