وضعیت بازار مسکن

وضعیت بازار مسکن در ماه‌های بهمن و اسفند چگونه خواهد بود؟ آیا زمان مناسبی برای خرید و فروش و یا رهن و اجاره مسکن به وجود می‌آید؟ آیا افزایش قیمت‌ها تا پایان سال متوقف خواهد شد؟

امروزه اینگونه پرسش‌ها پیرامون وضعیت بازار مسکن زیاد به گوش می‌رسد. افرادی که قصد خرید خانه را دارند و یا مستاجرانی که به موعد تخلیه خود نزدیک می‌شوند پیگیر اخبار بازار مسکن هستند. بازار مسکن با توجه به اتفاقات اخیر و افزایش قیمت‌های ناگهانی دچار تغییرات زیادی گردیده است.

تغییراتی از افزایش ۹۲ درصدی متوسط قیمت یک متر مربع واحد مسکونی در شهر تهران در آذر ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل تا کاهش شدید تعداد معاملات املاک و تغییر رفتار خریداران که همگی حاکی از وجود یک رکود تورمی در بازار مسکن است. بازار مسکن به عنوان یکی از بازارهای مالی متاثر از عوامل مختلفی است که مجموع آنها موجب ایجاد تغییرات در بازار مسکن می‌شود. در این مقاله به بررسی وضعیت بازار مسکن در فصل زمستان و ماههای پایانی سال ۹۷ می‌پردازیم.

وضعیت بازار مسکن در ماه‌های پایانی سال ۹۷ 2

عوامل موثر بر وضعیت بازار مسکن

عوامل موثر بر وضعیت بازار مسکن به فاکتورهای مستقیم و غیر مستقیم بر می‌گردد. معمولا بازارهای مالی مانند ارز، طلا، بورس و نرخ سود شبکه بانکی تاثیر مستقیمی بر بازار مسکن دارند. همانطور که می‌دانید املاک و مسکن یک کالای سرمایه‌ای محسوب می‌شود.

این بدین معنی است که مسکن علاوه بر نقش سرپناه و مامن برای افراد همانند یک سرمایه و پشتوانه بوده که ارزش بالایی نیز دارد. از اینرو افراد به قصد سرمایه‌گذاری وارد بازار مسکن شده و اقدام به تبدیل سرمایه‌های خود به زمین و املاک دیگر می‌نمایند. دیگر بازارهای مالی موجود که زود بازده نیز بوده و قابلیت نقدشوندگی بالایی نیز دارند ارز و طلا نامیده می‌شوند. با شروع نوسانات در بازار ارز و طلا و کاهش ارزش پول ملی افراد اقدام به تبدیل سرمایه‌های خود به املاک جهت حفظ ارزش آن نمودند.

کاهش نرخ سود بانکی نیز مزید بر علت شده و افراد سرمایه های خود را از بانک‌ها بیرون آورده و به سوی مسکن سرازیر نمودند. این جریان نقدینگی موجب ایجاد نوسانات در وضعیت بازار مسکن گردیده و قیمت‌ها همانند دیگر بازارهای مالی سیر صعودی به خود گرفت. از دیگر عوامل موثر بر وضعیت بازار مسکن می‌توان به کاهش عرضه و افزایش تقاضا، افزایش قیمت مصالح ساختمانی و هزینه تمام شده مسکن اشاره نمود که در کنار سایر عوامل دیگر موجب ایجاد بی‌ثباتی و افزایش ناگهانی قیمت‌ها گردیدند. در اینجا نگاهی به وضعیت بازار مسکن در سال جاری از نظر آمار و ارقام می‌اندازیم.

وضعیت بازار مسکن بر اساس آمار و ارقام

وضعیت بازار مسکن بر اساس آمار و ارقام رسمی منتشر شده توسط دفاتر مشاور املاک و بانک مرکزی حاکی از رکود تورمی است. متوسط قیمت یک متر مربع واحد مسکونی در شهر تهران در آذرماه سال جاری به ۹۵.۵ میلیون ریال رسید که حاکی از رشد ۹۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل است.

همچنین تعداد معاملات املاک در آذر ماه به ۶۸۰۰ عدد رسیده که کاهش ۶۷ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل را نشان می‌دهد. همچنین تعداد معاملات املاک صورت گرفته در نیمه اول دی ماه در شهر تهران نشان از رکود بیشتر و ادامه روند کاهشی است.

با توجه به وضعیت بازار مسکن و عدم کشش قیمتی، بازار مسکن در وضعیت رکود تورمی فرورفته و به اصطلاح کساد است. کارشناسان معتقدند که با توجه به تکمیل ظرفیت، بازار مسکن توانایی افزایش قیمت مجدد را نداشته و روند افزایشی قیمت‌ها به صفر نزدیک خواهد شد. حال با توجه به تشریح وضعیت بازار مسکن به پیش‌بینی ۲ ماه پایانی سال ۹۷ می‌پردازیم.

وضعیت بازار مسکن در ماه‌های پایانی سال ۹۷ 3

پیش‌بینی وضعیت بازار مسکن

پیش‌بینی وضعیت بازار مسکن نشان از کاهش روند صعود قیمت‌ها دارد. با بررسی روند افزایش قیمت مسکن در ماههای اخیر و وضعیت بازار مسکن پیش‌بینی بسیاری از کارشناسان بر این است که روند افزایشی قیمت‌ها تا پایان سال به صفر خواهد رسید. این بدین معنی است که تا پایان سال و اسفند ماه ۹۷ و با توقف افزایش قیمت مسکن وضعیت بازار مسکن به ثبات خواهد رسید.

به عبارتی سال ۹۸ بازار مسکن پس از یک دوره افزایش قیمت‌ها به ثبات نسبی رسیده و زمان مناسب برای خریداران فراهم خواهد شد. البته در این میان نقش موثر سایر بازارهای مالی رقیب مانند بازار ارز و طلا را نباید نادیده گرفت بطوریکه عدم ثبات در این بازارها موجب بازگشت نوسانات و بی ثباتی به بازار مسکن نیز خواهد شد. بنابراین چنانچه وضعیت ثبات اقتصادی در کشور را شاهد باشیم روند افزایش قیمت‌ها در بازار مسکن متوقف و وضعیت بازار مسکن در حالت ثبات نسبی قرار خواهد گرفت.

از طرفی بررسی رفتار بازار مسکن در دو دهه اخیر نشانگر این است که پس از هر دوره کوتاه مدت افزایش قیمت‌ها شاهد یک دوره طولانی مدت ثبات نسبی در بازار مسکن بوده‌ایم، لذا پیش‌بینی می‌گردد در صورت وجود ثبات اقتصادی شاهد شروع دوره ثبات نسبی در وضعیت بازار مسکن باشیم.