ابوالقاسم رحیمی انارکی به عنوان مدیرعامل بانک مسکن، با اشاره به این که چرخه اعتباری زنجیره سازندگان واحد های مسکونی در دست طراحی است اظهار داشت: چنانچه طراحی این چرخه به درستی انجام شود در آینده شاهد کاهش ۳۰ درصدی قیمت مسکن خواهیم بود.

وی از برنامه ها و راهکار های بانک مسکن برای افزایش قدرت خرید متقاضیان سخن به میان آورد و اظهار داشت: با رشد سقف تسهیلات مسکن، قدرت خرید متقاضیان زیاد نخواهد شد بلکه یکی از راهکار هایی که نیل به این هدف را به شیوه ای مؤثرتر عملی خواهد ساخت، کاهش قیمت تمام شده مسکن می باشد. وی این طور صحبت هایش را ادامه داد: مایلیم یک چرخه اعتباری در میان تمام تولید کنندگان و سازندگان واحد های مسکونی ایجاد نماییم و چرخه را در بین همه کسانی که به نوعی در امر ساخت و ساز مسکن دخیل هستند رقم بزنیم تا بدین واسطه قیمت تمام شده مسکن افت را تجربه کند و به میزان قابل قبولی کاهش یابد.

ابوالقاسم رحیمی انارکی در ادامه جزئیات این طرح را شفاف تر تشریح نمود و اظهار داشت: به واسطه این امر تمام افرادی که در ساخت و ساز واحد های مسکونی دخیل هستند و به نوعی بخشی از این زنجیره را تشکیل می دهند همچون کارخانه دار، انبوه ساز و… در یک چرخه اعتباری قرار می گیرند و به این دلیل که از همان ابتدا به پرداخت پول نقد نمی پردازند قادر به کاهش نرخ پول خود خواهند بود چرا که تجربه ثابت کرده آن ها که نقدی کار هایشان را پیش می برند تخفیف خوبی ارائه نمی دهند.

وی با تأکید بر این که طراحی این چرخه می تواند زمینه ارزان شدن قیمت مسکن را فراهم سازد اظهار داشت: چنانچه این چرخه به درستی و به شیوه ای مؤثر طراحی گردد در نهایت شاهد ارزان شدن ۳۰ درصدی قیمت مسکن خواهیم بود.

وی از قیمت تمام شده واحد های مسکونی سخن به میان آورد و اظهار داشت: زمانی که سازنده با قیمت کمتری یک مسکن را به مرحله تولید می رساند بی تردید مایل است آن را ارزان تر هم عرضه کند تا بدین واسطه مشتریان بیشتری جذب شوند و سازنده هم زودتر به پولش برسد.

بر اساس گفته های رحیمی انارکی، نخستین قسمت از این پروژه را بنیاد مسکن تا انتهای سال جاری به مرحله اجرا خواهد رساند ضمن این که این کار به صورت کامل در سه ماهه دوم سال آینده پیاده سازی شده و به بهره برداری خواهد رسید که به واسطه این امر هزینه ساخت و تولید واحد های مسکونی کاهش را تجربه خواهد نمود.

ایشان در ادامه صحبت هایشان به فعالیت های توسعه ای این بانک اشاره کردند و تصریح نمودند: تنها زمانی می توان به سوی فعالیت های توسعه ای گام برداشت و در این راستا اقدام کرد که منابع ارزان قیمت در اختیارمان باشد. وی افزود: در این صورت قسمتی از افزایش هزینه به صورت نقدی رقم خواهد خورد. به گفته این مقام مسئول در حوزه طرح های بانکی نیاز است همکاری ها و مشارکت های بیشتری با بانک ها به عمل آید.

وی با بیان این که پیش بینی می شود سرمایه بانک مسکن بر اساس آنچه در لایحه بودجه سال ۹۸ آورده شده، رشد ۵ هزار میلیارد تومانی را تجربه نماید، چنانچه این پیشنهاد به تصویب برسد و نهایی گردد، از میزان بدهی ما به بانک مرکزی به واسطه خط اعتباری مسکن مهر کم می شود و در لیست بدهی دولت به بانک مرکزی قرار می گیرد.

وی با اشاره به این که به واسطه این امر نسبت های مالی شرایط بهتری را تجربه خواهند کرد برای بهبود نسبت مالی، می توان تسهیلات بیشتری لحاظ کرد. رحیمی انارکی افزود: با در نظر گرفتن عایدات آینده می شود حدود یک سوم از این رقم را به صورت اوراق ارائه نمود و به تزریق منابع مالی جدید در این حوزه دست زد.

  • منبع خبر : دنیای اقتصاد