ساخت مسکن مهر و تکمیل این واحد ها چنانچه در شهر هایی با جمعیت بیش از ۲۵ هزار نفر قرار داشته باشند بر عهده سازمان ملی زمین و مسکن است.

مدت هاست اخبار بازار مسکن نقل محافل شده و همه از گرانی ها و بحرانی بودن این بازار می گویند. برخی ادعا می کنند در شرایط کنونی تنها افزایش عرضه مسکن است که می تواند راهگشا باشد و شرایط را بهبود ببخشد. در این راستا فعالان اقتصادی بر این باورند تقویت بخش عرضه را باید به دست بخش های خصوصی سپرد که لازمه این کار افزایش بودجه بخش مسکن است. یکی از طرح هایی که به میزان قابل توجه ای در مرکز توجه قرار دارد طرح مسکن مهر است که به گفته کارشناسان نیاز است در کانون نگاه ها قرار بگیرد و با افزایش بودجه همراه گردد.

علی نبیان به عنوان معاون وزیر راه و شهرسازی ضمن اشاره به این که رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی بار ها بر اتمام هرچه سریع تر پروژه مسکن مهر تأکید کرده اند و حائزاهمیت بودن این طرح را یادآور شده اند اذعان نمود: تکمیل واحد های مسکونی مهر در شهر هایی که جمعیت تعریف شده برای آن ها بالغ بر ۲۵ هزار نفر است به سازمان زمین و مسکن واگذار شده که امید است با اختصاص بودجه مناسب، برنامه ها بر اساس پیش بینی های صورت گرفته پیش بروند و نتیجه مطلوبی حاصل گردد.

ایشان در خصوص منابع مالی اجرای این طرح سخن به میان آوردند و تصریح نمودند: منابع مالی مورد نیاز برای تکمیل و ساخت واحد های مسکونی مهر از اعتبارات داخلی و منابع داخلی سازمان زمین و مسکن محقق خواهد شد. نبیان مشارکت و همکاری همه جانبه تمام دستگاه ها را امری ضروری خواند و اذعان نمود: چنانچه همه دستگاه ها پای کار بیایند و از هیچ تلاشی دریغ نکنند، به زودی شاهد اتمام پروژه مسکن مهر و بسته شدن این پرونده خواهیم بود.

وی با بیان این که در هشتمین تبصره از لایحه بودجه سال ۹۸، در خصوص بخش مسکن نکاتی ارائه شده افزود: بر این اساس دولت مجاز است برای انجام عملیات محوطه سازی، آماده سازی، تکمیل مسکن مهر، ارائه خدمات روبنایی و زیربنایی، پروژه بازآفرینی شهری، ساخت مساکن حمایتی، اجتماعی و بهسازی بافت های فرسوده به شرح زیر عمل کند:

  • مبلغی که بانک مسکن به ازای اصل و سود خطوط اعتباری مسکن مهر به مبلغ حداکثر ۵۰ هزار میلیارد تومان به بانک مرکزی بدهکار است به حساب بدهی دولت به بانک مرکزی منتقل شود و این رقم به عنوان افزایش سرمایه بانک مسکن در اختیار این بانک قرار بگیرد. لازم به توضیح است که قانون برنامه ششم توسعه، میزان بدهی دولت به بانک مرکزی را شامل نمی شود.
  • وزارت راه و شهرسازی قادر است از محل منابع داخلی و یا تهاتر زمین و املاکی که متعلق به شرکت مادر تخصصی عمران شهر های جدید و سازمان ملی زمین و مسکن می باشد تا سقف ۱۵ هزار میلیارد ریال با قیمت کارشناسی در راستای اجرایی ساختن برنامه هایی که مدنظر دارد استفاده نماید.
  • چنانچه مالکان اعیانی واحد های مسکونی مهر تقاضا کنند آنگاه سازمان ملی زمین و مسکن و شرکت مادر تخصصی عمران شهر های جدید این اجازه را خواهند داشت که زمین های اجاره ای ۹۹ ساله را به شکل قطعی به آن ها واگذار نمایند.
  • وزارت راه و شهرسازی می تواند زمین هایی که متعلق به سازمان ملی زمین و مسکن و شرکت عمران شهر های جدید است را بر اساس قراردادی با صندوق های تأمین مالی و بانک های عامل تا سقف ۳۰ هزار میلیارد ریال، به صورت رهن در اختیار آن ها گذاشته و بر این اساس از تسهیلات لازم برای اجرای طرح های تفضیلی، جامع و آماده سازی مصوب بهره مند گردند و به این واسطه اجرای چنین طرح هایی را در پیش بگیرند. تسویه با بانک های عامل از محل فروش عرصه و اعیان طرح هایی که به آن ها اشاره کردیم ضمن رعایت قوانین و مقررات گردش خزانه صورت خواهد گرفت ضمن این که باقیمانده برای انجام طرح های صدرالذکر این بند بکار گرفته خواهد شد.

  • منبع خبر : افکار نیوز