محمد دامادی، عضو کمیسیون عمران مجلس، با اشاره به این که قیمت مسکن در شرایط کنونی به گونه ای است که ۸۰ درصد مردم از خرید مسکن عاجزند اظهار داشت: از این رو مردم به ناچار به سراغ اجاره واحد های مسکونی می روند و قیمت خرید مسکن را به کلی می زنند.

محمد دامادی این طور صحبت هایش را ادامه داد: تنها تهران نیست که با مشکل مسکن دست به یقه است بلکه این مشکل در دیگر شهر ها نیز مشهود است و به راحتی می توان چنین مشکلاتی را رصد و مشاهده نمود. وی با تأکید به این که نوسان و التهابات اخیر بازار مسکن همه استان ها و تمام خانوار ها را گرفتار ساخته است اظهار داشت: تنها پایتخت نشینان نیستند که از خرید مسکن فاصله گرفته اند و شرایط را دشوار ارزیابی می کنند بلکه در شهرستان ها نیز چنین شرایطی حاکم است.

۸۰ درصد از مردم نمی توانند مسکن بخرند

نماینده مردم ساری در مجلس، ضمن اشاره به این که ۸۰ درصد از مردم قدرت و توان خریدشان را از دست داده اند اظهار داشت: این عمل سبب می گردد خانواده ها راه اجاره مسکن را در پیش بگیرند و نگاه خود را معطوف اجاره مسکن سازند. وی افزود: به واسطه هجوم خانواده ها به سمت واحد های اجاره ای، نرخ اجاره بها رشد چند برابری را شاهد بوده و سبب شده قیمت اجاره بها نیز به صورت تصاعدی افزایش یابد.

برخی مردم از پرداخت اجاره بها نیز عاجزند

کشور از سال ها پیش، تأمین شرایط لازم برای صاحب خانه کردن مردم را به عنوان یکی از اولویت ها و مسئولیت های خویش می دانسته، این درحالی است که در شرایط کنونی خانواده ها نه تنها از خرید ملک و مسکن عاجزند بلکه حتی نمی توانند به اجاره واحد های مسکونی فکر کنند و در این راستا گام بردارند.

این مقام مسئول با اشاره به این که در ادوار گذشته یکی از مهم ترین اهدافی که کشور خود را با آن گره می زد، تهیه مسکن برای خانواده ها بود اظهار داشت: این روز ها اما گویی ورق برگشته و مردم حتی از پرداخت اجازه نیز عاجزند.

تنها با ارائه تسهیلات مشکلات بازار مسکن حل نمی شود

این نماینده مردم در مجلس دهم اظهار داشت: در حال حاضر نگاه ها به سمت وزارت راه و شهرسازی است تا ببینیم به عنوان متولی بخش مسکن چه راهکار هایی را در پیش می گیرد و به انجام چه کار ها و راهکار هایی می پردازد. وی این طور ادامه داد: به عقیده بنده ارائه تسهیلات مسکن راه به جایی نمی برد و شرایط این بازار را بهبود نمی دهد. ایشان به عنوان راهکاری مناسب که شرایط را تغییر می دهد و به بهبود شرایط به میزان قابل توجهی کمک می نماید، اجرای طرح مالیات بر عایدی مسکن را نام بردند و عنوان کردند: اخذ مالیات از خانه های خالی می تواند در چنین شرایطی راه گشا باشد و به بهبود شرایط کمک شایانی نماید.

ایشان با اشاره به این که برخی افراد مسکن را به عنوان کالایی سرمایه ای خریداری می کنند و آن را خالی نگه می دارند تا در آینده بتوانند با قیمت های گران تری آن را به فروش برسانند از این رو انتظار می رود با اعمال مالیات های سنگین بر چنین واحد هایی، تیر آن ها را به سنگ بزنیم و مانع از تحقق اهدافشان گردیم چرا که به این واسطه ناگزیر می شوند ملکشان را به فروش برسانند و یا این که در راستای اجاره آن درصدد برآیند.

باید سیاست های مالیاتی در بازار مسکن به کار گرفت

دامادی این گونه ادامه داد: چنانچه سیاست ها و راهکار های مالیاتی در دستور کار قرار دهیم و از این روش ها استفاده نماییم آنگاه دیگر افراد نخواهند توانست فعالیت های دلالانه و سوداگرانه را در این بازار پیش بگیرند و به چنین روش هایی مبادرت ورزند که به واسطه این امر بازار مسکن شرایط بهتری را تجربه خواهد کرد و شاهد وضعیت مناسب تری خواهد بود.

این مقام مسئول با اشاره به این که برخی دائما ادعا می کنند کشور پیشرفت های زیادی را در حوزه های مختلف شاهد بوده است اظهار داشت: البته که چنین پیشرفت هایی انکارکردنی نیستند اما آیا جایگاه ایران در میان کشور های همسایه از نظر مسکن مناسب است و آیا در این حوزه نیز پیشرفت را شاهد بوده است؟

مهم ترین راه کنترل بازار مسکن چیست؟

نماینده مردم ساری افزود: چنانچه راهکاری مناسب برای کنترل این بازار در نظر گرفته نشود یا تدابیری اساسی لحاظ نگردد آنگاه در آینده شرایط بهتری را شاهد نخواهیم بود و بازار مسکن تغییری را تجربه نخواهد کرد.

  • منبع خبر : افکار نیوز