بر اساس آخرین گزارشات منتشر شده، از میان سپرده های موجود در صندوق مسکن یکم، ۳۷۰ هزار فقره زنده به حساب می آیند، که بر اساس آماری که تعداد حساب بسته مربوط به شهریور ماه را ۵۲ هزار فقره اعلام کرده، می توان ادعا کرد این صندوق به سمت توقف فعالیت با سرعت بیشتری پیش می رود.

مدتی پیش گزارشی در خبرگزاری فارس به ثبت رسید با این عنوان: مرگ تدریجی صندوق مسکن یکم.

در آن گزارش اذعان شده بود رشد قیمت مسکن شرایط را بر خریداران مسکن دشوار ساخته است و چنانچه شرایط به همین صورت باقی بماند و تسهیلات مسکن هم تغییری را تجربه نکنند آنگاه متقاضیان سپرده های خود را از صندوق خارج خواهند ساخت و این امر در نهایت به توقف فعالیت صندوق پس انداز مسکن یکم ختم خواهد شد.

در این گزارش با استناد به آمار های ارائه شده از سوی مدیرعامل بانک مسکن، عنوان شده بود: تعداد کل حساب های افتتاح شده تا شهریور امسال، ۴۹۶ هزار فقره بوده است که از این تعداد ۵۲ هزار نفر از دریافت وام انصراف داده اند و حساب خود را بسته اند. تعداد آنان که موفق شده اند تسهیلات را دریافت نمایند به ۸۵ هزار فقره می رسد ضمن این که شمار حساب های مفتوح ۳۵۸ هزار واحد است که مبلغ اعلام شده به عنوان موجودی هر کدام از حساب ها ۲۱ میلیون تومان می باشد.

در این گزارش این طور آمده: بر اساس آنچه مدیرعامل بانک مسکن رسما اعلام کرده است تعداد حساب سپرده زنده به ۳۷۰ هزار فقره می رسد ضمن این که کل سپرده های این صندوق ۵۵۴ هزار فقره می باشد. ۶۵ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال به عنوان مانده سپرده های مردم در این حساب اعلام شده است.

شمار حساب های راکد یا بسته شده در این صندوق ۱۸۴ هزار حساب می باشد. مقایسه این رقم با ۵۲ هزار فقره در شهریور ماه نشان می دهد چه رشدی صورت گرفته و چه جهشی به حاصل شده است. ۱۰٫۴ درصد از صاحبان حساب در شهریور ماه از سپرده گذاری پول خود در صندوق پس انداز مسکن یکم منصرف شده اند این درحالی است که این رقم در دی ماه امسال به ۳۳٫۱ درصد رسیده که خود گواه بر بی میلی متقاضیان از دریافت تسهیلات مسکن از محل صندوق یکم می باشد.

عموما عنوان می کنند بقای چنین صندوق هایی در گرو این فاکتور است که چه میزان به هدفی که برایش طراحی شده اند نزدیک باشند. بدیهی است که در صورت همسو نبودن صندوق با چنین هدفی، توقف فعالیت آن رقم خواهد خورد.

در شرایط فعلی که قیمت مسکن رشد را به میزان قابل توجهی تجربه کرده است، خریداران قدرت خرید خود را از دست داده اند و بسیاری از آن ها حتی به واسطه دریافت وام مسکن هم قادر به تهیه واحد های مسکونی نخواهند بود که همین امر تمایل متقاضیان به دریافت وام مسکن را کاهش داده است.

بررسی آمار ها نشان می دهد چنانچه بانک مسکن تغییری ایجاد نکند و شرایط جدیدی را برای تسهیلات مسکن در نظر نگیرد، خروج سپرده ها از صندوق مسکن یکم رفته رفته افزایش می یابد و این صندوق پیوسته به توقف فعالیتش نزدیک می شود. با این حال با توجه به این که برخی افراد امیدوارند سقف تسهیلات مسکن از محل این صندوق افزایش یابد، خروج سپرده ها از صندوق به صورت نزولی و تدریجی اتفاق می افتد.

صندوق پس انداز مسکن یکم را به عنوان صندوقی خوداتکا معرفی می کنند، که به ازای سپرده کردن ۴۰ میلیون تومان در بانک باید یک سال برای دریافت وام صبر کرد و چنانچه ۲۰ میلیون تومان در بانک بگذارید سر دو ساله خواهید توانست وام و تسهیلات مناسب را اخذ نمایید، از این رو، می توان ادعا کرد حداقل با یکسال سپرده گذاری پول می شود در نهایت به وام مسکن دست یافت. چنانچه روند خروج سپرده از صندوق ادامه داشته باشد آنگاه بانک در بازپرداخت سپرده ها با مشکلاتی مواجه خواهد شد.

اگر این اتفاق رخ دهد آنگاه بانک مسکن برای این که بتواند به تقاضا های سپرده گذاران پس انداز مسکن یکم پاسخ دهد، ناچار است از منابع بانک مرکزی دست به اضافه برداشت بزند. راه دومی هم وجود دارد و آن این که بانک مسکن قسمتی از وصولی های خط اعتباری مسکن مهر را در راستای بازپرداخت این سپرده ها بکار بگیرد.

اگر چنین اتفاقی رخ دهد، این صندوق کارایی خود را از دست خواهد داد و جایش را به صندوقی خواهد داد که می توان از طریق آن به وصول اقساط تسهیلات پرداخت شده طی ماه های اخیر روی آورد. پس از این که بانک چنین اقساطی را دریافت کرد، قادر خواهد بود مبلغی که جهت بازپرداخت سپرده ها از محل وصول خط اعتباری مسکن مهر برداشت نموده بود را مجددا برگرداند و این گونه می شود که پایان فعالیت این صندوق رقم خواهد خورد و به صورت خودکار فرآیند تسویه عملی خواهد گشت.

  • منبع خبر : فارس نیوز