قیمت مسکن

قیمت مسکن در ماه‌های اخیر و در سال جاری با نوسانات زیادی همراه بوده است. افزایش قیمت‌ها و عدم ثبات در بازار مسکن تاثیر مستقیم بر کیفیت زندگی افراد دارد. از آنجائیکه مسکن و املاک جزو کالاهای سرمایه‌ای محسوب می‌شوند از اینرو وجود تلاطم و عدم ثبات در بازار مسکن موجب تاثیر بر بخش‌های دیگر اقتصاد نیز خواهد شد.

بازار مسکن با مشاغل و صنایع زیادی در ارتباط مستقیم و غیر مستقیم بوده لذا وجود رکود و کسادی در آن، تاثیرات منفی بر دیگر صنایع و حرفه‌ها خواهد داشت. از طرفی وجود سرپناه و محل سکونت جزو لاینفک زندگی افراد بوده لذا افزایش قیمت مسکن و عدم توانایی در تهیه مسکن مناسب تاثیر منفی بر نحوه و شیوه زندگی اشخاص دارد. همچنین هزینه بالای تهیه مسکن و یا اجاره آن موجب وارد آمدن فشار مضاعف بر قشر متوسط و پائین جامعه گردیده و طبعات ناگوار آن در کلیه ابعاد زندگی و جامعه نمود خواهد کرد.

افزایش قیمت مسکن در ماه‌های اخیر موجب عدم توانایی افراد در خرید مسکن و همچنین افزایش نرخ اجاره واحدهای مسکونی به طرز سرسام‌آور گشته بطوریکه موجب تغییر رفتار متقاضیان به سوی مناطق ارزان‌تر و متناسب با بودجه گشته است. در این مقاله به بررسی پیش‌بینی قیمت مسکن در ماه‌های آتی و وضعیت بازار مسکن در شهرهای ایران می‌پردازیم.

پیش‌بینی قیمت مسکن در ماه‌های آتی 2

بررسی قیمت مسکن در شهرهای مختلف

در بررسی قیمت مسکن در شهرهای مختلف ایران ابتدا به وضعیت شهر رشت می‌پردازیم. طبق آمار منتشر شده در ماههای اخیر تعداد معاملات مسکن در شهر رشت اندکی افزایش یافته است.

بیشتر خریداران را افراد جوان تشکیل داده که با دریافت وام مسکن اقدام به خرید می‌نمایند. همچنین در شهر شیراز نیز خریداران بطور سنتی با نزدیک شدن به پایان سال و فصل بهار اقدام به خرید و فروش مسکن می‌نمایند.

رونق نسبی خرید و فروش مسکن موجب افزایش قیمت‌ها در این مقطع خواهد شد. همچنین طبق گزارشات منتشر شده در ماه جاری افزایش قیمت مسکن در شهر همدان موجب کاهش تقاضای خرید شده است. همچنین افزایش نرخ اجاره‌بها موجب مشکلات بسیاری برای مستاجران گردیده بطوریکه تعداد معاملات املاک خرید و فروش و اجاره در حالت سکون فرو رفته است. آنچه مسلم است اینکه همیشه نوسانات بازار مسکن و افزایش قیمت مسکن ابتدا از شهر تهران شروع و به فاصله یک الی دو فصل به سایر شهرها سرایت می‌کند.

شهرهای بزرگتر اولین مقاصد افزایش قیمت بعد از شهر تهران بوده و به تدریج دامنه نوسانات به شهرهای کوچکتر می رسد. حال به تشریح تاثیر قیمت مسکن بر روند معاملات املاک در تهران می‌پردازیم.

تاثیر قیمت مسکن بر روند معاملات در تهران

در بررسی تاثیر قیمت مسکن بر روند معاملات در تهران و شهر نزدیک آن کرج باید گفت که افزایش قیمت‌های مسکن بر این دو شهر بیش از سایر شهرهای ایران تاثیر منفی داشته است. با افزایش قیمت املاک در تهران، خریداران مسکن به دو دسته تقسیم شدند.

یکی خریداران و متقاضیان واقعی که با دریافت تسهیلات قصد خرید مسکن داشتند و دیگری افرادی که به قصد سرمایه‌گذاری و در پی تلاطم و نوسانات در بازارهای مالی دیگر تصمیم به سرمایه‌گذاری در مسکن و حفاظت از دارایی‌های خود داشتند. این افراد در مواجه با افزایش قیمت مسکن ترجیح دادند که به خرید مسکن در کرج و یا سایر شهرک‌های حومه تهران روی آورده و یا اقدام به خرید واحدهای کوچک متراژ، چندین سال ساخت و واقع در مناطق جنوبی تهران که دارای ارزش کمتری هستند نمودند.

برخی نیز اجاره کردن خانه را به خرید آن در مقطع فعلی ترجیح دادند. در این وضعیت و با افزایش تعداد معاملات مسکن در کرج قیمت مسکن در آنجا نیز با افزایش مواجه گردید. همچنین از طرفی مالکان خانه‌ها اقدام به افزایش نرخ اجاره متناسب با افزایش قیمت‌ها نمودند که موجب ایجاد مشکلات زیادی برای مستاجران و تغییر رفتار آن‌ها به رده‌های پائین‌تر شد. این بدین معنی است که مستاجران مناطق شمالی شهر به میانه شهر، میانه شهر به مناطق جنوبی و مستاجران مناطق جنوبی به اطراف و حومه تهران نقل مکان کردند. در بخش پایانی به پیش‌بینی قیمت مسکن در ماه‌های پایانی سال می‌پردازیم.

پیش‌بینی قیمت مسکن در ماه‌های آتی 3

پیش‌بینی قیمت مسکن

در بحث پیش‌بینی قیمت مسکن باید این نکته را در نظر گرفت که قیمت مسکن به عوامل متعددی بستگی دارد. یکی از این عوامل میزان عرضه و تقاضا است. عامل دیگر تاثیر بازارهای مالی رقیب مانند بازار ارز، طلا، بورس و سود بانکی است.

این بازارهای مالی جزو بازارهای زود بازده محسوب می‌شوند که قابلیت نقدشوندگی بالایی داشته ولیکن دارای ریسک بالایی نیز هستند. از طرفی بازار مسکن دارای قابلیت نقدشوندگی پائین‌تر و ریسک کمتری است. با ایجاد نوسانات در بازار مالی زود بازده افراد جهت جلوگیری از کاهش دارایی‌های خود اقدام به سرمایه‌گذاری و خرید در بازار مسکن نموده و موجب افزایش قیمت‌ها و تاثیرات محسوس در آن شدند. از اینرو پیش‌بینی قیمت مسکن در ماه‌های پایانی سال نزدیک شدن افزایش قیمت‌ها به صفر و امکان ایجاد ثبات نسبی در صورت ثبات دیگر بازارهای مالی خواهد بود.