یوناتن بت کلیا به عنوان عضو کمیسیون عمران مجلس، ضمن اشاره به این که وضعیت مسکن در شرایط کنونی مساعد و مناسب نیست تصریح کرد: اگر منازل خالی را به موقع به فروش برسانیم و یا اجاره دهیم آن گاه شاهد بی نظمی و تلاطم در این بازار نخواهیم بود.

این مقام مسئول با اشاره به این که بودجه ۶۵ هزار میلیارد تومانی برای مسکن در نظر گرفته شده است اظهار داشت: با توجه به شرایط کنونی و با توجه به طرح ها و پروژه هایی که برای بهبود بازار مسکن در نظر گرفته شده است این مقدار بودجه کم و اندک است.

ایشان در ادامه از زیاد بودن تعداد واحد های خالی در کشور سخن به میان آوردند و تصریح کردند: اگر این واحد ها به موقع به فروش برسند و یا اجاره داده شوند آنگاه شاهد چنین شرایطی نخواهیم بود و وضعیت مسکن بدین شکل نخواهد شد.

وی در ادامه ضرورت اخذ مالیات از واحد های خالی را یادآور شد و اذعان نمود: اگر برای واحد ها و منازل خالی مالیات در نظر گرفته شود آنگاه شرایط بهتری را شاهد خواهیم بود. وی افزود: آن ها که مایلند واحد های خود را خالی بگذارند و از فروش و اجاره آن امتناع می ورزند عموما ترفند های مختلفی را به کار می گیرند تا وانمود کنند واحد هایشان خالی نیست به عنوان مثال آب را باز می گذارند یا چراغ ها را در مدت های مشخص روشن می کنند.

بت کلیا با بیان این که تعداد واحد های خالی در تهران حدود ۵۰۰ هزار واحد است اظهار داشت: عموما صاحب چنین املاکی از فروش آن ها امتناع می ورزند با این امید که در آینده به ازای دریافت قیمت های بیشتر بتوانند چنین واحد هایی را به فروش رسانده و به سود کلانی برسند.

عضو کمیسیون عمران مجلس پای واسطه های ملکی و مشاورین املاک را به میان کشید و ضمن این که فعالیت آن ها را در گران شدن مسکن اثرگذار اعلام کرد تصریح نمود: بار ها دیده ایم که مشاوران املاک به صاحبان واحد های مسکونی می گویند این ملک در چند ماه آینده گران تر خواهد شد و او را ترغیب می سازند تا ملک خود را خالی نگه دارد و از فروش و عرضه آن اجتناب ورزد.

ایشان هزینه رهن را در کشور بالا خواندند و تصریح نمودند: در دیگر کشور ها یا مبلغی به عنوان رهن اخذ نمی شود و یا آن که مبلغی بسیار اندک با این هدف از افراد دریافت می شود. ایشان با اشاره به این که سیستم های معاملاتی ما نقص های زیادی دارد اظهار کرد: با این حال ما ملتی هستیم که بار ها ثابت کرده ایم می توانیم هر ناممکنی را ممکن سازیم.

  • منبع خبر : برنا نیوز