مصطفی قلی خسروی، به عنوان رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران، با اشاره به این که بر اساس پیش بینی های انجام شده انتظار می رود نرخ اجاره بها و قیمت مسکن متناسب با نرخ تورم یا کمی کمتر در سال آینده مشخص شود اظهار داشت: اگر سه ماه پیش در خصوص قیمت مسکن از من سؤال می پرسیدید بی تردید می گفتم بازار مسکن ثبات را تجربه خواهد کرد اما با توجه به اتفاقات صورت گرفته و تغییراتی که در بازار ارز به چشم می خورد، پیش بینی وضعیت بازار مسکن در آینده کمی دشوار به نظر می رسد. این مقام مسئول ادامه داد: چنانچه وضعیت به همین صورت ادامه پیدا کند آن گاه تغییرات محسوسی را شاهد نخواهیم بود.

ایشان با اشاره به این که عرضه و تقاضا به میزان قابل توجهی قیمت مسکن را تعیین می کند تصریح نمود: مردم و خریداران باید دقت داشته باشند برخی از سایت ها کاملا اختیاری واحد های مسکونی را قیمت گذاری می کنند و سبب می شوند تعادل بازار به هم بخورد از این رو مردم باید همواره به چنین مواردی دقت کافی داشته باشند.

ایشان در ادامه از گلایه واسطه های ملکی از این که حجم معاملات مسکن کاهش یافته است سخن به میان آوردند و تصریح نمودند: ما نیز بر این باوریم که حجم معاملات کم شده اما در شرایطی که یک بنگاه معاملاتی حتی یک معامله هم انجام نمی دهد بنگاهی دیگر ممکن است چندین قرارداد را در یک هفته تنظیم نماید اما زمانی که با وی به صحبت می نشینیم به گونه ای رفتار می کند که گویی هیچ معامله ای در بازار صورت نگرفته و انجام نشده است.

 

وی با اشاره به این که حجم معاملات در کشور تنها ۲ درصد کاهش را تجربه نموده است اذعان نمود: کاهش مبایعنامه ها ۴ درصد گزارش شده است ضمن این که قرارداد های اجاره افت ۱۴ درصدی را تجربه نموده اند.

ایشان اعداد و ارقام مربوط به تهران را هم روایت نمودند و اظهار کردند: در تهران کل معاملات با کاهش ۲۳ درصدی همراه بوده است به طوری که قرارداد های اجاره ۱۶ درصد و مبایعنامه ها ۲۹درصد افت را تجربه کرده اند.

قلی خسروی صحبت هایش را این طور ادامه داد: از نخستین روز فروردین سال جاری تا اواخر دی ماه، ۱ میلیون و ۱۱۰ هزار و ۹۸۸ فقره معامله در سراسر کشور به ثبت رسیده که از این رقم شمار مبایعنامه ها ۵۷۸ هزار و ۶۶۲ عدد بوده است و تعداد اجاره ها ۴۸۴ هزار و ۴۲۳ فقره اعلام شده است.

به گفته قلی خسروی در همین بازه زمانی در تهران، ۲۷۷ هزار و ۷۱۵ معامله انجام شده که تعداد اجاره ها و مبایعنامه ها به ترتیب ۱۴۲ هزار و ۸۳۹ فقره و ۱۳۲ هزار و ۷۱۷ مورد بوده است.

رئیس اتحادیه مشاوران ملاک تهران ضمن اشاره به این که مالکان هزینه رهن و اجاره را پیرو اصول و قواعد مشخصی تعیین نمی کنند اظهار داشت: پیشتر همه چیز پیرو قواعد و قانون تعیین می شد حتی سرقفلی ها اما این روز ها صاحبان املاک همان گونه که خود می خواهند املاکشان را قیمت گذاری می کنند.

وی با اشاره به این که امید است در سال آینده از راهکار هایی برای کنترل نرخ تورم استفاده شود تصریح کرد: قیمت مسکن و اجاره بها وابسته به نرخ تورم است از این رو با مدیریت نرخ تورم این دو مورد نیز تا حد زیادی کنترل خواهند شد.

  • منبع خبر : شهرخبر