خرید مسکن

خرید مسکن و اطلاع از بهترین زمان خرید واحد مسکونی سوالی است که بسیاری از خریداران در مورد آن پرس و جو می‌کنند. خرید مسکن یکی از مهمترین اتفاقات زندگی هر شخصی است لذا انجام اقدامات اصولی و حساب شده برای خرید واحد مسکونی ضروری است. از طرفی خرید املاک یکی از معاملات گران و ارزشمند بوده که کوچکترین ریسک موجب وارد آمدن خسارات مالی به خریدار می‌گردد.

از اینرو بهترین زمان و فرصت خرید مسکن برای متقاضیان اهمیت بالایی دارد. اینکه چه زمانی اقدام به خرید واحد مسکونی نموده تا دچار ضرر مالی نگردیده و حتی سود هم داشته باشید ذهن بسیاری را به خود مشغول نموده است. در واقع خرید ملک در هر زمان ضرری برای خریدار ندارد چه بسا قیمت املاک همواره در مسیر ثابت یا صعودی بوده است و سیر نزولی به معنای کاهش ارزش کلی املاک نداریم مگر اینکه در برخی موارد به دلایل حقوقی و قانونی و یا وجود مشکل در مالکیت و سندیت ملک ارزش آن کاهش چشمگیری نماید.

با این حال با توجه به وقایع اخیر در بازار مسکن و کاهش تقاضای بازار به علت کاهش توان مالی خریداران بسیاری از افراد و خریداران واقعی به دنبال بهترین زمان برای خرید مسکن هستند. در این مقاله با توجه به شواهد موجود سعی در تبیین این موضوع داریم.

خرید آپارتمان در تهران با کمتر از 500 میلیون تومان 2

بهترین زمان خرید مسکن    

بهترین زمان برای خرید مسکن با توجه به افزایش قیمت‌های شدید و ناگهانی املاک در ماه‌های اخیر پایان سال جاری عنوان می‌گردد. از طرفی افزایش قیمت‌های اخیر موجب کاهش تقاضای شدید در معاملات املاک گردیده است بطوریکه در آذر ماه سال جاری تعداد معاملات املاک صورت گرفته در شهر تهران نسبت به مدت مشابه سال قبل با ۶۲ درصد کاهش به رقم ۶۸۰۰ دستگاه رسید.

همچنین آمار منتشره شده حاکی از کاهش تعداد معاملات املاک در آذر ماه سال جاری در شهر تهران به میزان ۰٫۶ درصد نسبت به آبان ماه بوده و این روند کاهشی در دی ماه جاری با شدت بیشتری بر اساس آمار نیمه اول دی ماه ادامه داشته است. در مورد افزایش قیمت مسکن نیز آمار رسمی بانک مرکزی دلالت بر افزایش حدود ۹۲ درصدی متوسط قیمت یک متر مربع واحد مسکونی در شهر تهران نسبت به مدت مشابه سال قبل دارد.

با توجه به آمار فوق خرید مسکن و تقاضای بازار مسکن در کمترین حد خود قرار دارد به عبارتی قیمت مسکن در بالاترین ظرفیت و کشش خود بوده و بازار توان و ظرفیت افزایش قیمت بیش از این را ندارد. بررسی میزان رشد متوسط ماهیانه افزایش قیمت مسکن در شهر تهران نیز حاکی از رو به صفر شدن روند افزایشی قیمت است. بطوریکه متوسط افزایش قیمت یک متر مربع واحد مسکونی در شهر تهران در آذر ماه نسبت به آبان ماه سال جاری ۴٫۱ درصد برآورد گردید و متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع واحد مسکونی در آذر ماه در شهر تهران به ۹۵٫۵ میلیون ریال بالغ گردید.

بررسی تقاضای خرید مسکن

بررسی تقاضای خرید مسکن در ماه‌های اخیر، آمار معاملات انجام شده و روند کاهشی موجود، تمام موارد فوق حاکی از قرار داشتن قیمت مسکن در سقف خود بوده لذا کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که تا پایان سال جاری و با توجه به تشدید روند کاهش تقاضا میزان افزایش قیمت مسکن به صفر می‌رسد. در صورت توقف روند افزایشی قیمت مسکن و ایجاد ثبات در بازار مسکن فرصت خوبی برای خرید مسکن به وجود می آید.

خریداران و متقاضیان واقعی در وضعیت ثبات بازار مسکن می‌توانند نسبت به تامین وجه و خرید مسکن اقدام نمایند. در خصوص کاهش قیمت مسکن نظر کارشناسان ملکی بر این است که کاهش قیمت مسکن به ندرت و سختی اتفاق خواهد افتاد.

معمولاً در شرایطی که بازار مسکن با کاهش تقاضا مواجه شود و فروشنده ماه‌ها در انتظار فروش ملک خود باقی بماند و در صورت وجود ثبات در سایر بازارهای مالی رقیب مانند بازار ارز، طلا و یا بورس ممکن است فروشندگان اقدام به کاهش قیمت مسکن به مقدار کم نمایند. معمولاً بررسی‌ها نشان می‌دهد که کاهش قیمت مسکن اتفاق نمی افتد و بازار تنها در مسیر ثبات و یا افزایش قیمت گام بر می‌دارد.

بهترین زمان برای خرید مسکن 1 1

بررسی بازار خرید مسکن

در بررسی رفتار بازار خرید مسکن در سال‌های اخیر و مطالعه آمار خرید مسکن به این نتیجه می‌رسیم که بطورکلی بعد از یک دوره افزایش قیمت مسکن شاهد ایجاد یک ثبات نسبی در بازار هستیم.

مطالعه رفتار بازار مسکن در دو دهه اخیر گویای این مطلب است. از اینرو با ایجاد ثبات در بازار مسکن تا پایان سال جاری بهترین زمان برای خرید املاک به وجود خواهد آمد. در صورت ایجاد ثبات در بازار مسکن خریداران واقعی این فرصت را دارند که منابع مالی خود را بررسی و نسبت به تامین وجه و خرید واحد مسکونی اقدام نمایند.

موضوع دیگر در بررسی بازار خرید مسکن تغییر رفتار خریداران در ماه‌های اخیر بوده بطوریکه تمایل به خرید مسکن در مناطق جنوبی و ارزان‌تر تهران، واحدهای کوچک متراژ و چندین سال ساخت حاکی از کاهش قدرت خرید متقاضیان واقعی است.