همزمان با اوج گرفتن قیمت مسکن، نمایندگان مجلس عنوان می کنند باید سقف تسهیلات مسکن را افزایش داد تا به این واسطه قدرت خرید متقاضیان افزایش یابد و بازار مسکن شرایط بهتری را تجربه کند. این درحالی است که بانک مرکزی و وزارت راه و شهرسازی اعتقادی به این مسئله ندارند و معتقدند افزایش سقف تسهیلات مسکن راه به جایی نمی برد و مزیتی به همراه نخواهد داشت.

همزمان با نوسانات قیمت ارز که رشد ۹۲ درصدی قیمت مسکن را به دنبال داشت، برخی از نمایندگان مجلس عنوان کردند در چنین شرایطی قدرت خرید متقاضیان به میزان قابل توجهی کاهش یافته است از این رو افزایش سقف تسهیلات مسکن زوجین تهرانی از ۱۶۰ میلیون تومان به ۳۰۰ میلیون تومان امری ضروری است. در مقابل مسئولانی وجود دارند که افزایش سقف تسهیلات مسکن را راهکاری نادرست می دانند و ادعا می کنند افزایش وام مسکن به نتایج مثبتی ختم نخواهد شد. این افراد بر این باورند رشد سقف تسهیلات مسکن در بازه ای کوتاه می تواند ارزشمند و تأثیرگذار باشد اما در بلند مدت تورم را رقم خواهد زد و به اثراتی سوء منجر خواهد گردید.

یکی از افرادی که با افزایش سقف تسهیلات مسکن مخالف است، وزیر راه و شهرسازی است که در حاشیه بازدید از واحد های مسکونی مهر پرند اظهار داشت: رشد سقف تسهیلات مسکن با نتیجه مثبتی همراه نخواهد بود و به شرایط فعلی کمک نخواهد کرد.

دبیر کانون انبوه سازان بر این باور است منابع بخش مسکن را می بایست در حوزه بازآفرینی شهری به کار گرفت و در قسمت تولید مسکن مورد استفاده قرار داد. وی معتقد است به جای این که منابع مسکن را به صندوق پس انداز مسکن یکم اختصاص دهیم بایستی آن را برای این دو حوزه در نظر بگیریم.

فرشید پور حاجت اذعان نمود: در شرایط کنونی ساخت و تولید مسکن در شرایط بدی قرار دارد و می توان ادعا کرد شرایط ساخت و تولید واحد های مسکونی بحرانی است. پورحاجت اذعان نمود: برای بازسازی واحد های دایر در بافت فرسوده در روز های اخیر توافق هایی صورت گرفته که جای خوشحالی و امیدواری دارد. وی این طور ادامه داد: با استفاده از صندوق توسعه ملی برای بهسازی بافت های فرسوده شاهد شرایط بهتری خواهیم بود ضمن این که هزینه های تولید کاهش چشمگیری را تجربه خواهد نمود. به گفته این مقام مسئول، مصوبات مجلس و میزان تسهیلات پرداختی جوابگو نیاز ها نیست و باید در این خصوص تصمیماتی اتخاذ گردد. فرشید پور حاجت این طور صحبت هایش را ادامه داد: در شرایط کنونی نگاه ها به سمت صندوق پس انداز مسکن یکم معطوف شده و منابع به این سو جهت گرفته اند که زمینه ساز چالش هایی در آینده نزدیک خواهد بود. به گفته پورحاجت نیاز است در راستای استفاده از صندوق توسعه ملی برای بازسازی واحد های موجود در بافت های فرسوده اقدامات مورد نیاز عملی و پیاده سازی گردند.

مهدی روانشادنیا و سلمان خادم المله که به عنوان کارشناسان حوزه اقتصاد مسکن مشغول به فعالیت هستند، بر این باورند که پیشنهاد رشد سقف تسهیلات مسکن تا ۳۰۰ میلیون تومان دیر مطرح شده ضمن این که آنچنان نمی تواند بازار مسکن را متعادل کرده و به بهبود آن کمک شایانی نماید. به گفته این کارشناسان حوزه مسکن بهترین کار این است که چنین توجهاتی به بخش عرضه واحد های مسکونی متمرکز شود تا عرضه مسکن رونق بیشتری را تجربه نماید.

محمدرضا رضایی کوچی به عنوان رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، با اشاره به این که قیمت مسکن به ویژه در کلانشهر هایی چون تهران رشد بی محابایی را شاهد بوده اظهار داشت: این عامل سبب شده است بسیاری از خانواده ها قید خرید مسکن را بزنند و به کلی از این امر منصرف گردند. به گفته این مقام مسئول، در چنین شرایطی، تسهیلات مسکن دست کم باید رشد دو برابری قیمت را تجربه نماید. در تهران یک زوج جوان برای خرید مسکن قادر به اخذ وام ۱۶۰ میلیون تومانی هستند درحالی که این رقم بایستی به ۳۰۰ میلیون تومان تغییر پیدا کند.

رضایی با تأکید بر این که رونق بازار مسکن در شرایط کنونی نیازمند افزایش سقف تسهیلات مسکن است عنوان نمود: با این حال مسئولان بانکی بر این باورند سرمایه و بودجه لازم برای افزایش سقف وام مسکن وجود ندارد.

  • منبع خبر : افکار نیوز